Airsoft ja silmälasit

Kaikki varustukseen liittyvä jutustelu

Moderators: Gary, Federal

Post Reply
User avatar
Darzeia
verkkari-vemputtaja
verkkari-vemputtaja
Posts: 79
Joined: Tue 02 Jun, 2009 23:16:22
Location: Peräseinäjoki

Airsoft ja silmälasit

Post by Darzeia »

Täällä keskustellaan yleisesti silmälasien vaikutuksesta airsoftissa.
Eli miten silmälasit tarvitseva henkilö voi aloittaa softaamisen? Äkkiä ajateltuna ei mitenkään, tai hankalaa tulee olemaan. Miten maskin alle nyt vielä kakkulat saisi?

Itse kun aloitin softaamisen joskus vuonna kivi ja kenttälapio, en vielä tarvinnut laseja. Sitten näkö hieman heikentyi, tosin ei niin paljon että olisin tarvinnut lasit, kuulemma, mutta päätin silti hankkia sellaiset. Silloinkaan en käyttänyt niitä kuin koulussa ja kotona telkkua katsoessa. Sitten vain joku jännä päivä päätin laittaa lasit Q-Visionin Pro maskin alle. Eikä mitään ongelmaa! Muutamalla kaverillanikin oli lasit, joten miksei minullakin. Tehokkuuteni parani huomattavasti ja muutenkin oli miellyttävämpää pelata.

Eli siis hyvinkin monet maskit ja suojalasitkin ovat silmälasiyhteesopivia. Tietysi on olemassa piilolinssejä, mutta minä en ole vielä kuullut, enkä nähnyt käytettävän niitä airsoftissa. Toisaalta jos olet Gordon Freeman voi lasien käyttö olla hankalaa ja turvatonta, mutta siihenkin löytyy varmasti jokin keino, viimeisenä kehyksien vaihto. Omista pienikehyksisistä laseistani on tippunut ruuvi, joskus toinen linssikin lentää ja teräs mutkittelee miten milloinkin päässäni, sillä ovathan ne olleet kovassa käytössä softatessa ja mopolla ajaessa kypärän alla. Ei se asia silti siihen jää että lasit hajoavat, varmasti jokainen osaa olla varovainen!
Entäs te muut nelisilmäiset? Miten teillä onnistuu lasien käyttö ja mitä maskeja/suojalaseja käytätte?

Itse olen testannut ja havainnut toimiviksi lasien kanssa Hong Kongin halpis maskin, Q-Vision Pron, sekä Q-Vision GX2000- suojalasit. Minua kiinnostaisi erityisesti Q-Visionin GX1000 -malli, jos jollakulla on kokemusta rillien kanssa.

Yhdistyksen peleissä en ole kovin monella nähnyt, tai ainakaan huomannut silmälaseja, mutta esimerkiksi meidän tiimissä puolet käyttävät laseja.
Kaikki siis keskustelemaan aiheesta, olisi mukava kuulla likinäköisten ja silmiäänsiristävienkin näkökulma asiasta.
User avatar
Kristian Koskela
swatti-hatti
swatti-hatti
Posts: 105
Joined: Wed 17 Jun, 2009 20:39:40
Location: Seinäjoki

Post by Kristian Koskela »

Ensimmäisissä peleissä ratkaisin ongelman hassusti. Jätin lasit offarille ja pelasin näkemättä juuri mitään. Seuraavissa peleissä olikin jo piilolasit yhdistyksen suojalasien alla ja kolmannessa pelissä jo omistin GX2000 lasit. Minusta nuo 2000 ovat olleet ihan hyvät, paitsi pehmusteet saa liimata uudelleen kerran kahdessa viikossa ja nenän kohtaa sai puukottaa ja säätää vaikka miten paljon.
Kaikki överiksi!
User avatar
MikaLinna
sohvakenraali
sohvakenraali
Posts: 2405
Joined: Fri 24 Aug, 2007 22:35:39
Location: Jalasjärvi
Contact:

Post by MikaLinna »

Itse kokeillut kanssa erilaisia variaatioita ja vielä olen pystynyt auttavasti pelaamaan ilman laseja, en ehkä silmälasit päässä osaisikaan pelata. Nyt tosin vihu saattaa jäädä huomaamatta mutta harvemmin meikäläinen ihan etulinjassa tietä auraakaan...

