Mettäpartio 2016

Jutustelu peleistä.

Moderators: laturi, Gary, Federal, Juppo, laturi, Federal, Gary, Juppo, laturi, Juppo, Gary, Federal

Post Reply
Vinku
Kaasukalle
Kaasukalle
Posts: 126
Joined: Sat 14 Jun, 2014 08:15:35

Mettäpartio 2016

Post by Vinku »

METTÄPARTIO 2016

SEURAA ALOITUSVIESTIÄ (eli tätä), tähän editoidaan muutokset, säännöt yms. sitämukaan kun varmistuvat

24 h mittainen kokoajan päällä oleva sisseilypeli Vuohiluomalla. Pelissä partioryhmät suorittavat erilaisia pelinjohdon antamia tehtäviä ja keräävät kalikoita. Tätä toimintaa yrittää hankaloittaa alueella toimiva x-kokoinen vastaosasto, sekä muut saavutuksista kilpailevat partiot.

Ikäraja:
K16. Peli on oikeasti vaativa, ja partiot ovat täysin omillaan koko pelin ajan. Muutaman kuukauden heitto sallitaan tuosta K16 rajasta. (Kaikki Mettäpartioissa olleet tervetuloa!).

Pelin alku ja loppu:
Pelin aloitus ja lopetus tapahtuu raviradan parkkipaikalta, joten kaikki kokoontuvat sinne.
Peli alkaa lauantaina 3.9 kello 12:00 ja päättyy sunnuntaina 12:00.
Partioiden OLTAVA TÄYDESSÄ taisteluvalmiudessa klo 11:30 pelialueelle johtavan uran alussa kuuntelemassa briiffiä. Tästä partiot siirtyvät suoraan aloituspaikoillensa!

Pelin päättymisen jälkeen klo 12:00 pelissä ei saa enää ampua. Ainoa toimenpide jonka saa tehdä tämän jälkeen on siirtyä pistelaskupaikalle (samaan paikkaan jossa alkubriiffi pidetään) kannossa olevien objektien kera. Pistelaskupaikalla oltava 12:30. Siellä lasketaan lopuksi pisteet ja pidetään loppubriiffi.

Yleissäännöt:
-Pelissä toimivat vastakkain pienet partiot ja vastaosasto. Jokainen partio on omillaan, kaikki muut ovat vihollisia.
-Partion koko on noin 2-5 henkilöä. Partio toimii yhdessä, eikä hajaannu eri puolille aluetta. Respaa yhdessä.
-Peli on käynnissä lauantain aloituksesta (12:00) sunnuntain lopetukseen (12:00). Kaikki huolto tapahtuu pelin aikana pelikentällä. Partiot kantavat itse tarvitsemansa tavarat mukanaan.
-Pelissä on yksi respapaikka. Respa on merkitty värikkäällä nauhalla, joka kiertää respan ympäri. Respapaikka on nauhalla rajatun alueen sisällä.
-Pelissä kerätään pelialueelle sijoitettuja pisteobjekteja ja suoritetaan pelinjohdon antamia tehtäviä.
-Teltat+kiinteät rakennukset ovat offgame aluetta! Teltoista ei ammuta eikä telttoihin ammuta. Teltan sisälläolioiden tuhoamiseen riittää ilmoitus teltan ovelta. Erillisiä teltta tai offgame alueita ei ole pelissä. Pelaajat kantavat haluamansa yöpymisvälineet itse haluamaansa paikkaan jos meinaavat nukkua. VAIN teltat ja kiinteät rakennukset ovat offgamealuetta. laavut, pressut yms. majoitusviritelmät ovat ingame joten nukkuessa myös silmäsuojaimet päässä. Kannossa olevat kalikat TÄYTYY jättää teltan oviaukolle ulkopuolle jos majoitutte teltassa.
-Partiot voivat tehdä reppukätköjä tms. Niihin ei saa muut pelaajat koskea!
-Jokaisella partiolla oman värisensä nippusiteet pelinjohdon toimesta joilla merkataan erilaisia asioita pelin aikana

Tehtävistä:
-Osa tehtävistä tulee pelin aikana ryhmänjohtajille puhelimeen eri aikoina.
-Osa tehtävistä tulee olemaan kisa partioiden välillä paras/nopein saa esim. 10 pistettä, seuraava 5, sitten 2 jne.
-Osa tehtävistä kokoajan aktiivisia, osassa suorituksiin aikaikkuna.

