LiPo-akku laturit

Kaikki varustukseen liittyvä jutustelu

Moderators: Gary, Federal

Post Reply
User avatar
Repta
rahastonhoitaja
rahastonhoitaja
Posts: 654
Joined: Fri 14 Sep, 2007 20:11:12
Location: Jalasjärvi

LiPo-akku laturit

Post by Repta »

Splitattu toisesta ketjusta omaansa koska meillä ei vielä lipo-latureista omaansa taida olla -Gary
Mazor wrote: Nyt hommailemaan laturia. Suositteluja, kiitos!
Laitan tähän aiheeseenkin kun varmaan muitakin kiinnostaa.

Mulla on ollut Graupnerin Ultramat 8 -laturi . Eräs pitkään Lipoja käyttänyt tuota suositteli eikä ole tarvinnut katua. Todella turvallisen oloinen ja helppokäyttöinen laturi. Mukana tulee käyttöohjeet. Ainoa huono puoli mitä tuosta keksin on että tuossa on vaihtoehtoina 0,5, 1,5 ja 3 ampeerin lataus mutta Lipoille suositellaan korkeintaan 1 ampeerin latausta eli itse ainakin olen käyttänyt tuota hitainta vaihtoehtoa.

Muistettavaa on että erikseen tarvitsee ostaa myös balanceri-johto eli piuha joka tulee akun ja laturin väliin latauksen ajaksi. Sabessa on myös noita balanceri-lautoja joiden avulla ei tarvita useampaa balanceri-johtoa vaikka balanceri-liitin olisikin erilainen. Kannattaa lähettää tuonne Sabeen sähköpostia jossa on kuva sen akun balanceri-liittimestä ja kysyt että minkälaisen välijohdon sen ja tuon laturin väliin tarvitset. Itse toimin näin ja sain hyvää palvelua.

Tuon laturin mukana ei tule myöskään latausjohtoa vaan se pitää erikseen ostaa. Esim. tuolla on ylimpänä sopivanlainen, tosin deans-liittimillä.

Itse tuli näiden kaikenlaisten välikaapelien ja balanceri-johtojen kanssa takuttua ennen kuin löysin oikeanlaiset. Itse Lipojen kanssa ei ole ollut mitään ongelmia ja takaisin Ni -pohjaisiin akkuihin ei ole menoa. Suosittelen myös ostamaan heti kunnon laturin. Sellainen joka osaa myös balansoida nuo kennot, kuten tuo yllä.
Kalle Seppälä
Hallituksen jäsen, rahastonhoitaja
User avatar
MikaLinna
sohvakenraali
sohvakenraali
Posts: 2405
Joined: Fri 24 Aug, 2007 22:35:39
Location: Jalasjärvi
Contact:

Re: LiPo-akku Coltin putkiperään

Post by MikaLinna »

Minä oon lataillu tuommosella ja hyvin on pelittäny
http://www.fairsoft.fi/tuotteet/index.p ... ductId=314
Team Linna :)
Mika Linna, GSM 050 3601046, mika.linna@gmail.com
-jm-
sohvakenraali
sohvakenraali
Posts: 1898
Joined: Sat 25 Aug, 2007 17:16:24
Location: Jalasjärvi

Re: LiPo-akku Coltin putkiperään

Post by -jm- »

MikaLinna wrote:Minä oon lataillu tuommosella ja hyvin on pelittäny
http://www.fairsoft.fi/tuotteet/index.p ... ductId=314
Samanlainen mullakin. Tosi tekninen härpäke.
Ei tartte muuta kuin laittaa se balanseri-liitin (tai mikä lie) laturiin kiinni ja lataus tapahtuu sen kautta.
Ledit näyttävät ilmeisesti kun akku on täynnä, tosin tulee kyllä yleismittarinkin kanssa tilannetta seurailtua.
-Minkä ketteryydessä häviän, sen painossa voitan-
Gary
sohvakenraali
sohvakenraali
Posts: 2209
Joined: Fri 24 Aug, 2007 17:21:18
Location: Jalasjärvi,Oulu

Re: LiPo-akku laturit

Post by Gary »

Lipon latauksesta: Akussa usein lukee maksimi latausvirta jossain pienellä (Ei pidä sekoittaa maksimi purkuvirtoihin) tai sitten sen löytää valmistajan/myyjän spekseistä. Normaali tavallinenkin lipo kestää aina 1C latausvirran, nykyiset usein kestävät suurempiakin (esim 2C-5C), mutta tuo 1C on akun kestonkannalta taatusti turvallinen. Itse kyllä huoletta omia 5C akkuja tavannut ladata n. 4.5C virralla, mutta jos valmiiksi saamisessa ei ole kiire niin silloin tuolla nopeudella ei toki ole väliä.

