Pelikoulu 3.5. Tässä alustavaa aihepiiriä, lukekaa ja perehtykää niin tiedätte mistä puhutaan.
Aiheet: Kohteen suojaus, kohteen tiedustelu (ryhmäpainotteista toimintaa)
Kohteen suojaus:
Kohteen suojaus voidaan jakaa kahteen luokkaan: kiinteät kohteet ja elävät kohteet. Kiinteitä kohteita ovat käsketyt maastonmuodot, rakennelmat ja peliin liittyvät liikkumattomat objektit.
Eläviä kohteita ovat henkilöt, ajoneuvot sekä peliin liittyvät liikuteltavat objektit.
Kiinteä kohde:
Suojattaessa jotain kiinteää kohdetta, on ryhmänjohtajan ryhmitettävä joukkonsa riittävän kattavaan ryhmitykseen. Tilanteen mukaan tämä voi olla siilipuolustus tai jonkin tietyn suunnan varmistaminen.
RJ asettaa osan ryhmästä paikoilleen, ja loppuosa ryhmästä jää reserviin. RJ:n on annettava mahdollisuuksien mukaan ainakin seuraavat tiedot vartiossa oleville:
-Vartiosuunta
-vartiovuoron pituus
-Arvio vihollistoiminnasta
-Miten toimia kun on epävarma tapaus
-Miten toimia kun on varma vihollistapaus
Reserviin jäävä ryhmän osa huoltaa itseään (täyttää lippaita ja ruokailee) ja tarvittaessa asettuu puolustamaan käskettyyn suuntaan. Ryhmänjohtaja ei itse osallistu vartiointiin, vaan hän kiertää tarvittaessa vartiolta toiselle.
Sopivin aikavälein RJ lähettää reservistä miehiä vaihtamaan vartiossa olevia.
Vartiomiehen tärkeimmät tehtävät:
-Tarkkaile maastoa käsketyllä suunnalla, havainnoi liike
-Pysy liikkumatta jotta sinua ei havaita
-Ilmoita havainnoista sovitusti RJ:lle
-Malta mielesi
-Odota kunnes vaihtomies on tullut luoksesi, kerro hänelle tilanne ja poistu vasta sitten
-Ammu vasta kun RJ:n antamat ehdot täyttyvät
Jos ryhmästä löytyy riittävästi miehiä tai käytettävissä on useampia ryhmiä, kannattaa asettaa joitakin taistelijoita reilun matkan päähän suojattavasta objektista etuvartioon.
Elävä kohde:
Elävän kohteen suojauksessa on tärkeää pysyä kohteen liikkeiden mukana ja jopa edellä. Jos suojeltava kohde on henkilö, muutama henkilö kulkee aivan suojattavan henkilön ympärillä estäen ruumiillaan osuman häneen. Toiset suorittavat tiedustelua ja reitin raivausta.
Jos kohde on objekti tai ajoneuvo, ei taistelijoita tarvita lähisuojaukseen vaan on pyrittävä pysymään riittävän paljon kohdetta edellä.
Kohteen tiedustelu:
Kohteen tiedustelu voidaan suorittaa vaivihkaisesti, salassa ilman että kohde tietää mitään tai sitten se voidaan suorittaa väkivaltaisesti.
Kohteen tiedustelussa on tärkeintä havainnoida ja painaa mieleen tai kirjata ylös havainnot. Jos mahdollista pyritään välttämään kontaktia ja omia tappioita.
Kiinnostavia asioita ovat:
-Miehitys ja lukumäärä
-Rakennelmat ja linnoitteet
-Maaston muodot ja maamerkit
-Reitit alueelle
-Vastustajan liikkeet
Vaivihkainen tiedustelu:
Kohdetta pyritään lähestymään varovasti ja ilman paljastumista. On käytettävä hyväksi maastoa ja naamiointia. Kohdetta ei kannata lähestyä liikaa vaan kannattaa tarkkailla sitä riittävän kaukaa.
Väkivaltainen tiedustelu:
Kohdetta pyritään häiritsemään samalla kun sivummalta koukannut partio/taistelijapari tekee havaintoja kohteen selustasta käsin. Ryhmänjohtaja johtaa harhauttavan osaston sopivalle etäisyydelle ja aloittaa ammuskelun kohteella oleviin vihollisiin.
Kun kohteella olevat viholliset ovat reagoineet tilanteeseen ja toivottavasti keskittyvät ammuskelemaan harhauttajia, voi tiedusteleva pari lähestyä kohdetta toisesta suunnasta.
Pelikoulu 5. Kohteen suojaus, kohteen tiedustelu
Pelikoulu 5. Kohteen suojaus, kohteen tiedustelu
KOVA-Osasto + Pappa-Tiimi
Re: Pelikoulu 5. Kohteen suojaus, kohteen tiedustelu
Kiitokset pelikoululaisille! Toivottavasti jotain opittiin ja treenattiin.