Lasien kanssa koitin joskus noita isompia suojalaseja joiden alle lasit sopii, huuruuntuminen itsellä oli ainoa ongelma.
Team Linna :)
Mika Linna, GSM 050 3601046, mika.linna@gmail.com
User avatar
ScioP
Kaasukalle
Kaasukalle
Posts: 175
Joined: Fri 24 Aug, 2007 17:42:59
Location: Jalasjärvi

Post by ScioP »

Aloittaessani myös minä olin silmälasiton, mutta joskus yläasteen loppuvaiheilla näkö heikkeni yhtäkkiä melko rutkasti ja silmälaseja piti ruveta pitämään kokoajan jos tahtoi jonnekin asti nähdä. Itse tungin vain silloisten Bolle X800:n alle silmälasini, eivätkä ne siellä kovin erikoisesti haitanneet, vaikka hieman saattoivat painaakkin siitä linssien välistä.

Eräs söpö päivä sitten laitoin yhdistyksen kimppatilaukseen Guarder C3 sankalasit, joissa tuli mukana kehys linsseille jossa on vahvuudet. Vein kehykset Nisseniin ja kerroin mitkä vahvuudet haluaisin. Viikko pari kului ja sain kehykset takaisin. Näillä Guardereilla pelaan nykypäivänäkin ja käytän muulloinkin kuin softatessa. Talvella kyllä eräs laukaus katkaisi sangan linssien välistä, joka herätti hieman tunteita. PCB antoi uudet ilmaiseksi, mutta tietenkin hieman epäilyttää, kun yhdet on menneet jo hajalle. Kehys ja niitten linssit pysyivät kuitenkin kunnossa :)

EDIT: Ja noista piilolinsseistä. Eivät taida olla niin harvinaisia kuin luulisi. Eräs seinäjokelainen softaaja joka peleissä käy silloin tällöin, käyttää silloin tällöin myös piilareita. Korpikärhämissä juttelin jonkun oululaisen kanssa piilolinsseistä jotakin pientä kun hänellä semmoiset sattui olemaan. Kuulin myös sivukorvalla jonkun muun veijarin selittävän piilolinsseistä :)
User avatar
roskaposti
Kaasukalle
Kaasukalle
Posts: 116
Joined: Sun 26 Aug, 2007 20:13:26
Location: Jalasjärvi
Contact:

Post by roskaposti »

Itse käytin silloin vuonna käpy ja nakki, ennen kuin jouduin siirtymään chairsoftiin Q-visionin verkkomaskista otettuja laseja. Tavallisesti pystyin pelailemaan ongelmitta, mutta tuli eteen myös tilanteita, jossa silmälasini huurtuivat!
Olenkin tästä syystä aikonut hommata piilolinssit viimeistään sitten kun pystyn jälleen softaamaan.
User avatar
Seraphi
Posts: 1
Joined: Thu 24 Sep, 2009 19:33:24

Post by Seraphi »

Sama homma meikällä. Aina olen käyttäny verkkomaskia, jossa klasini alla. Ihan hyvin näkee, mutta sitten kun hikeä pukkaa naamaan ja vähän alkaa hengästyttää, menee linssit huuruun. Ei ole muuta kuin taittovikaa mutta on mieluisinta itselle että näkisi kunnolla (ja puolue tovereille ettei vahingossa heitä napsauttele).

