K-16 peli Vuohiluomalla 6.12.2012

Jutustelu peleistä.

Moderators: Gary, Federal

Post Reply
User avatar
MikaLinna
sohvakenraali
sohvakenraali
Posts: 2405
Joined: Fri 24 Aug, 2007 22:35:39
Location: Jalasjärvi
Contact:

K-16 peli Vuohiluomalla 6.12.2012

Post by MikaLinna »

Tässä keskustelua pelistä.
Osapuolet oli :

Osapuoli1 = sininen
Osapuoli2 = keltainen
Osapuoli3 = punainen

Laittakaa ilmoittautumisen perään osapuoli mille menette niin päivitellään listaa. Papat näyttää vallanneen osapuolen 1 eli siniset.
Team Linna :)
Mika Linna, GSM 050 3601046, mika.linna@gmail.com
User avatar
Mazor
kapiainen
kapiainen
Posts: 529
Joined: Fri 05 Oct, 2007 10:32:33
Location: Seinäjoki

Re: K-16 peli Vuohiluomalla 6.12.2012

Post by Mazor »

Avataanpa vähän peliä.

Pelissä on seuraavat elementit:
Sitomanauhat
Pistelaput
Respaus reppukätköllä
Ihmeparantuminen
Liput
Muut tehtävät

Pelimekaniikka:
Kolme osapuolta, osapuolet ovat toisiaan vastaan.
Osapuolet eroitetaan hihanauhoilla (Sininen, punainen ja keltainen)
Osapuolet aloittavat raviradalta.

Pelin kulku
Aloitus tapahtuu parkkipaikalta 10.00, josta osapuolet aloittavat 15 min kestävän siirtymän heille käskettyyn suuntaan. Peli käy 10.15, ja se vahvistetaan radiopuhelimitse. Peli kestää keskeytyksettä 16.00 asti tai erikseen sovittuun ajankohtaan. Kaikki huolto suoritetaan pelin ollessä käynnissä, suojalaseja ei saa poistaa päästä 10.00 ja pelin lopetuksen välillä.

Osapuolet saavat toimia haluamallaan tavalla, ryhmän voi jakaa pienemmäksi reppukätköllä. Ryhmän voi yhdistää reppukätköllä. Ryhmän kokoa ei ole rajattu, kunhan siinä on vähintään 2 henkilöä.

Osumasäännöt
Osuman saanut pelaaja saadaan sitoa pelaajan henkilökohtaisella sidontaliinalla, ja vain 1 kerran. Sidottu pelaaja eliminitoituu seuraavasta osumasta. Kun ryhmä on eliminoitunut, ryhmän pistelappu tiputetaan maahan ja ryhmä poistuu yhdessä respalle. Respalla pidetään pieni 5 min hengähdystauko, jonka jälkeen ryhmä on pelissä. Käytetyn sidontaliinan saa palauttaa uusiokäyttöön respalla, myös pelaaja joka ei ole vielä eliminoitunut.

Pistelaput
Jokaiselle ryhmälle jaetaan oman osapuolen väriset (tai jos ei saatavilla, jokin korvaava väri) pienet muistilaput (post-it tarralappuja), x määrä. Laput ovat ryhmäkohtaisia. Ryhmä kuljettaa pistelappujaan mukanaan kaikissa tilanteissa. Eliminoituessaan ryhmä jättää yhden lipukkeen maahan.
Pelaajat pyrkivät keräämään vastapuolen pistelappuja, näistä saa mainetta ja kunniaa. Oman osapuolen pistelaputkin saa ottaa maasta. Kerättyjä pistelappuja ei voi menettää missään tilanteessa (ihmeparantuminen poikkeuksena), ja ne on syytä säilyttää erillisessä paikassa pelaajan varusteissa.

Ihmeparantuminen
Jos ryhmä on osittain eliminoitunut, mutta ei täysin tuhoutunut voi ryhmä suorittaa pikarespauksen sillä paikalla missä ovat seuraavien ehtojen täyttyessä:
Ryhmä onnistuu eliminoimaan vähintään yhden vastustajan.
Ryhmän pelissä oleva pelaaja (ei eliminoitunut) vie vastustajan eliminoidulle pelaajalle 5 kappaletta pistelappuja, jotka eivät ole ryhmän omia. (eli siis toisten osapuolien)
Jos tämä onnistuu, ryhmä saa respata välittömästi, palauttaa sidontanauhat uusiokäyttöön ja jatkaa toimintaansa tilanteen mukaan.

