Paljon näkyy olevan maailmalla mielipiteitä
- mimmosta rasvaa
- minne
- miten paljon
pitäs rataslaatikkoon laittaa.
Itsellä tuossa pari loota levällään (Ver 2 ja 3) ja nyt pitäs sitten osata oikeanlaista rasvaa niihin hommata kun kasaan laittaa.
Virittäjät, kokemuksia ja tietoa kaiken kansan saataville
Rataslaatikon rasvoista
Rataslaatikon rasvoista
Team Linna :)
Mika Linna, GSM 050 3601046, mika.linna@gmail.com
Mika Linna, GSM 050 3601046, mika.linna@gmail.com
Uusimmassa softaajassa oli juttua näistä rasvaamisista, pitää olla riittävästi mutta rasvan laatuun ei artikkelissa otettu mitään kantaa.
PCB:llä näytti olevan jonkilainen rasvapaketti
http://www.pcb-airsoft.com/kauppa/produ ... php?p=3456
joten tilasin kokeeksi. Netistäkään en oikein löytänyt mitään.
Mitä rasvoja te muut olette laittaneet?
PCB:llä näytti olevan jonkilainen rasvapaketti
http://www.pcb-airsoft.com/kauppa/produ ... php?p=3456
joten tilasin kokeeksi. Netistäkään en oikein löytänyt mitään.
Mitä rasvoja te muut olette laittaneet?
Team Linna :)
Mika Linna, GSM 050 3601046, mika.linna@gmail.com
Mika Linna, GSM 050 3601046, mika.linna@gmail.com
Ite oon käyttänyt ihan rehellistä vaseliinia, sellasta jäykempää. Hyvin pyörii ja 15 000 laukauksen jälkeen rattaat ja laakerit on kunnossa. Laitoin sitä rattaisiin ja laakereihin sen verran ettei sitä tursua mistään, kun rattaat ovat tiukasti kiinni.
Vaseliinilla(eikä edes vaseliinisilla sormilla) ei kannata mennä sorkkimaan sylinteriin, voi olla lähtönopeudet hieman kateissa, jos sitä kautta joutuu piippuun. Silikonia oon sylinterissä käyttänyt, samaa mitä piipun puhdistuksessa.
Tietysti jos rahaa riittää niin esim. G&P:n rasvasetti on hyvä vaihtoehto, se oli vaan sillon loppu kaupasta kun ite piti ruveta virittelemään.
PS. Kannattaa kattoa sen vaseliinin sopivuus muoviosille ettei tuu ylläreitä seuraavan kerran kun boksia avaat.
Vaseliinilla(eikä edes vaseliinisilla sormilla) ei kannata mennä sorkkimaan sylinteriin, voi olla lähtönopeudet hieman kateissa, jos sitä kautta joutuu piippuun. Silikonia oon sylinterissä käyttänyt, samaa mitä piipun puhdistuksessa.
Tietysti jos rahaa riittää niin esim. G&P:n rasvasetti on hyvä vaihtoehto, se oli vaan sillon loppu kaupasta kun ite piti ruveta virittelemään.
PS. Kannattaa kattoa sen vaseliinin sopivuus muoviosille ettei tuu ylläreitä seuraavan kerran kun boksia avaat.
- razorpojka
- kapiainen
- Posts: 361
- Joined: Sun 26 Aug, 2007 16:48:40
- Location: Helsinki
Itse ostin Neste Mäkelältä jotain graffiitti pohjasta vaseliiniä tms. En ole vielä rataslaatikkoon katsonut, mutta hyvin on pyörinyt, eikä ollut kallista kun normaalissa rasvaprässin tuubissa on. Kestää isältä pojalle! Voin katsoa sen rasvan tyypin kunhan käyn kotosalla.
Itse olen kyllä sylinterinkin rasvannut, toki se sieltä vähän räkii rasvaa piipun suuntaan, joten sitä joutuu muutamia kertoja puhdistamaan alussa silikonin kanssa. Kuitenkin vähintäänkin männän uriin kannattaa rasvaa pistää kunnolla ja joustakin voi vähän rasvata. Myös rattaiden hampaat on hyvä voidella ja tietenkin akselit. Itse laitoin rasvaa aika reippaasti laatikon sisään.
Itse olen kyllä sylinterinkin rasvannut, toki se sieltä vähän räkii rasvaa piipun suuntaan, joten sitä joutuu muutamia kertoja puhdistamaan alussa silikonin kanssa. Kuitenkin vähintäänkin männän uriin kannattaa rasvaa pistää kunnolla ja joustakin voi vähän rasvata. Myös rattaiden hampaat on hyvä voidella ja tietenkin akselit. Itse laitoin rasvaa aika reippaasti laatikon sisään.
www.softaaja.fi -lehden uusimmasta numerosta lainattua sivulta 44-45
Rasvattavia kohteita näyttäisi olevan männänpää sekä sylinterin sisäpinta (vähän mutta riittävästi).
Lainaus
"Kun sylinteri on rasvattu, voidaan testata sen tiiviys. Tämä tapahtuu tukkimalla sylinterinpään aukko sormella ja yrittämällä painaa mäntää nopeasti syinterin sisään. Jos rasvaa on tarpeeksi, pitäisi männän painamiseen tarvita huomattavasti voimaa. Jos prosessi onnistuu ilman mainittavaa voimaa, rasvaa pitää lisätä."
