Pelimuotoja

Jutustelu peleistä.

Moderators: laturi, Gary, Federal, Juppo, laturi, Federal, Gary, Juppo, laturi, Juppo, Gary, Federal

User avatar
laturi
puheenjohtaja
puheenjohtaja
Posts: 1489
Joined: Wed 19 Dec, 2007 19:47:13
Location: Kauhajoki

Re: Pelimuotoja

Post by laturi »

Sovellettu salkku

Pointtina että tutusta paikkaa noudettua salkkua ei toimitetakkaan vihollisen lähtöpaikkaan vaan johonkin ihan muualle.
Esim. Piipulta lähtenyt osapuoli koittaa toimittaa salkun mirankodille ja hevostallin päädystä lähtenyt koittaa toimittaa salkun karsinalle.

Ideasta kiitos Top-soldierille!
Lauri Mäenpää
Hallituksen puheenjohtaja
User avatar
laturi
puheenjohtaja
puheenjohtaja
Posts: 1489
Joined: Wed 19 Dec, 2007 19:47:13
Location: Kauhajoki

Re: Pelimuotoja

Post by laturi »

Vangin vapautus

Vanha pelimuoto, mutta ei näytä olevan täällä listassa. Eli:

Hyökkääjä koittaa pelastaa vangit pääsemällä heidän luokseen. Tämän jälkeen vangit koitetaan toimittaa turvaan, ennalta sovittuun paikkaan ehjin nahoin. Puolustaja koittaa estää koko touhun.

Esim: Vanki/vangit talon vankihuoneessa (aseet voi olla mukana, muttei käytetä niitä ennen vapautusta). Hyökkääjä lähtee mettäpuskasta. Puolustaja lähtee pihasta. Hyökkääjän tavoitteena avata vangeille vankihuoneen ovi, jonka jälkeen vangit pääsevät peliin mukaan. Tämän jälkeen vangit pitää saada joen rantaan, mistä kuviteltu nouto. Puolustaja koittaa estää noudon, ja mahdollisen noudon jälkeen eliminoida vapautetut vangit ennen noutopaikalle kerkiämistä. Hyökkääjällä 1 respa + lääkintämiehet, puolustajalla vain lääkintämiehet. Erän pituus n. 25 min.
Lauri Mäenpää
Hallituksen puheenjohtaja
Vinku
Kaasukalle
Kaasukalle
Posts: 126
Joined: Sat 14 Jun, 2014 08:15:35

Re: Pelimuotoja

Post by Vinku »

Näitä joskus kokeillut vaihtelevalla menestyksellä:

Tynnyrin kuljetus
Hyökkääjän kuljetettava 2x tynnyriä yksi kerrallaan määrättyihin pisteisiin. Pisteitä on 3 joista kahteen pitää siis saada tynnyri (samaan ei saa viedä). Lähtö taisi olla mettäpuskasta tai juarezista ja koheet olivat mirankoti, talo ja karsina. Respaa tarvittava määrä.

Muuten ihan toimiva mutta tynnyri voi 'jumahtaa' jonnekkin ja sitten hyökkääjän voi olla vaikea saada sitä sieltä pois. Koordinaatiota tarvitsee.

Toinen variaatio että molemmille osapuolille annetaan tynnyri ja se on tarkoitus kuljettaa omasta lähtöpaikasta vihollisen lähtöpaikkaan.

Diktaattori (vip variaatio)
Diktaattorille puetaan keltainen huomioliivi. Hänellä on henk. kohtainen lääkintämies sidontaliinojen kera + 2 henkivartijaa. Tämä poppoo pysyy kokoajan yhdestä ja diktaattorin saa sitoa myös (ja lämäri itsensä). Tarkoitus pitää diktaattori hengissä x aikaa. Muu juokkue auttaa luonnollisesti puolustamisessa.