Aktiiviset kokoajan:

-Maastoon on piilotettu x määrä 2 ja 5 pisteen arvoisia objekteja. Niitä voi etsiä ja noukkia milloin tahansa kantoon. Objektien paikkoja tullaan ilmoittamaan satunnaisin ajoin whatsapp ryhmään. Objektit on voitu löytää jo aikaisemmin jonkun partion toimesta. Pelin loputtua partion pistelaskupaikalle tuomista objekteista saa pisteitä niiden arvon mukaisesti.

1) Vastaosasto majoittuu partiomajan läheisyydessä. Partiomajasta lähtee 'vesijohto' (oranssi pitkä naru) joka on partioiden tarkoitus katkaista. Katkaisu tapahtuu kiinnittämällä oman partion nippuside vesijohtoon. Toisten partioiden nippusiteisiin ei saa koskea. Partiot pisteytetään sen mukaan kuka on katkaissut vesijohdon lähempää partiomajaa niin se saa eniten pisteitä jne.

2) Vastaosaston majoittumisen läheisyydessä kallioilla tulee olemaan muovinen tynnyri. Sen pistearvo on suuri suhteessa muihin objekteihin mutta myös se tarvitsee kantaa partion mukana kokoajan ja tuoda se lopussa pisteenlaskuun jos halajaa siitä pisteet. Jos partio ottaa tynnyrin haltuun mistä tahansa ON sitä kuljetettava mukana kokoajan. VAIN tuhoutumalla pääsee tynnyristä eroon jolloin se jää partion tuhoutusmispaikalle. Partion jäsenen oltava kokoajan max 5m päässä tynnyristä kun partio ottanut sen haltuunsa.

3) Risteyksen valtaus ja puolustus (kyllä, yleisön pyynnöstä). Partion täytyy 'vallata' ennaltamäärätty risteys asettamalla oma 'valtaustikkunsa' (annetaan pelinjohdon puolesta aikaisemmin) siihen ja hallitsemalla risteystä 30minuuttia. Valtaus alkaa siitä kun partio ilmoittaa valtauksen whatsapp ryhmään jossa se näkyy vastaosastolle ja muille partioille. Vastaosasto ja muut partiot halutessaan voivat mennä yrittämään tuhota partiota ja kaataa valtauskepin jolloin tietenkin valtaus epäonnistuu. Valtausta saa yrittää niin usein kun haluaa kunnes se on kerran onnistunut PER partio! Valtauksesta saa palkinnoksi pysyviä pisteitä.

4) Kuvaa ohjuslaukaisualusta. Aloituspisteen lähellä sijaitsevan ohjuslaukaisualustan kuvaamisesta saa pisteitä. Ensin kuvan whatsapp ryhmään lähettänyt partio saa eniten ja siitä laskevasti muut.

Aikaikkunalla suoritettavia mm:

1) Lääketarvikekuljetus. Vastaosasto kuljettaa lääketarvikkeita pelin aloituspaikalta omaan majapaikkaansa jonain aikana. Jos partio saa kaapattua kuljetuksen saa se käyttöönsä lisää sidontaliinoja ja pysyviä pisteitä. Aika ilmoitetaan myöhemmin ryhmänjohtajille. Kuljetus tapahtuu tuntematonta reittiä pitkin vastaosaston tukikohdasta pelin aloituspaikkaan. Partio joka ensimmäisenä saa avattua kuljetussalkun ja vietyä liinat saa ne pitääkkin+pisteet.