=> tuon perusteella männänpää pitää aika hyvin rasvata ja samaa rasvaa tulee sitten väkisten tuosta männänpäästä sinne sylinteriin. Kulkeutuuko sitä sitten piippuun asti jää itselle kyllä epäselväksi. Samoin iso miinus pitää antaa siitä ettei jutussa ole minkäänlaista mainintaa rasvan laadusta, en ainakaan itse löytänyt vaikka jutun toisen kerran vielä luin
EDIT:
Jutun alkupuolella oli rasvoista erikseen juttua ja valkovaseliini on kait parasta...
Jutun mukaan muita rasvattavia kohteita ovat
- männän urille tehdyt kiskot
- mänän urat
- rattaiston akselit
- hammastuspinnat
- suutinlevyn liukupinnoille
- ratashakaan
- sylinterinpään kontaktipinnoille
Ehkä noihin samoihin paikkoihin itsekin olisin vaseliinia tökkiny mutta koitetaan nyt noilla G&P:n rasvoilla jahka tulevat. Se tässä itseäkin hieman jäi arveluttamaan että mitä tuo hoppi ja piippu tykkää jos tuolta koneistosta hieman sitä rasvaa sinne tulee - hetken päästä piippu varmaan aika kökkönen kun kuulatkaan (tahi lippaat) eivät aina ihan puhtaita ole?
Ruuvikiinnikettä pitäisi muistaa laittaa männänpään ruuviin...tai pikaliimaa ettei männänpää lähde irti.
No nyt moon viisastunu
Ps. jos joku on lukenu saman artikkelin niin kertokee miten se boksi ja rattaat on saatu noin puhtaiksi kuin niissä kuvissa...[/b]
Rasvattavia kohteita näyttäisi olevan männänpää sekä sylinterin sisäpinta (vähän mutta riittävästi).
Lainaus
"Kun sylinteri on rasvattu, voidaan testata sen tiiviys. Tämä tapahtuu tukkimalla sylinterinpään aukko sormella ja yrittämällä painaa mäntää nopeasti syinterin sisään. Jos rasvaa on tarpeeksi, pitäisi männän painamiseen tarvita huomattavasti voimaa. Jos prosessi onnistuu ilman mainittavaa voimaa, rasvaa pitää lisätä."
=> tuon perusteella männänpää pitää aika hyvin rasvata ja samaa rasvaa tulee sitten väkisten tuosta männänpäästä sinne sylinteriin. Kulkeutuuko sitä sitten piippuun asti jää itselle kyllä epäselväksi. Samoin iso miinus pitää antaa siitä ettei jutussa ole minkäänlaista mainintaa rasvan laadusta, en ainakaan itse löytänyt vaikka jutun toisen kerran vielä luin
EDIT:
Jutun alkupuolella oli rasvoista erikseen juttua ja valkovaseliini on kait parasta...
Jutun mukaan muita rasvattavia kohteita ovat
- männän urille tehdyt kiskot
- mänän urat
- rattaiston akselit
- hammastuspinnat
- suutinlevyn liukupinnoille
- ratashakaan
- sylinterinpään kontaktipinnoille
Ehkä noihin samoihin paikkoihin itsekin olisin vaseliinia tökkiny mutta koitetaan nyt noilla G&P:n rasvoilla jahka tulevat. Se tässä itseäkin hieman jäi arveluttamaan että mitä tuo hoppi ja piippu tykkää jos tuolta koneistosta hieman sitä rasvaa sinne tulee - hetken päästä piippu varmaan aika kökkönen kun kuulatkaan (tahi lippaat) eivät aina ihan puhtaita ole?
Ruuvikiinnikettä pitäisi muistaa laittaa männänpään ruuviin...tai pikaliimaa ettei männänpää lähde irti.
No nyt moon viisastunu
Ps. jos joku on lukenu saman artikkelin niin kertokee miten se boksi ja rattaat on saatu noin puhtaiksi kuin niissä kuvissa...[/b]
Team Linna :)
Mika Linna, GSM 050 3601046, mika.linna@gmail.com
Mika Linna, GSM 050 3601046, mika.linna@gmail.com
Männänpäähän ja sylinteriin laitettavan vaseliinin on oltava tarpeeksi jäykkää tavaraa, jotta se ei mene piippuun asti. Itselläni on nykyään tapana rasvata rattaat ja mäntä molybdeenidisulfidilla, joka on ns. kuivavoitelu. Tämä tavara tekee ratasmelusta huomattavasti pienemmän kuuloista ja kestää isältä pojalle. Tämä rasva näyttää koneistossa vain kuivuneelle paskalle, mutta sitähän se ei ole . Toiminut erittäin hyvin ja sietää pakkasta, kulutusta, kuumuutta ja kaikkea muutakin(sotkee tosin sormet, pöydät jne. Kun tarttuu lähes kaikkeen paitsi ei itseensä). Sylinteriin ja männänpäähän olen pistänyt aina jäykkää kirkasta vaseliinia ja eipä ole tullut piipusta pihalle koskaan.
PS. Ne rattaat puhdistuu helposti hammasharjalla ja tärpätillä.
PS. Ne rattaat puhdistuu helposti hammasharjalla ja tärpätillä.