Minikompassit, Suunto Clipper ja Silva 40

Airsoftiin liittyvä keskustelu

Moderators: Gary, Federal

Post Reply
User avatar
Mazor
kapiainen
kapiainen
Posts: 529
Joined: Fri 05 Oct, 2007 10:32:33
Location: Seinäjoki

Minikompassit, Suunto Clipper ja Silva 40

Post by Mazor »

Olen jo jonkin aikaa omistanut ja koekäyttänyt paria minikompassia. Ensinnä hankin Suunnon Clipperin ja jonkin ajan päästä Silvan 40 (kumma nimi, mutta parempaa en löydä). Jaetaanpa nyt vähän informaatiota näistä hyödyllisistä kapistuksista.

Image
Kuvassa Suunnon A-10, Suunnon Clipper ja Silvan 40.

Image
Kuvassa Clipper ja 40, tutun kartan päällä :).

Kompassit ovat pieniä ja soveltuvat hyvin nopeisiin ilmansuuntien tarkistukseen ja varakompassiksi. Itse hankin kompassit juurikin ilmansuuntien tarkistusta varten. Omistan toki myös kunnon kompassin, Suunnon A-10, jota käytän pääkompassina. On vain usein työlästä kaivaa isoa kompassia takin sisästä tai taskusta, kun minikompassista saatavat pääilmansuunnatkin riittävät oikeaan suuntaan kulkemiseen.

Suunto Clipper

Clipper on nimensä mukaisesti klipsillinen minikompassi. Klipsillä kompassin voi kiinnittää vaikka mihin, kuten kellon rannekkeeseen, kartan kulmaan, hihansuuhun ym. Klipsissä on hammastus, joka estää kompassia irtoamasta itsekseen. Itse olen käyttänyt Clipperiä kartan kulmassa, jolloin kun kartan ottaa esille, on kompassikin heti esillä. Clipperin kiinnitys kannattaa tosin varmistaa vaikkapa ilmastointiteipillä, klipsi kun on tarkoitettu vähän paksumpaan materiaaliin kiinnittyväksi kuin ohut kartta.

Image
Clipper kartan kulmassa.

Kellon rannekkeessa Clipperi kulkee hyvin, sen kyllä huomaa, mutta ei häiritse.

Image
Clipper rannekkeessa.

Jos Clipperiä aikoo käyttää vain rannekellossa, kannattaa klipsi sulkea jollain liimalla pysyvästi. Tai vaihtoehtoisesti teipillä tms. Netistä löytyi viestejä kompassin katoamisesta, mutta pääasiassa kaikki olivat tyytyväisiä kompassin paikallaan pysymiseen.

Clipperin hyvä ominaisuus on käännettävä suuntakehä sekä pieni suuntanuoli. Kompassia voi siis käyttää myös "tarkempaan" suunnistamiseen, kuten isompia kompasseja. Nuoli haluttuun kohdepisteeseen ja suuntakehä käännetään siten että pohjoismerkki on karttapohjoiseen. Suunnistettaessa kompassin pohjoisen ollessa suuntakehän pohjoismerkissä näyttää suuntanuoli oikean kulkusuunnan.

Suunto Clipperin nykyisestä saatavuudesta ei ole takuuta, tuotanto on lopetettu ja varastot näyttävät tyhjiltä. Tosin törmäsin netissä huhuun että tuotanto olisi taas alkamassa. Olen myös nähnyt fluoresoivalla taustalla olevan mallin, jos kaipaa pimeässä hohtavaa kompassia. Kannattaa etsiskellä urheiluvälineliikkeistä, verkkokaupoissa myydään eioota.

Silva 40
Silvan minikompassi on tarkoitettu pelkästään kellon rannekkeeseen tai vastaavaan hihnaan. Kellon pohjassa on umpinainen lenkki, jonka läpi ranneke pujotetaan.

Image
Silva 40 kellon rannekkeessa.

Silvassa ei ole mitään suunta-asteikkoja eikä nuolia, vaan näkyvillä ovat ainoastaan pää- ja väli-ilmansuunnat. Kellon rannekkeessa Silva kulkee täysin huomaamatta. Kompassin tausta on fluoresoivaa materiaalia, eli se hohtaa himmeänä pimeässä kunhan tausta on ensin altistettu valolle. Normaali päivänvalokin riittää saamaan aikaan hehkun. Ominaisuus on sangen hyödyllinen, pääilmansuunnat pystyy tarkistamaan pimeässäkin ilman valon käyttöä.

Silvan minikompassia on saatavilla ainakin varuste.netistä http://www.varuste.net/tuotetiedot2.php ... Compass+40
Mallin väritys poikkeaa omastani, ja pimeässä hohtamisesta ei ole takuuta.
Omani hain Clas Ohlsonilta, http://www.clasohlson.com/fi/Kellokompa ... r344241000. Tässä mallissa on hohtava tausta.

Oma käyttö
Näistä kahdesta olen ulkoiluttanut Silvaa enemmän. Useimmissa peleissä se on ollut rannekellossani ja osoittautunut sangen hyödylliseksi. Kompassista on helppo katsoa pääilmansuunnat ja jos on tiedossa summittainen kulkusuunta, on suunnassakin kohtuu helppo pysyä. Pakkasessa oli havaittavissa lievää kompassin hyytymistä, neula ei kääntynyt niin joutuisaan kuin huoneenlämmössä.
Suunnon kompassissa on enemmän mahdollisuuksia, mutta koska se on aavistuksen isompi ja paikallaan pysymiseen en ole uskaltanut luottaa, on käyttö jäänyt vähemmälle.
Tulevissa peleissä aion käyttää Suuntoa, pitäähän kotimaista tuotetta tukea (Silva kun tehdään Kiinanmaalla).
Kumpikaan näistä ei kuitenkaan korvaa kunnon suunnistuskompassia, mutta onpa vähentänyt sen käyttöä huomattavasti.
KOVA-Osasto + Pappa-Tiimi
Post Reply