2) Pisteiden/kohteiden valtauksia/kuvaamista aikaikkunalla jotka ilmoitetaan whatsapp ryhmään.

PISTEYTYS
Objektit valkoinen 2 punainen 5 (objekteja yhteensä pelissä 80 pisteen arvosta)
Respaus -3 (myös pelkkä sidontaliinojen nollaus)
Vesijohto 10->5->lopuille 2
Ohjuslaukaisu kuvaus 5-> 3-> lopuille 1
Risteyksen valtaus 10
Tynnyri 15
Lääketarvikekuljetus 3 (lisäksi sidontaliinoja lisää)
Muista tehtävistä saatavat pisteet ilmoitetaan tehtävän annon yhteydessä.

Pelisäännöt:
-Pisteitä saa vain niistä objekteista, jotka ovat toimitettu pistelaskupaikalle 12:00 alkaen ja 12:30 mennessä. Ennen 12:00 ja 12:30 jälkeen tuotuja objekteja ei lasketa pisteisiin.
-Löydetyt objektit voi menettää. Jos partio tuhoutuu, se tiputtaa kaikki kannossaan olevat pisteobjektit maahan. Objektit on kannettava AINA mukana (muutos edellisiin vuosiin verrattuna, asia huomioidaan objektien koossa). Objektit kannetaan/tiputetaan keltaisessa halpahallin muovikassissa näkyvälle paikalle tuhoutuessa. Pelinjohto hoitaa muovikasseja partioille 1x alussa ja respalta saa lisää.
-Pudotetut pisteet voi kuka tahansa pystyssä oleva pelaaja noukkia kantoon (myös alkuperäinen tuhottu partio respaamisensa jälkeen).
-Tynnyri oltava partion 'hallussa' kokoajan. Ei tarvitse kantaa mutta about max 5m päässä siitä oltava jonkun kokoajan partiosta niin se lasketaan hallussaolevaksi.
-Tynnyristä ei lasketa osumaa vaikka se olisi kannossa ja siihen ostuu kuula.
-Vastaosasto ei koske pudotettuihin pisteobjekteihin.
-Tehtävien suorittamisesta saa pisteitä joita ei voi menettää ja/tai pelillistä hyötyä.
-Respalle mentäessä kiinnitetään respalla olevaan keppiin tms. oman partion värinen nippuside merkiksi respauksesta. Respalla käynnistä menettää 5 pistettä/käynti (myös sidontaliinojen nollaamiset). Respalta saa poistua kun 15 min on kulunut. Respalle ei ole tarkoitus jäädä oleskelemaan, syömään tai majoittumaan!
-Pelissä on käytössä erityissääntöjä lukuunottamatta yhdistyksen pelisäännöt. http://www.jvisoft.net/docs/pelisaannot.pdf

Osumasäännöt:
-Partiolla on x määrä sidontaliinoja pelin alussa (määrä voi muuttua pelin aikana ja pienemmällä partiolla voi olla useampi suhteessa isompaan)
-1 minuutin sitomisaika. Ei vuotamisaikaa rajoitettuna mutta joku raja, 20-30min alkaa olemaan varmaan maksimi istua mettässä oottelemassa.
-Osuma mihin tahansa pelaajaan kehon osaan tai kantamaan varusteeseen eliminoi pelaajan. POIKKEUS: KANNOSSA OLEVASTA TYNNYRISTÄ EI TARVITSE OTTAA OSUMAA! Osuman saanut pelaaja jää paikoilleen ja voi huutaa lääkintämiestä.
-Haavoittunutta pelaajaa saa KANTAA/RAAHATA mutta haavoittunut ei itse kävele edes autettuna!
-Pelaaja voidaan sitoa niin kauan kuin partiolla on käyttämättömiä liinoja. Liinat palautuvat takaisin käyttöön respauksen yhteydessä. Sama pelaaja voidaan sitoa useasti.
-Partio jolla ei ole yhtään käyttämätöntä liinaa jäljellä ja taistelun jälkeen toteaa jonkun partion taistelijan tarvitsevan sidontaa, on eliminoitunut. ELI TAISTELUN SAA KÄYDÄ LOPPUUN ENNENKUIN RESPALLE ON LÄHDETTÄVÄ.