Respaus reppukätköllä
Pelaajat respaavat perustetulla reppukätköllä. Reppukätkö on pelaajien repuista tehty "keko" joka on merkattu lisäksi reppujen päälle laitetulla OMAN OSAPUOLEN VÄRISELLÄ LIPULLA TAI MUULLA SELKEÄLLÄ OMAN OSAPUOLEN VÄRISELLÄ VAATEKAPPALEELLA. Vaatteen on oltava väh. 0,5m x 0,5m. Lippujen määrää ei ole rajattu, joten respapaikkoja voi olla useita yhtä aikaa. Yksittäisen pelaajan repusta ei voida tehdä reppukätköä, vaan tarvitaan vähintään 2 reppua.

Hox! Pelinjohto tarjoaa yhden respalipun. Pelaajat saavat tuoda omiaan peliin.

Reppukätkö voidaan tuhota viemällä siitä värillinen lippu tai vaate. Näin tuhottua reppukätköä ei voi käyttää, ja pelaajien on otettava reppunsa ja etsittävä oman osapuolen toimiva reppukätkö respatakseen.
Vietyä lippua ei voi menettää.

Jos käy niin nolosti että osapuoli menettää kaikki reppukätkönsä, joutuu osapuoli nöyrästi anelemaan lippuja takaisin muilta osapuolilta. Reilu peli.

Liput
Jokainen vastustajan respalippu/-vaate on pisteiden arvoinen pelin päätyttyä.

Muut tehtävät
Pelissä voi olla muita tehtäviä, joista ilmoitetaan pelin aikana erikseen. Ne ovat pelinjohtajan järjestämiä, kertaluontoisia tehtäviä jotka koskevat kaikkia osapuolia.

Palkinnot
Pelinjohto toimittaa peliin pienet palkinnot kaikille osallistujille, riippumatta pelin lopputuloksesta.
KOVA-Osasto + Pappa-Tiimi
User avatar
MikaLinna
sohvakenraali
sohvakenraali
Posts: 2405
Joined: Fri 24 Aug, 2007 22:35:39
Location: Jalasjärvi
Contact:

Re: K-16 peli Vuohiluomalla 6.12.2012

Post by MikaLinna »

Ja vielä ehtii mukaan...
Team Linna :)
Mika Linna, GSM 050 3601046, mika.linna@gmail.com
User avatar
Mazor
kapiainen
kapiainen
Posts: 529
Joined: Fri 05 Oct, 2007 10:32:33
Location: Seinäjoki

Re: K-16 peli Vuohiluomalla 6.12.2012

Post by Mazor »

Lyhykäinen raportti mitä tuli tehtyä.

Ketäänhän en nähnyt (taistelupari Mikkoa ei lasketa), en edes pappoja ennenkuin 14.30 maissa reppukätköllä. Ei haittaa, peli oli mielestäni sangen onnistunut ja erilainen.

Koska en pahemmin karttaa vilkuillut vaan kuljin vain alueen tuntemukseni varassa, ovat seuraavassa kerrotut koordinaatit vain suuntaa antavia.

Y-risteyksestä erottuamme siniset lähtivät uraa pitkin itään päin. Jossain ruudun 18 51 paikkeilla puikkasimme pitkin harppauksin oikealle puolelle metsään. Jarmo lakaisi jäljet havun oksalla ja nohevasti jätti vielä sen havunkin siihen merkiksi, kuten huomasin myöhemmin. Mutta eipä siitä ketään muita ollut tullut.
Reppukätköt teimme jonnekin 19 49 alueelle, reppu ojan pohjalle kuusentaimien väliin, sininen t-paita merkiksi ja oksia ja lunta päälle. Kello oli n. 11 paikkeilla.
Siitä lähdimme siksakkia kulkien kohti y-risteystä, mutkaa tuli ruudun 17 48 kautta josta suunnaksi pohjoinen. Päädyimme takaisin uralle ruudussa 17 50 jossa hetken kuulostelun jälkeen uran pohjoispuolelle ja sieltä kohti risteystä. Jälkiä ei näkynyt, mitään ei kuulunut. Papat olivat meistä jossain itä-koillisen suunnassa menossa.

