Vieras wrote:-Itse haluaisin joskus nähdä oikein simppelin kiväärijoukkue vs. kiväärijoukkue pelin, jossa ei olisi mitään muuta, kuin vallattavat kohteet ja kaksi toisiaan vastaan pelaavaa joukkuetta/komppaniaa. Jos tämän ensin saisi toimimaan, niin sitten voisi alkaa käsikirjoittamaan niitä kimurantimpia juonikoukeroita.
T: Kalle Nuutinen, Kuopio
Kalle kirjoitti monta hyvää pointtia, tähän oli hyvä tarttua - mikään ei estä tämmöistä peliä suunnittemasta. Se ongelmahan meinää näissä hommissa olla, että kaikille sopivia pelejä on niin pirhanan vähän ja niitä pelien suunnittelijoita on vielä sitäkin vähemmän. Suomyrsky-sarjaan on kuulunut erilaisia vakioelementtejä koko pelisarjan ajan, joita ovat olleet:
- osapuolillla on päätehtävät; iske ja valloita ja vastaavasti puolusta viimeiseen mieheen
- vahva miehittäjä ja heikompi puolustaja -> tämän jokainen tiesi peliin lähtiessään
- ryhmärespa -> sekin on jokaisella peliin tulleella tiedossa että säännöt vain toimii noin
- pelinjohtajan mahdollisuus puuttua peliin -> sitäkin on käytetty jokaisessa pelissä, mielivaltaisesti
- pelisarja ei ole Milsim-tyylinen vaan kaikkea kaikille; tosi milsim onkin sitten jo hieman vaativampaa, pittäisi olla viikko metässä 300 miehen kanssa jne.
- komentajat luovat pelin; heillä on mahdollisuus valita mitä tehtäviä tekevät annetun priorisoinnin puitteissa ja näin ollen "kimurantit juonenkäänteet" olivat ennalta arvaamattomissa
Taustatietoa:
- komentajille toimitettiin käskyt klo 18 perjantaina
- käskyissä on päätehtävät ja tehtävien priorisoinnit, esim. EU:lla oli
1. EU:n raja on koskematon, vihollinen sidotaan Kiimalaan
2. omien joukkojen suojaaminen
3. omien joukkojen huollon turvaaminen (eli kerätään omat kannut nopeaa pois ja suojataan ne)
4. K.D.F:n avustaminen
5. Kiimalan siviilihallinnon avustaminen
6. Siviilien huollon turvaaminen
Vastaavasti K.D.F:n priorisoinnit olivat:
1. Komentajan koskemattomuus (ei muuten onnistunut...)
2. Omien joukkojen suojaaminen
3. siviiliviranomaisten suojaaminen (poliisi + EU-virkamies)
4. siviilien suojaaminen
5. omien joukkojen huollon varmistus
6. siviilihallinnon avustaminen
7. EU:n avustaminen
EU:n päätehtävä oli Tampersterin stopppaaminen, missä he onnistuivat - vihollinen sidottiin Kiimalalaan. K.D.F:n päätehtävä oli Kiimalan suojeleminen. Pitää muistaa että K.D.F oli Suomyrsky2:ssa saanut jo näpeilleen, joukot oli pieniä ja tarkoitus oli että he turvautuisivat EU:n apuun (tämä toimikin) sekä siviileistä nousseeseen maanpuolustustahtoon (tämä kusi kun siviileistä yli puolet katos muutama päivä ennen peliä, ei tähän saatu voimaa millään aikaiseksi). Tampesterin päätehtävänä oli vallata Kiimala klo 17 mennessä ja tämä tuli toteutettua.
Eli lyheyesti; juonenkäänteet on olleet aika pieniä, pääosin 2 vs 1 peliähän tämä oli, mutta yksi porukka oli vain todella vahva. Pelin suunnittelija laski sen varaan, että pienempi puolustava osapuoli pärjää jos pääsevät vain hyvin asemiin mutta klo 12 jälkeen tapahtunut Tampesterin hyökkäys oikealta sivustalta muutti pelitilanteen lopullisesti eikä K.D.F enää saanut tilannetta haltuun - komentajien käskyissä puolustuslohkot oli jaettu EU oikealla ja K.D.F vasemmalla ja tuurilla Tampester lähtikin vasemmalta - toisella laidalla olisikin tullut rumempaa jälkeä, siellä olikin aika vahva miehitys edessä
Näin mentiin tällä kertaa, viimeksi menikin toisin
Ps. se Tampesterin perustama Respa oli ehkä sittenkin väärässä paikassa, tehtävälapussa se minusta on piirretty etelämmäksi...