Jääkärit (vastaostasto):
-Pelinjohdon alainen ryhmittymä
-Jääkäreiden eliminoinnista ei hyödy kukaan
-Partioi, vartioi, koittaa havaita sissipartioita--> havaittuaan tuhoaa
-Respa tilanteen mukaisella viiveellä.

Radiokanavat:
Pelissä vapaasti käytössä PMR 446 radiot kanavilla 1-6. Kanava 7 on vain pelinjohdon kanava (hätätapauksessa voi käyttää pelinjohdon tavoittamiseen/tiedottamiseen esim. marjastajista). Kanavia 1-6 saa käyttää/kuunnella mitenkä haluaa, kuka vain haluaa.
PMR häirintä kielletty.

Pelimaksu:
Yhdistykseen kuulumattomilta peritään 5€ suuruinen pääsymaksu, jolla katetaan pelin järjestelyyn menneitä kuluja. Jäsenille ilmainen! Pelimaksu kerätään paikanpäällä. Varaa tasaraha mukaan!

Kartta:

VIRALLINEN KARTTA.
Peruskartta löytyy täältä.
Lisäksi saatavilla hyvin vanha suunnistuskartta
Sekä maanmittauslaitoksen aineistosta Karttapullautin-ohjelmalla "pullautettu kartta".
Kartta kannattaa kaikilla pelaajilla olla mukana, sekä sen kaveriksi kompassi sekä kynä, jolla voi objektien sijainteja sitten merkkailla.

Muuta:
-Mietitty josko pimeällä olisi semi-only sääntö. Tätä ei kuitenkaan tule sääntönä, ainoastaan todella,todella suuri suositus käyttää pimeällä semiä jos ei ole apuvälinettä millä näkee eteensä (valo, pimeänökölaitteet tms.). Yöllä ei nää mitään eteensä joten siinä aivan vieressä voi olla joku jos päästelee sarjaa näkemättä eteensä. Järjen käyttö sallittua.

-Yöksi luvattu hieman sadetta. Pilkkopimeää on noin 22:30->4:30 välinen aika. Suosittelen harkitsemaan teltta tms majoitusvaihtoehtoa vaikka pelkäisitte menettävänne kalikat. Tärkeintä on jaksaa peli loppuun siedettävissä olosuhteissa. Moraalikato on todellinen pimeän, märän ja kylmän yön aikana jos siihen ei osaa varautua. Aamulla ehtii kyllä kuroa pisteitä takaisin sitten jos niitä yöllä menettää.

Erityiset tarvittavat varusteet:
-Puhelin ja whatsapp asennettuna+liityttynä mettäpeli ryhmään(vähintään 1 per ryhmä)+ virtaa riittävästi siihen
-Raatoliina!
-Valaisin (ainakin 1. per ryhmä)
-Lämmintä vaatetta yölle, muonaa, yms. mitä kuvittelee tarvitsevansa 24 h aikana.
-Ainakin 1 virallinen kartta per partio, missä koordinaatisto.

ILMOITTAUTUMINEN PELIIN TAPAHTUMAKALENTERISTA OHJEIDEN MUKAISESTI!

Kysymyksiä voi esittää tähän alle, yksityisviestillä minulle tai mailitse. Jos on jokin epäselvää on parempi kysyä kuin olettaa.
Last edited by Vinku on Fri 02 Sep, 2016 08:40:17, edited 13 times in total.
Vinku
Kaasukalle
Kaasukalle
Posts: 126
Joined: Sat 14 Jun, 2014 08:15:35

Re: Mettäpartio 2016

Post by Vinku »

Eli käytännössä muutoksia viimevuosiin on tarkoitus hakea sillälailla, että enää paras ja voittava taktiikka ei ole vain haravoida paikkaa ja loogisia objektipaikkoja keräten ja jemmaten niitä ja sitten pelin loputtua juostaan kalikat hätäiseen kätköistä.

