Pelikoulu, osa 4. ryhmätoimintaa

Pelaajan, ryhmän ja joukkueen taktiikat ja tanssiliikkeet. Henkilökohtainen huolto, naamioituminen, liikkuminen ja kommunikointi. Siis vähän kaikki jotka kuuluvat otsikon "Pelaajan tai joukon osaamistason kehittäminen"

Moderators: laturi, Gary

Post Reply
User avatar
Mazor
kapiainen
kapiainen
Posts: 529
Joined: Fri 05 Oct, 2007 10:32:33
Location: Seinäjoki

Pelikoulu, osa 4. ryhmätoimintaa

Post by Mazor »

Pelikoulu 26.4. Tässä alustavaa aihepiiriä, lukekaa ja perehtykää niin tiedätte mistä puhutaan.

Aiheet: Ryhmätoiminnan perusteet, ryhmän johtaminen, ryhmänjohtajan tehtäviä, ryhmän etenemiskuviot

Ryhmän toiminnan osa-alueet:

Johtaminen
Ryhmällä on yksi johtaja jonka päätöksien mukaan ryhmä toimii. Ryhmänjohtaja huolehtii ryhmän jäsenten toimintakunnosta, ammustilanteesta ja siten varmistaa että ryhmä on taistelukuntoinen. Ryhmänjohtaja hoitaa viestiliikenteen ryhmästä ulospäin. Ryhmänjohtaja ryhmittää taistelijansa tilanteen mukaan, esim. puolustukseen. Lisäksi jos pelissä on käytössä respa, ryhmänjohtaja määrittää ryhmälleen paikan, missä kokoonnutaan jatkamaan toimintaa.

Liikkuminen
Muista VÄLI. Vähintään 5m. Jonossa liikkuessa väli voi olla jopa niin pitkä että kaveri on juuri ja juuri näkyvissä.
Miksi näin? Jotta vihollisella on kerrallaan vain yksi mies ammuttavana ja vihollinen ei tiedä omien joukkojen koko määrää.
Jäljessä tulevalla porukalla on helpompi reagoida tilanteeseen kun on etäisyyttä, esim. koukkaus.
Vertaa tilanteeseen jossa käveltäisiin vihollisen eteen isona laumana. Siitä tippuu kaikki kerralla.
Rivissä mentäessä voidaan vaikuttaa tulella useammalta suunnalta, esim. suojautuneeseen viholliseen voikin osua vieressä kulkeva kaveri paremmin!

Ampuminen
Kun on useampi henkilö ampumassa, ei yhden miehen tarvitse ampua niin paljoa tehokkaaseen tulivaikutukseen. Säästetään ammuksia! Ampuminen lyhyillä sarjoilla.
Ryhmänjohtaja jakaa maalit tarvittaessa, mutta jälleen nyrkkisääntönä: Aloita ampumaan sieltä missä on vaarallisin vastustaja / missä reunassa olet. Jos mahdollisuus yllättää, ryhmänjohtaja avaa tulen ensimmäisenä jonka jälkeen muutkin ampuvat.
Lippaanvaihdot suojassa, ja mieluiten vuorotellen ettei olla tyhjällä yhtä aikaa.

Viestintä
Havainnoista kertominen! Aikeista kertominen! Tilanteesta kertominen! Tämä korostuu entisestään kun on useampia samassa tilanteessa. Viestien TÄYTYY kulkea kohti ryhmänjohtajaa ja toisaalta ryhmänjohtajalta muille. Toistetaan selkeät käskyt eteenpäin!

"Vasen reuna eteenpäin!" Viesti lähtee RJ:ltä
"Vasen reuna eteenpäin!"
"Vasen reuna eteenpäin!"
"Vasen lähtee eteenpäin!" Viesti saavuttaa vasemman reunan ja lähtee kuittauksena takaisin
"Vasen lähtee eteenpäin!"

"Kolmonen suojaa, ampukaa taloa!" Viesti lähtee RJ:ltä
"Kolmonen suojaa, ampukaa taloa!"
"Kolmonen sai, suojataan!" Viesti saavuttanut kolmosen (kolmas taistelijapari), kuittaus takaisin
"Kolmonen sai, suojataan!"

Ja sitten vielä yksittäisten taistelijoitten viestintää!
"Meen tuohon suojan taa!"
"Yks ukko tuolla kiven takana!"
"Saluunan yläkerrassa vihuja!"
"Vaihdan lippaan!"

Lyhyitä lauseita, kertoo paljon kaverille. Kun kommunikaatio pelaa, ei tarvitse itse nähdä kaikkea. Pysyt paremmin tilanteen tasalla! Ryhmänjohtajan on tärkeää tietää mahdollisimman paljon tilanteesta, jotta hän voi tehdä päätöksiä. Koska ryhmänjohtaja ei voi ehtiä joka ukon luokse kurkkimaan ja kyselemään mitä hän näkee, täytyy jokaisen taistelijan kertoa havainnoistaan AUTOMATIK!
Käsimerkit on ryhmän liikkumisessa näppärämpiä kuin taistelijaparin kohdalla. Yleensä ryhmänjohtaja käyttää käsimerkkejä, muut vain välittävät eteenpäin. Tunnustelijoita käytettäessä käsimerkein kerrotaan takaisin ryhmänjohtajalle mitä havaitaan.

Tärkeimpinä merkkeinä ovat:
"Huomio"
"Liikkeelle"
"Suojaan"
"Suunta"
"Lukumäärä/numero"

Rastit: (Kaikkia näitä harjoitellaan paperilapuilla ja tilanteen mukaan myös eläviin maaleihin)

1. Tunnustelu. Miten käytetään tunnustelijaa, miten tiedotetaan havainnoista?

2. Tiedustelu. Harjoitellaan miten käydään tekemässä havaintoja alueesta. Tärkeimpänä tässä se ETTÄ EI PALJASTUTA/JÄÄDÄ TULITAISTELUUN.

3. Irtaantuminen. Harjoitellaan miten ammutaan ja liikutaan tilanteesta irti.

4. Väijyyn käveleminen. Harjoitellaan miten ammutaan ja liikutaan tilanteesta irti.

5. Ryhmän hyökkäys. Opetellaan ja harjoitellaan hyökkäämään erilaisissa tilanteissa.

6. Sisätilat. Opetellaan ja harjoillaan sisätilojen vyörytystä heitteillä ja ilman.
KOVA-Osasto + Pappa-Tiimi
User avatar
MikaLinna
sohvakenraali
sohvakenraali
Posts: 2405
Joined: Fri 24 Aug, 2007 22:35:39
Location: Jalasjärvi
Contact:

Re: Pelikoulu, osa 4. ryhmätoimintaa

Post by MikaLinna »

Iso kiitos jälleen kerran illan koulutusaiheista Mazorille.

Nyt jatkossa koulutusaiheet keskittyy aiempaa enemmän ryhmien toiminnan kehittämiseen, porukkaan sopii vielä lisääkin väkeä - rohkeasti mukaan, päästään vyöyttämään kunnolla :)
Team Linna :)
Mika Linna, GSM 050 3601046, mika.linna@gmail.com
User avatar
Choke77
kapiainen
kapiainen
Posts: 465
Joined: Sat 06 Sep, 2008 19:45:03
Location: Koskenkorva, Ilmajoki

Re: Pelikoulu, osa 4. ryhmätoimintaa

Post by Choke77 »

Mukavaa ja opettavaista oli, kiitoksia jälleen Mazorille ja kaikille muille osallistuneille. Laitoin taas parit kuvatkin galleriaan jotka tuli napsittua pelikoulun aikana
Pappa-Tiimi
Post Reply