Huomioita: Kerran sumputtiin diktaattori jonnekkin koloon rakennuksessa ja se kökki siellä koko pelin ajan piilossa. Ei oikein toiminut. Toimi paremmin kun rakennukset eivät olleet käytössä.
Lisäksi diktaattorin sitomisen selkeys. Pitäisi saada menemään jakeluun, että vain diktaattori itse tai pelinjohto voi huutaa pelin ohi. Eli tarkoitus oli kuitenkin, että diktaattori voi raatoliinan kanssa kökkiä haavoittuneena ja odottaa josko lämäri pääsee sitomaan vielä (jos ei pääse niin sitten huutaa peli ohi).

taisteluparipeli

Oli vähän pelaajia kerran niin tehtiin 4 taisteluparia. Jokaiselle parille kanisteri kantoon ja eri lähtö/respapaikat. Jos/kun eliminoituu kanisteri(t) menee eliminoijalle tai kuka sen saakin haettua. Tarkoitus kerätä mahdollisimman monta kanisteria pelin loppuajankohtaan mennessä. Ne täytyy kaikki kantaa mukana.

Huomioita: Kanisteri helposti jää maahan makaamaan kun ei välttis tiedä onko eliminoidulla parilla ollut edes kanisteria mukana. Pitää eliminointi tehdä selkeästi ja jotenkin se kanisteri(t) vaikka antaa tms. Pelialuetta rajattiin kanssa hieman ettei minnekkään takamettään kukaan lähde hortoilemaan.
Vinku
Kaasukalle
Kaasukalle
Posts: 126
Joined: Sat 14 Jun, 2014 08:15:35

Re: Pelimuotoja

Post by Vinku »

Koitin eilen tämmöstä, piti muokata kun liian vähän pelaajia mutta idean poikasta jota voi jalostaa

Pommin piilotus/purku purkulaitteella
-Jaetaan rikius kahtia esim juarez ura->piippu linjalla.
-Molemmille osapuolille sininen tynnyri (pommi) jonka he saavat piilottaa omalle puolelleen minne haluavat.
-Molemmille osapuolille määrätään 1x pommin purkaja jolle esim kanisteri. Ison pommin voi purkaa VAIN pommin purkaja asettamalla kanisterin sen päälle ja laskemalla kymmeneen (tällä estettään sellaiset ryntäyshyppypikapurkamiset).
-Purkajalla loputon+välitön respa, muille sitten mututuntumalla jotain.

Voittaja osapuoli tietenkin se joka saa purettua pommin.


Oli niin vähän pelaajia, että kokeiltiin seuraavaa:
Toinen osapuoli piilotti 2 pommia ja puolusti ja hyökkäävä yritti löytää ja purkaa kanisterin kanssa. Muuten sama.
Oma arvio: Kyllä tuossa potentiaalia pelimuodoksi on jos vaan saa osapuolet fiksusti tasapainotettua respojen yms suhteen. Nyt oli vain 18 pelaajaa ja se oli aivan liian vähän. Silti kuitenkin mielenkiintoisia tilanteita kun partioitiin/haravoitiin aluetta mistä pommia etsittiin kun ei kokoajan kontaktia ollut.

Haluaisin tähän pelimuotoon sellaisen elektronisen pomminpurkajan joka pitäisi esim 1-2minuuttia ääntä ja ja se olisi pidettävä sen ajan siinä pommin päällä. Tämä antaisi puolustajalle mahdollisuuden reagoida paremmin. Saisi sellaista vaihtelevaa hyökkäys-puolustus peliä joka muuttuisi kokoajan optimaalitapauksessa.
Vinku
Kaasukalle
Kaasukalle
Posts: 126
Joined: Sat 14 Jun, 2014 08:15:35

Re: Pelimuotoja

Post by Vinku »

Kellosalkku/pioneeri/pomminpurku miniskenaario
Viimelauantaina oli seuraavanlainen peli kokeilussa:
-60min peliaika
-2 joukkuetta, molemmissa joukkueissa 1 pioneeri jolla 3 omanväristä narua+1 lämäri auttamassa pioneeria. Lähtöpaikat: kivi ja hopinsäätönurkka
-3x kellosalkkua (talo,talli,juarez). Kellosalkku tarvitsee ensin aktivoida pioneerin toimesta (kiinnittämällä naru) jonka jälkeen sitä voi kaikki sen osapuolen pelaajat käännellä. Mutta ensimmäisen kerran pioneeri saa tehdä vain sen. Toisen narua ei saa poistaa.
-4kpl pommin purkajaa alueella piilotettuna (olivat vietnam, talli, piippu, juarez rakennus) Pelaajat eivät tiedä sijaintia etukäteen siis
-2 pommia alueella (Pelaajat tietävät paikat alussa jotka olivat vietnamin iso kaatunut puu+ mettäpuska). Pommin luokse täytyy viedä löydetty purkaja jonka jälkeen pommi+purkaja voidaan viedä purkupaikalle jossa se pisteytetään (karsina ja miran koti). Pommia ei saa enää sen onnistuneen kuljetuksen jälkeen varastaa. Pommista saa 40min.
-Voittaja siis se joka kerää eniten aikaa (pommit+kellosalkut)