Seuraava kysymys varmaan suurimmalla osalla on Mitä tarkoittaa 1C merkintä

1C tarkoittaa jotta akkua ladataan virralla jolla se latautuisi ilman häviöitä 0%->100% yhdessä tunnissa. Tälle joku tieteellisempikin selitys voi olla, google tietää jos tietää. 2C siis tarkoittaa että akku latautuu ~30minuutissa jne. Koska mikään prosessi ei ole täydellinen, ei akkujen latauksessakaan kaikki laturilta syötetty virta siirry täysin akkuun. Purkuvirroissa käytetty C merkintä tarkoittaa samaa.

1C = akun kapasiteetin verran amppeereita
2C = 2 kertaa ... jne

Jos siis akkusi kapasiteetti on vaikka 1200mAh (eli voit kuormittaa täyttä akkua 1200mA virralla tunnin ajan, jonka jälkeen se on tyhjä) tälle akulle 1C latausvirta on 1200mA, eli 1,2A. Vastaavasti 2C latausvirta olisi 2.4A. Noita virtoja voi aina vähän kyllä pyöristellä. Valmistajan takaama latausvirta on aina sellainen taatusti akulle turvallinen, ei pieni ylitys kiireessä mitään haittaa. Toisaalta liian pienellä virralla lataamisesta ei ole koskaan haittaa.


Ja sitte itse laturiin,
Itsellä oli aiemmin tuo Kallen mainostama Ultramat 8, erinomainen ja laadukas peruslaturi, suosittelen. Jos kuitenkin lompakossa on kate kohdillaan ja asia kiinnostaa, niin akkuun oikeasti ladatun virran näyttävä (lcd näytöllä varustettu) laturi auttaa seuraamaan virran kulutusta ja akun kuntoa paremmin. (Jälleen ei niin hirveän tärkeä ominaisuus airsoft käytössä)

Itse vaihdoin ~vuosi sitten RC-helikopteria varten suurempiin latausvirtoihin kykenevään Hyperion eos720iNET laturiin. Tuota ei kuitenkaan voi kovin monelle suositella, koska sillä ei suoraan verkkovirrasta pysty lataamaan. Itselle oli kuitenkin tärkeää päästä yli 10A latausvirtoihin. Käytän PC powerista tehtyä virtalähdettä kotona ja kentällä auton akkua. Hyperionilta löytyy muita kohtuuhintaisia malleja joista suora verkkovirta mahdollisuus löytyy.
Kari Knuuttila
gary @ jvisoft net

web-ylläpitäjä
webmaster@jvisoft.net
User avatar
Federal
sihteeri
sihteeri
Posts: 2056
Joined: Fri 24 Aug, 2007 18:16:45
Location: Ilmajoki

Re: LiPo-akku laturit

Post by Federal »

Oottekos kuinka latailleet Ni-MH/Ni-Cd akkuja tuolla Ultramat 8:lla? Ei mitään häiriöitä yms.?
Joni Viitala
Yhdistyksen sihteeri
User avatar
Repta
rahastonhoitaja
rahastonhoitaja
Posts: 654
Joined: Fri 14 Sep, 2007 20:11:12
Location: Jalasjärvi

Re: LiPo-akku laturit

Post by Repta »

Olen tainnut muutaman kerran ladata. Ei mitään ongelmia kunhan vain muistaa painaa oikeasta napista.
Kalle Seppälä
Hallituksen jäsen, rahastonhoitaja
-jm-
sohvakenraali
sohvakenraali
Posts: 1898
Joined: Sat 25 Aug, 2007 17:16:24
Location: Jalasjärvi

Re: LiPo-akku laturit

Post by -jm- »

Olen nyt parisen vuotta lataillut akkuni Imax B6AC laturilla.
Laturilla saa ladattua lipojen liäksi NiMh, NiCd ja jopa lyijyakut.
Latausvirtaa saa säädettyä mieleisekseen.

Ostin omani Turusta, muistaakseni Hobbylinnasta.
Hintaa oli silloin vajaat 70€, nyt samaa laturia saa kotimaasta alle 60€:n hintaan.

Olen ollut erittäin tyytyväinen laturiin.
-Minkä ketteryydessä häviän, sen painossa voitan-
Post Reply