Nyt partiot joutuvat arvioimaan omat heikkoudet/voimat ja toimimaan sen mukaan. Voi joko lähteä lahtausmentaliteettilla antamaan miinusta vihuille ja kerätä heidän kannossa olevat objektit (high risk-high reward). Voi pikkupartio mennä 'haaskalle' taisteluihin jos vastaosasto/muut partiot nukakoivat ja poimia pudotetut kalikat. Voi keskittyä suorittamaan objekteja joista saa pysyviä pisteitä ja kaikkien näiden yhdistelmiä tottakai.

Alkaa kuumottaa varmasti kontaktin ottaminen jos/kun pisteitä alkaa olemaan kannossa enempi :cool:
User avatar
Tuom-asd
kapiainen
kapiainen
Posts: 385
Joined: Tue 11 Nov, 2008 00:23:44

Re: Mettäpartio 2016

Post by Tuom-asd »

Mulla on menoa lauantaina iltapäivästä. Voisin kyllä illasta liittyä, jos meidän porukasta lähtee partio ja pelijohdolle sopii tälläinen järjestely.
Vinku
Kaasukalle
Kaasukalle
Posts: 126
Joined: Sat 14 Jun, 2014 08:15:35

Re: Mettäpartio 2016

Post by Vinku »

Tuom-asd wrote:Mulla on menoa lauantaina iltapäivästä. Voisin kyllä illasta liittyä, jos meidän porukasta lähtee partio ja pelijohdolle sopii tälläinen järjestely.
Sopii.
Ei ole välttämättömyys partion olla koko 24h aikaa samanvahvuinen. Porukka voi lähteä/tulla tarvittavilla aikatauluilla kunhan hieman etukäteen tiedän.
User avatar
laturi
puheenjohtaja
puheenjohtaja
Posts: 1489
Joined: Wed 19 Dec, 2007 19:47:13
Location: Kauhajoki

Re: Mettäpartio 2016

Post by laturi »

Mites tuon tynnyrin mukana kanto? Pitääkö sitäki kantaa koko ajan mukana, vai voiko jättää välillä kannosta pois esim. vaikka pystyyn näkyville tms.? Ei varmaan ainakaan muovikassiin laiteta? :D
Lauri Mäenpää
Hallituksen puheenjohtaja
Vinku
Kaasukalle
Kaasukalle
Posts: 126
Joined: Sat 14 Jun, 2014 08:15:35

Re: Mettäpartio 2016

Post by Vinku »

laturi wrote:Mites tuon tynnyrin mukana kanto? Pitääkö sitäki kantaa koko ajan mukana, vai voiko jättää välillä kannosta pois esim. vaikka pystyyn näkyville tms.? Ei varmaan ainakaan muovikassiin laiteta? :D
Voi sen laittaa pystyyn mutta sen luota ei saa sitten partio poistua. Eli partion hallussa oltava kokoajan. Maalaisjärjen käyttö sallittua mutta sanotaan about max 5metrin etäisyydellä jonkun oltava tynnyristä partiosta kokoajan. Jos tuhoutuu niin kalikat+tynnyri jää sitten siihen.

edit:
Selkeytetään hieman vielä. Eli jos partio päättää ottaa tynnyrin haltuun (metsästä tai mistä tahansa) niin partion ON kuskattava sitä mukanaan niinkauan kunnes partio tuhoutuu. Eli ei voi vain valita 'ei me jakseta tätä kantaa jätetään tähän muille se'. Vain tuhoutumalla pääsee tynnyristä eroon.
-jm-
sohvakenraali
sohvakenraali
Posts: 1898
Joined: Sat 25 Aug, 2007 17:16:24
Location: Jalasjärvi

Re: Mettäpartio 2016

Post by -jm- »