Tässä vielä muistiin painettavaksi loppukommentteja:
-Liike paljastaa
-Malttia tarvitaan
-Muista asettaa vararyhmänjohtaja ja sovi kuviot hänen kanssaan
-Ohjeista porukkaa riittävästi, MUISTA sana JOTTA! Silloin ryhmäsi tietää miksi tätä asiaa tehdään ja voivat reagoida itsekin tilanteeseen.
Tässä vielä muistiin painettavaksi loppukommentteja:
-Liike paljastaa
-Malttia tarvitaan
-Muista asettaa vararyhmänjohtaja ja sovi kuviot hänen kanssaan
-Ohjeista porukkaa riittävästi, MUISTA sana JOTTA! Silloin ryhmäsi tietää miksi tätä asiaa tehdään ja voivat reagoida itsekin tilanteeseen.
KOVA-Osasto + Pappa-Tiimi
Re: Pelikoulu 5. Kohteen suojaus, kohteen tiedustelu
Ja vielä lisäisin muistutuksena, jos tulee tulikosketus - siinä on turha painella jarrua varsinkin jos ollaan suojaamassa kohdetta ja vihollinen painaa syliin - täys hööki päälle, ei nekään jarruttele jos ollaan jo tilanteessa että jompi kumpi lähtee offarille; loppupeleissä se osapuoli siitä jää voitolle kumpi saa suuremman määrän kuulaa ohjatusti vastustajaa kohden ja se joka räiskii sinne tänne, lopulta pelin menettää kun miehet/naiset loppuu.
Tiedustelevat ryhmät osasivat ottaa irti ajoissa eikä turhia miestappioita tullut vaikka oltiin parhaimmillaan jo alle 10 m etäisyydellä suojaavasta ryhmästä. Suojaava osapuoli oli tosin käskytetty välttämään tulen avausta ja tästä syystä ehkä etu oli tiedustelevalla ryhmällä, mutta myös maltillinen ryömiminen auttoi kummasti = illan teemanahan oli että "liike paljastaa" ja sitä kantapään kautta varmaan tuli tänään opeteltua, molemmin puolin.
Erityisen hienoa oli kuulla viimeisessä pelissä pelikentältä komentoja "IRTI" kun saatiin kosketus viholliseen ja myös toimittiin ryhmänjohtajan antaman komennon mukaisesti eikä jääty leikkimään Ramboa ja rallatettu higullista kuulia tietämättä missä se vihollinen oikeasti oli - jotain on selvästi jäänyt matkalla mukaan
Mutta jos aletaan tappelemaan, silloin joka mies/nainen hoitaa taistelijaparinsa kanssa järkevän suojatulen kuten on aiemmin jo harjoiteltu.
Ja tänäänhän se meni hienosti
Tiedustelevat ryhmät osasivat ottaa irti ajoissa eikä turhia miestappioita tullut vaikka oltiin parhaimmillaan jo alle 10 m etäisyydellä suojaavasta ryhmästä. Suojaava osapuoli oli tosin käskytetty välttämään tulen avausta ja tästä syystä ehkä etu oli tiedustelevalla ryhmällä, mutta myös maltillinen ryömiminen auttoi kummasti = illan teemanahan oli että "liike paljastaa" ja sitä kantapään kautta varmaan tuli tänään opeteltua, molemmin puolin.
Erityisen hienoa oli kuulla viimeisessä pelissä pelikentältä komentoja "IRTI" kun saatiin kosketus viholliseen ja myös toimittiin ryhmänjohtajan antaman komennon mukaisesti eikä jääty leikkimään Ramboa ja rallatettu higullista kuulia tietämättä missä se vihollinen oikeasti oli - jotain on selvästi jäänyt matkalla mukaan
Mutta jos aletaan tappelemaan, silloin joka mies/nainen hoitaa taistelijaparinsa kanssa järkevän suojatulen kuten on aiemmin jo harjoiteltu.
Ja tänäänhän se meni hienosti
Team Linna :)
Mika Linna, GSM 050 3601046, mika.linna@gmail.com
Mika Linna, GSM 050 3601046, mika.linna@gmail.com
Re: Pelikoulu 5. Kohteen suojaus, kohteen tiedustelu
Juu jälleen oppi paljon. Kiitos. Mazorin muistilistaan vielä, että oltaessa esim. siilipuolustuksessa suojaamassa kohdetta, kannattaa vartiomiehet/naiset asetella sen verran lähelle/näkyvästi ryhmänjohtajalle, että viestintä maastoa tarkkailevilta taistelijoilta ryhmänjohtajalle toimii vaikkapa käsimerkeillä, tai vaikkapa Mazorin mainitsemalla tavalla, jalkaa nostamalla. (Jos siis ei ole radioita, tai/eikä enempää porukkaa "viestimiehiksi").
Lauri Mäenpää
Hallituksen puheenjohtaja
Hallituksen puheenjohtaja