Ylitimme Välimaahan menevän uran ruudussa 15 49. Suuntana pidimme pelikoulun leiripaikan, mutta koska papat saivat takanamme jälkihavainnon, piti palata takaisin päin selvittämään kulkevatko he mahdollisesti meidän jäljillämme. Ja niinhän siinä kävikin. Mikko sai papoista näköhavainnon, jonka jälkeen jatkoimme pelikoulun leiripaikan alueelle, ruudun 14 48 alueelle.
Papat löysivät jäljet pohjoisempana Välimaan uran luota ja seurailivat niitä. Mikon kanssa löysimme myös jäljet leiripaikan länsipuolelta, mutta ne tekivät lenkin takaisin punaisten aloituspaikalle vievälle uralle. Sieltä jäljet jatkuivat kohti luodetta uraa pitkin. Hetken aikaa oli epäilys että olivatkohan kulkeneet takaperin uraa kaakkoon, jotta harhautuisimme kulkemaan väärään suuntaan. Jatkoimme tarkistamaan metsää 12 47 ja 11 46 alueelta, mutta koska parkkipaikan suuntaan ei näkynyt jälkiä pidimme pelialueen reunassa pienen tauon. Samaan aikaan papat löysivät pari reppukätköä, joista löytyi 4 reppua. Yksi reppukätkö siis oli vielä jossain, mutta ei löytynyt etsiskelyistä huolimatta.

Tauon jälkeen suuntasimme kohti parkkipaikkaa, papat jäivät reppukätköille väijyyn. Tästä eteenpäin kuljimme koko ajan sakeassa tiheikössä ja aikaa tuhraantui. Tarkoituksena oli kuitenkin kiertää parkkipaikan kautta pelialueen eteläistä rajaa ja hakkuuaukean reunaa seuraillen reppukätköille. Tällä etapilla ei tapahtunut mitään, mitä nyt kerran eksyimme pelialueelta ulos ja ihmettelimme jonkun lenkkeilijän jälkiä metsässä. Reppukätkömmekin ohitimme heittämällä ja tulimme pappojen lähtöjäljille. Lopulta palasimme kaartaen ja kiertäen takaisin uralle ja kohtaan josta alunperin puikkasimme metsään. Jarmo oli tosiaan ystävällisesti jättänyt maahan irtonaisen havun, muuten oli jäljet kyllä hyvin lakaistu. Jälkiämme seuraten menimme repuille huoltamaan. Papat tulivat hakkuaukean reunan kautta myös repuillensa. Kello oli 14.00.

Mikko päästeli kylmää nötköttiä napaansa, itse kokeilin Wayfarerin pastaa lihapullakastikkeessa ja lämmitinpussia. Hyvin toimi, sai samalla kädetkin hyvin lämpimiksi. Tämän jälkeen palasimme koko konkkaronkka uraa pitkin kohti y-risteystä, jonka lähelle oli tarkoitus tehdä uusi reppukätkö pelin loppuajaksi. Itse suuntasin parkkipaikalle ja pois.

Koko pelin aikana en nähnyt muuta kuin yhden jäniksen ja kuullut muuta kuin puitten napsetta pakkasessa. Jälkiä näkyi vähän.
Tykkäsin reissusta paljon, ei aina tarvi räiskiä ja juosta, vaan tuossa rauhallisessa metsässä kulkemisessa on ihan oma tunnelmansa.
Tämä oli sitä oikeaa mettäpeliä.
KOVA-Osasto + Pappa-Tiimi
User avatar
laturi
puheenjohtaja
puheenjohtaja
Posts: 1484
Joined: Wed 19 Dec, 2007 19:47:13
Location: Kauhajoki

Re: K-16 peli Vuohiluomalla 6.12.2012

Post by laturi »

Juu kivaa vaihtelua tuo peli oli. Ei aina tarvitakkaan rähinää vaan juuri pelkkä hiippailukin kontaktin pelossa on jännää. Punaisella osapuolella liikuimme koko ajan koko ryhmän vahvuudella ja kiersimme pelialuetta ympäri ja seurailimme välillä jälkiäkin, joista yhdet osoittautui joulukuusen haku jäljiksi. Laukaustakaan ei tullut ammuttua vaikka liipasinta piti viime minuuteilla painaakkin, sillä akku sökähti ennen ensimmäistäkään laukausta..