Joskus sitä voisi kokeilla huurteen esto mömmöä perus laseihin tai vaikka ne piilolinssit jos ei muuta keksi.
User avatar
Choke77
kapiainen
kapiainen
Posts: 465
Joined: Sat 06 Sep, 2008 19:45:03
Location: Koskenkorva, Ilmajoki

Post by Choke77 »

Fairy toimii vallan mainiosti huurteenestossa, itsellä aina on mukana suihkepurkki jossa on fairyvettä. Suihkuta, anna kuivua ja pyyhi, eikä mene lasit huuruun. Yksi käsittely riittää koko pelin ajan :)

Toki jossain olen kuullu että jotkut pinnoitukset laseissa ei fairysta pitäisi mutta omissa laseissa ei ainakaan ole koskaan tullu ongelmia. Ja kannattaa käyttää ihan tätä "normaalia" ei mitään sitruunamömmöjä
User avatar
Choke77
kapiainen
kapiainen
Posts: 465
Joined: Sat 06 Sep, 2008 19:45:03
Location: Koskenkorva, Ilmajoki

Re: Airsoft ja silmälasit

Post by Choke77 »

Tuosta fairysta tuli mieleen että nykyään käytän sitä vähän eri tavalla, raakaa fairya tippa linssiin ja sitten levittää ja antaa kuivua jonka jälkeen sitten kiillottaa puhtaaksi liinalla.

Ja tässä on köyhän miehen suojalasi/silmälasipatentti, jäi sopivasti vanhat silmälasit ylimääräseks joten otin vaan sangat pois ja vetäsin nipparilla kiinni suojalaseihin. Hyvin toimii! :D
Attachments
Lasit.JPG
Lasit.JPG (66.07 KiB) Viewed 4472 times
Pappa-Tiimi
User avatar
Mazor
kapiainen
kapiainen
Posts: 529
Joined: Fri 05 Oct, 2007 10:32:33
Location: Seinäjoki

Re: Airsoft ja silmälasit

Post by Mazor »

Olenkin ihmetellyt miten saat silmälasit sopimaan noin matalaprofiilisten lasien alle... Kätevää!
KOVA-Osasto + Pappa-Tiimi
User avatar
MikaLinna
sohvakenraali
sohvakenraali
Posts: 2405
Joined: Fri 24 Aug, 2007 22:35:39
Location: Jalasjärvi
Contact:

Re: Airsoft ja silmälasit

Post by MikaLinna »

Toi Jukan patentti on loistava, toimiva ja edullinen...vähän kade...
Team Linna :)
Mika Linna, GSM 050 3601046, mika.linna@gmail.com
User avatar
Rayhawk
sn1per
sn1per
Posts: 194
Joined: Fri 11 Sep, 2009 12:55:12
Location: Perho
Contact:

Re: Airsoft ja silmälasit

Post by Rayhawk »

tuohan on nerokasta :) nykyään kun aina on tarjous kahdet lasit yhden hinnalla :) :cool: Pitänee alkaa viritteleen :)
- Rayhawk
Perhon Partisaanit ry
Yhdistyksen sihteeri
User avatar
Choke77
kapiainen
kapiainen
Posts: 465
Joined: Sat 06 Sep, 2008 19:45:03
Location: Koskenkorva, Ilmajoki

Re: Airsoft ja silmälasit

Post by Choke77 »

Niinjoo pitääpäs tänne nyt laittaa että nyt on viime vuoden lopusta asti ollut käytössä piilarit ja tosi paljon olen kyllä itse tykännyt. En mitään ongelmaa kyllä itse ole huomanut, just otin ensimmäistä kertaa nyt käyttöön tuommoset yötä/päivää linssit kun ajattelin semmoisia testata ihan sitä varten että kun on tulossa näitä yön yli kestäviä pelejä niin ei sitten piilarit kuivu silmään :D

Voin kyllä suositella piilolinssien kokeilua lämpimästi...
Pappa-Tiimi
Post Reply