Peli meni ihan hyvin. Hieman epätasaiset joukkueet oli koska ryhmän sisäinen kommunikointi todella tärkeää ja toisella puolella oli 2 pelaavaa ryhmää ja toisella 1. Se kostautui heti toiselle vaikka heillä oli ylivoima pelaajista. Molemmat osapuolet saivat yhden pommin itselleen. Toinen osapuoli jumitti pioneerin kanssa pitkään juarezissa niin toinen sai hallittua tallia+talon kelloa liian kauan.
Kaikkinensa yllättävän toimiva pelimuoto. Vaatii paljon pelaajia (oli 41 ja se hyvä määrä) ja lisäksi radiollisia/kommunikoivia ryhmiä. Ehkä ensikerralla pommin saisi varastaa sieltä minne se kuljetettu. Pommeja voisi olla myö 3 ja 30min per pommi tms. muutoksia voisi kokeilla myös.

Tuota kellosalkkujen aktivointia voisi kokeilla ihan perus kellopelissäkin. Tuo mielenkiintoisen lisävivahteen tuollainen pioneeritoiminta eikä voi vaan rynniä ryhmä heti 2x salkulle kääntämään ne ja jumittaa loppupeli paikoillaan.
User avatar
laturi
puheenjohtaja
puheenjohtaja
Posts: 1489
Joined: Wed 19 Dec, 2007 19:47:13
Location: Kauhajoki

Re: Pelimuotoja

Post by laturi »

Neljä kannua

Kannut olivat mettäpuskassa, karsinassa, kellarilla ja mirankodilla. Pelissä joukkueet ovat tasavahvat ja peliaikaa 30 min.

Hyökkääjä koittaa kerätä neljä kannua eri paikoista omaan kätköön. Puolustaja koittaa estää tämän, muttei saa koskea kannuihin. Pelasimme siten, että hyökkääjä aloitti hevostallista, tavoitteenaan kerätä kannut hevostallin päähän. Hyökkääjällä loputon respa, kaksi miestä kerralla hevostallin patahuoneessa. Puolustaja aloitti kannuilta, jakamalla porukan haluamallaan tavalla eri kannuille. Puolustajalla loputon respa kolmostien reunan kivellä, kaksi miestä kerralla.

Testattiin 28.1.2016 ja toimi hyvin kahteen kertaan. Molemmilla kerroilla hyökkäävä joukkue keräsi kolme kannua.
Lauri Mäenpää
Hallituksen puheenjohtaja
Vinku
Kaasukalle
Kaasukalle
Posts: 126
Joined: Sat 14 Jun, 2014 08:15:35

Re: Pelimuotoja

Post by Vinku »

VIP kuljtetaa pommia salaiseen paikkaan

Toisella osapuolella VIP jolla kellosalkku pommina. Pelin alkaessa napsautetaan päälle ja 40min kuluttua räjähtää.
Hyökkäävän osapuolen saatava pommi 40min kuluessa paikkaan X. Hyökkäävä osapuoli lähti juarezista ja respasi vietnamin puilla. Puolustava respasi puomilla.
VIP pitää päästä taloon jossa lappu lopullisesta pommin jättöpaikasta (punainen kannu jokirannassa). Hyökkääjistä VAIN vip saa lukea lapun talosta.

Puolustajalle on lappu juarezissa missä pommin kohde. Puolustajista kuka tahansa saa lukea lapun. Vip respaa normaalisti, pommia ei tiputeta eikä puolustaja saa sitä haltuunsa. Puolustaja voittaa jos puolustaa 40min.

Eli tarkoituksena tarjota optiota puolustajalle. Laittaako hyökkäävää juokkoa vai yrittääkö vain taloa puolustaa jne. Oli mielestäni todella onnistunut peli ja sain hyvää palautetta pelimuodosta. Tätähän voi helposti varioida miten haluaa.
Post Reply