Tälläinen peli sopisi hyvin kesäänkin, ihan vain juuri samanlainen päivän mittainen hiippailukin.
Lauri Mäenpää
Hallituksen puheenjohtaja
User avatar
MikaLinna
sohvakenraali
sohvakenraali
Posts: 2405
Joined: Fri 24 Aug, 2007 22:35:39
Location: Jalasjärvi
Contact:

Re: K-16 peli Vuohiluomalla 6.12.2012

Post by MikaLinna »

Papat lähtivät Matin kuvailemalta reppukätköltä partiomajan suuntaan, mistä kautta oli tarkoitus korkeuskäyrän mukaisesti kiertää uuden hakkuun reunaa pitkin ja sitten kohti vihollisen oletettua lähtotasaa. Tavoite oli kulkea aika keskeltä pelialuetta ja tällä tavalla haeskella, josko vastapuoli olisi koukannut pelialueen poikki ja olisimme päässeet hyvin jälijlle. Jossain kohden kaarsimme ja kaarsimme ja kappas, kohtapa olimmekin sitten "pääuralla" ihmettelmessä jälkiä, jotka osoittautuivat Matin ja Mikon jäljiksi. Tässä kohden ryhmämme otti tavoitteeksi pelin aloituksen Y-risteyksen ja siitä sitten vain jälkiä pitkin - kun ei kerta helpolla niin mennään sitten pisimmän kautta :)

Tämä päätös osoittautui hyväksi, vihollisen jälkiä seuraten löysimme aika nopeaa parit reppukätköt. Päätimme seurata jälkiä, välillä me jouduimme hajaantumaan kun jäljetkin hajaantuivat, mutta ketään emme jäljen päästä löytäneet. Partiomajan alueella oli myös käyty mutta sitten jälki lähti kohti Paulaharjua - totesimme että viholliset eivät nähtävästi ole meidän jälkiä löytäneet emmekä lähtenee seuraamaan sinne asti vaan käänsimme nokan kohti reppukätköä ja kahville! Jos vihu olisi kulkenut 100 m partomajalta suoraan ennen kuin kääntyivät, olisivat he osuneet meidän jälkiin...tuuria on niin monenlaista.

Kahvin jälkeen reput kantoon ja nokka kohti Y-risteystä; ajatus oli perustaa sinne reppukätkö ja sitten lähteä haravaoimaan uraa pitkin siihen suuntaan, missä vihollisen reppukätköt löysimme - sinne Välimaan suuntaan. Ja kappas, vihollinen kävelee meitä vastaan uralla...itse kontaktitilanteesta Jarmo tai Janne osaa kertoa paremmin, minä pidin perää ja lähdin ottamaan vihollisen koukkua vastaan jossa kohden sitten tipuin - Mikkohan se päätti kaveria jeesata ja ampu oman :) Kun minut oli sidottu, Mikko jäi avuksi ottamaan vihollisen koukkua vastaan, mutta se pääs livahtamaan meidän takakautta ilman että kukaan meistä pääsi sen kimppuun.