Iso kiitos pelin puuhamiehille!
Tapahtuma oli jälleen todella mukava!
Kiitos myös vastaosaston tovereille ja pelaamaan uskaltautuneille partioille!
-Minkä ketteryydessä häviän, sen painossa voitan-
Vinku
Kaasukalle
Kaasukalle
Posts: 126
Joined: Sat 14 Jun, 2014 08:15:35

Re: Mettäpartio 2016

Post by Vinku »

Yhteenveto

Ensiksi todella suuret kiitokset osallistuneille pelaajille. Jokainen joka selvisi pelin loppuun saakka saa kyllä antaa itselleen aivan helvetinmoisen taputuksen selkään. Mahti suoritus. Peli oli todella rankka partioiden osalta ja se näkyi varmasti poisjäänneissä ja keskeytyksissä. Peukku sitkeille sisseille.

LAPA vei viimemetreillä voiton ja katkaisi Diskon voittoputken mettäpartioiden osalta ryöstämällä tynnyrin ja kalikat haltuun viime hetkellä. Onnittelut LAPA:lle!
Disko toinen, SS4F kolmas ja Zinien yksinäinen rambokin sai suoritettua vesijohdon katkaisun onnistuneesti!


Pelissä oli joitain toimivia ja hyviä ideoita mielestäni mutta kaikki ei toiminut niinkuin olin suunnitellut. Peli oli mietitty alustavien tietojen mukaan, että olisi kaksi 5-6 henkistä partiota, ja pari pienempää. Mutta lopputulos oli 3,3,2,1, henkiset partiot jotka vielä kutistuivat pelin edetessä. Tämä johti siihen, että osa tehtävistä ei vaan toiminut. Lisäksi vastaosaston koko oli melko suuri partioihin nähden (8kpl lauantaina ja sunnuntaina 5 hengen miehitys vastaosastossa). Siitä huolimatta yritti pari partiota lääkekuljetustakin rohkeasti napata.
Respauksia käyttivät partiot yhteensä kaikkinensa 14 kertaa. Mikä on varmasti enemmän kuin koskaan ennen mettäpelissä. Siinä puolessa onnistuttiin suunnitelman mukaan, että respauksesta kun tuli suht vähän miinusta ja tehtävätkin olivat kontaktihakuisempia kuin ennen niin kontaktia partiot ottivat paljon aikaisempaa enemmän. Se onko se sitten hyvä vai huono asia on keskusteltavissa mutta suunniteltua se oli.

Kalikat ei toiminut. Niitä ei löydä. Se on perseestä etsiä niitä ja ei löydä vaikka tietää ruudun mistä etsiä. Joskus jos vielä tämäntyylisen pelin vedän niin joko täysin tarkat koordinaatit kalikoille eikä mitään hehtaarin ruutua tai sitten ihan erilainen systeemi jossa kalikat haetaan muutamasta tietystä pisteestä aikarajoitteisesti tms.

Itse pidin risteysideasta. Tälläkertaa toiminta oli keskittynyt suurelta osin samoille tietyille alueille. Mielestäni se oli ihan hyväkin asia mutta kaikki eivät siitä piitanneet.

Kriittinen palaute pelistä otetaan vastaan kiitollisena. Voi antaa tässä tai haluamaansa kanavaa käyttäen.
-jm-
sohvakenraali
sohvakenraali
Posts: 1898
Joined: Sat 25 Aug, 2007 17:16:24
Location: Jalasjärvi

Re: Mettäpartio 2016

Post by -jm- »

Me ei olla vissiin ikinä löydetty niitä kalikoita kuin vahingossa.
Muistaakseni ainakin ekassa Perhon partiosodassa kalikan läheisyyteen puunoksaan oli laitettu merkkinauha. Käsittääkseni semmoisia maatuvia kuitunauhoja joita mm. hakkuualueen merkkaamiseen käytetään.
Semmoiset nauhat helpottaisi kummasti kalikoiden löytymistä.
-Minkä ketteryydessä häviän, sen painossa voitan-
Post Reply