akun lataus

Kaikki varustukseen liittyvä jutustelu

Moderators: Gary, Federal

Post Reply
Cgv
swatti-hatti
swatti-hatti
Posts: 105
Joined: Mon 17 Sep, 2007 21:59:51
Location: Ylistaro

akun lataus

Post by Cgv »

Miten kauan tuota uutta akkua kannattaa ladata ekalla kerralla?
- cGv kuittaa.
User avatar
laturi
puheenjohtaja
puheenjohtaja
Posts: 1485
Joined: Wed 19 Dec, 2007 19:47:13
Location: Kauhajoki

Post by laturi »

Onko se 1100mah minkä puhuit ostavas? Jos on niin itte latasin n 12h.
Lauri Mäenpää
Hallituksen puheenjohtaja
User avatar
Federal
sihteeri
sihteeri
Posts: 2056
Joined: Fri 24 Aug, 2007 18:16:45
Location: Ilmajoki

Post by Federal »

Äkkiseen laskettuna ekalla kerralla lataa noin 14 tuntia, sen jälkeen aina 8 tuntia.
Joni Viitala
Yhdistyksen sihteeri
-jm-
sohvakenraali
sohvakenraali
Posts: 1898
Joined: Sat 25 Aug, 2007 17:16:24
Location: Jalasjärvi

Post by -jm- »

Latausaikaan vaikuttaa myös laturin teho ja akun koko.
8,4V akussa on seitsemän 1,2V kennoa, silloin Ansmannin AC48T peruslaturilla latausaika on 42 minuuttia 100mAh kohti.
Toisin sanoen, jos akku on kapasiteetiltään 1100mAh, lataa tuolla laturilla tyhjän akun n. 462 minuutissa (7,7 tuntia) täyteen.

Seuraavaksi mutu/jostain kuultua. Ensimmäisellä latauskerralla latausaika on 1,5 kertainen normaaliin lataamiseen. Tällöin 1100 mAh akun latausaika on n.693minuuttia (n. 11,5 tuntia)

Ansmannin AC48T laturin manuaalin mukaan kahdeksan kennoisen 9,6V akun latausteho on 56 minuuttia 100 mAh kohden.
Akun nimellisjännitteen kasvaessa latausaika pitenee.

Nämä tiedot ovat katsottu suoraan Ansmannin AC48T laturin manuaalista.
-Minkä ketteryydessä häviän, sen painossa voitan-
User avatar
roskaposti
Kaasukalle
Kaasukalle
Posts: 116
Joined: Sun 26 Aug, 2007 20:13:26
Location: Jalasjärvi
Contact:

Post by roskaposti »

Itse latasin tuollaisella ansmann 48t laturilla akuuni ensimmäisellä latauksella ilman mitään 1,5 kertaista aikaa ja hyvin on kestänyt akku.
Kestäy jo 3 vkl eikä vieläkää osoita uupumusta. :-)
User avatar
Federal
sihteeri
sihteeri
Posts: 2056
Joined: Fri 24 Aug, 2007 18:16:45
Location: Ilmajoki

Post by Federal »

Liian lyhyt ensimmäinen lataus vähentää ainoastaan akun käyttöikää pitkällä aikavälillä. Itse latasin aikanaan liian vähän 8.4 1700mAh akkua ja puolentoista vuoden käytön jälkeen akku sanoi itsensä irti.
Joni Viitala
Yhdistyksen sihteeri
Serial Number
verkkari-vemputtaja
verkkari-vemputtaja
Posts: 66
Joined: Sat 25 Aug, 2007 21:36:12

Post by Serial Number »

roskaposti wrote:Itse latasin tuollaisella ansmann 48t laturilla akuuni ensimmäisellä latauksella ilman mitään 1,5 kertaista aikaa ja hyvin on kestänyt akku.
Kestäy jo 3 vkl eikä vieläkää osoita uupumusta. :-)
Itse kyllä lähettäisin takuuseen, jos akku menisi kolmen viikon aikana. Katso Jonin realistisempi esimerkki. :)
Cgv
swatti-hatti
swatti-hatti
Posts: 105
Joined: Mon 17 Sep, 2007 21:59:51
Location: Ylistaro

Post by Cgv »

siton ny ladattu joku 26h että pitääs riittää.
- cGv kuittaa.
User avatar
roskaposti
Kaasukalle
Kaasukalle
Posts: 116
Joined: Sun 26 Aug, 2007 20:13:26
Location: Jalasjärvi
Contact:

Post by roskaposti »

Serial Number wrote:
roskaposti wrote:Itse latasin tuollaisella ansmann 48t laturilla akuuni ensimmäisellä latauksella ilman mitään 1,5 kertaista aikaa ja hyvin on kestänyt akku.
Kestäy jo 3 vkl eikä vieläkää osoita uupumusta. :-)
Itse kyllä lähettäisin takuuseen, jos akku menisi kolmen viikon aikana. Katso Jonin realistisempi esimerkki. :)
Minusta tuo vaan tuntuu aika pitkältä ajalta, kun vanhalla pärjäs maksimissaan kesälämpimillä 3 pelikertaa. :D
Ymmärsinkö nyt kuitenkin oikein, akku sanoo itsensä nopeammin irti, jos ensimmäinen latauskerta on "normaali" 1,5 kertaisen sijaan?
esajorma
Posts: 12
Joined: Sun 30 Dec, 2007 23:33:13

Post by esajorma »

Kuinka pitkään akkua tulisi ladata?

- Riippu laturista. Peruslaturilla, jonka latausteho on 125 milliampeerituntia (125 mAh), täysin tyhjäksi menneen 8,4 voltin 1700 mAh Large-akun lataaminen kestää 19 tuntia ja 600 mAh AK- ja miniakun 7 tuntia. Latureiden mukana tulee yleensä ohje, jonka mukaan akun tarvitseman latausajan voi laskea.

http://kauppa.nemesis.fi/PublishedServi ... eePage=144
Serial Number
verkkari-vemputtaja
verkkari-vemputtaja
Posts: 66
Joined: Sat 25 Aug, 2007 21:36:12

Post by Serial Number »

roskaposti wrote:
Serial Number wrote:
roskaposti wrote:Itse latasin tuollaisella ansmann 48t laturilla akuuni ensimmäisellä latauksella ilman mitään 1,5 kertaista aikaa ja hyvin on kestänyt akku.
Kestäy jo 3 vkl eikä vieläkää osoita uupumusta. :-)
Itse kyllä lähettäisin takuuseen, jos akku menisi kolmen viikon aikana. Katso Jonin realistisempi esimerkki. :)
Minusta tuo vaan tuntuu aika pitkältä ajalta, kun vanhalla pärjäs maksimissaan kesälämpimillä 3 pelikertaa. :D
Ymmärsinkö nyt kuitenkin oikein, akku sanoo itsensä nopeammin irti, jos ensimmäinen latauskerta on "normaali" 1,5 kertaisen sijaan?
Ei välttämättä sano itseään irti, mutta siinä ei ole yhtä paljon "tilaa" virralle, joten se kuluu nopeammin loppuun.

Ja tarkoitit tuolla kai yhtä latausta - luulin että tarkoitit että se ei mennyt kolmella kerralla rikki, jota ihmettelin. :)
Post Reply