Jossain kohden aloin kysellä Jarmon vointia ja kuului vain pari tangentin painallusta. Aloin sitten kyselemään tarkemmin:
- Jos olet vihollisen tulen alla, paina 2 kertaa, muutoin 1 kerta = 2 kertaa
- montako vihollista = tuli 2 painallusta
- pystytkö liikkumaan; 1 ei, 2 ok = tuli 1
=> siitä siteen ohjeet Mikille ja Mikolle sekä JArmolle, että lähdemme uran suuntaisesti ketjussa ja minä pidän meteliä uralla että Jarmo voi sen perusteella hakea suuntaa. Ja kun olemme vihollisen kohdalla, Jarmo huutaa meille ohjeet ja iskemme. Kohtapa Jarmo huutikin että vihollinen teidän edessä ja ampui sarjan johon suuntaan sitten muutkin alkoi tulittamaan. Minä tein koukkua oikealta ja otin hyvän aseman. Hetken päästä näinkin vihollisen edessä ja pyysin Mikkoa lähtemään koukkaamaan oikealta, mutta sieltäpä tulikin kuti ja Mikko jäi siihen. Samaan aikaan Mikin ja Jarmon kanssa radiossa vaihdettiin kuulumisia ja kohta Mikin suunnasta tulikin sarja - sain toisen osuman ja pelistä pois. Ensin mietin että passeli, meninkö liian eteen eli toisen vihollisen ohi mutta sehän olikin Mikki joka päätti kurittaa joukkuetoveria. Kohtapa toinen vihu edestä otettiin pois mutta Laturi pääsi livahtamaan...peli ohi.

Oma saldo:
- 1 tulitaistelu vihollisen koukkua vastaan, vastapuoli ei nähtävästi minun kuulia huolinut - oma tiputti selkään
- 2 tulitaistelu vihollisen perääntyessä, vastapuolta ammuin mutta ei nähtävästi kanna...oma ampui kylkeen

Pelinä kiva, varsinkin kun oli tuoretta lunta. Tuolla pelialueella vain saisi olla enemmän pelaajia ja useampia ryhmiä, ehkä jopa 4-5 ryhmään niin tämä pelimuoto olisi suorastaan loistava. Nytkjin se oli jo hyvä, vihollinen löytyy viimeistään jäljen perästä :)
Team Linna :)
Mika Linna, GSM 050 3601046, mika.linna@gmail.com
-jm-
sohvakenraali
sohvakenraali
Posts: 1898
Joined: Sat 25 Aug, 2007 17:16:24
Location: Jalasjärvi

Re: K-16 peli Vuohiluomalla 6.12.2012

Post by -jm- »

Oli tosi onnistunut päivä, vaikka omalta osaltani peli päättyikin sitten lopulta tippumiseen.
Mukavaa vaihtelua Rikiuksen pihamättöihin, ei olisi haitannut vaikka sitä ainokaistakaan tappelusta ei olisi tullut.
Vihulaisen jälkien seuraileminen oli mielenkiintoista, pieni pelko koko ajan milloin kävellään väijytykseen.
Kelikin suosi, aukeilla paikoilla kävi kylmä viima, mutta metsän sisällä pärjäsi mainiosti.

Vuohiluomalle olisi mahtunut enemmänkin väkeä hiippailemaan, mutta hauskaa oli näinkin.
Kiitoksia mukana olleille ja erityiskiitos Mazorille pelin junailusta!

EDIT: Mukavaa että Mika kirjoitti meidänkin jengin seikkailusta. Toivottavasti punaisetkin kirjoittavat seikkailuistaan.
En osaa siitä kontaktista oikein paljon kertoa.
Kuljin kärjessä uran tuntumassa kun näin edessä ensiksi jotain vilahtavan ja sitten varmuudella miehen liikkuvan kulkusuunnassamme vasemmalta oikealle.
Löin maihin ja hukkasin näköyhteyden, varvikon seassa vilahteli hahmoja joista osa oli tuuless heiluvia talventörröttjiä.
Jossain vaiheessa radiosta kuului, että vihulainen liikkuu uraa pitkin.
Makasin vain paikoillani uran oikealla puolen n. metrin pässä urasta ja tuijotin tähtäimien läpi eteenpäin. Pian Repta ja Vulcan tulivat näköpiiriin, päästin heidät niin lähelle kuin uskalsin ja painoin liipasinta.
Olin ihan liian kaukana muiden edessä, onneksi Mikki auttoi tulituella mut irti.
Heti irtautumisen jälkeen Federal pudotti mut, Mikki sitoi, mutta sain jo sitomisen aikana toistuvia osumia ja välittömästi sitomisen jälkeen eliminoivan osuman.
Raatoliina päähän ja pois.
-Minkä ketteryydessä häviän, sen painossa voitan-
Post Reply