Rataslaatikon rasvoista

Kaikki varustukseen liittyvä jutustelu

Moderators: Gary, Federal

Post Reply
User avatar
MikaLinna
sohvakenraali
sohvakenraali
Posts: 2405
Joined: Fri 24 Aug, 2007 22:35:39
Location: Jalasjärvi
Contact:

Rataslaatikon rasvoista

Post by MikaLinna »

Paljon näkyy olevan maailmalla mielipiteitä
- mimmosta rasvaa
- minne
- miten paljon
pitäs rataslaatikkoon laittaa.

Itsellä tuossa pari loota levällään (Ver 2 ja 3) ja nyt pitäs sitten osata oikeanlaista rasvaa niihin hommata kun kasaan laittaa.

Virittäjät, kokemuksia ja tietoa kaiken kansan saataville
Team Linna :)
Mika Linna, GSM 050 3601046, mika.linna@gmail.com
User avatar
MikaLinna
sohvakenraali
sohvakenraali
Posts: 2405
Joined: Fri 24 Aug, 2007 22:35:39
Location: Jalasjärvi
Contact:

Post by MikaLinna »

Uusimmassa softaajassa oli juttua näistä rasvaamisista, pitää olla riittävästi mutta rasvan laatuun ei artikkelissa otettu mitään kantaa.
PCB:llä näytti olevan jonkilainen rasvapaketti
http://www.pcb-airsoft.com/kauppa/produ ... php?p=3456
joten tilasin kokeeksi. Netistäkään en oikein löytänyt mitään.

Mitä rasvoja te muut olette laittaneet?
Team Linna :)
Mika Linna, GSM 050 3601046, mika.linna@gmail.com
jarnoo
Posts: 12
Joined: Sat 20 Oct, 2007 19:53:18
Location: Seinäjoki

Post by jarnoo »

Ite oon käyttänyt ihan rehellistä vaseliinia, sellasta jäykempää. Hyvin pyörii ja 15 000 laukauksen jälkeen rattaat ja laakerit on kunnossa. Laitoin sitä rattaisiin ja laakereihin sen verran ettei sitä tursua mistään, kun rattaat ovat tiukasti kiinni.

Vaseliinilla(eikä edes vaseliinisilla sormilla) ei kannata mennä sorkkimaan sylinteriin, voi olla lähtönopeudet hieman kateissa, jos sitä kautta joutuu piippuun. Silikonia oon sylinterissä käyttänyt, samaa mitä piipun puhdistuksessa.

Tietysti jos rahaa riittää niin esim. G&P:n rasvasetti on hyvä vaihtoehto, se oli vaan sillon loppu kaupasta kun ite piti ruveta virittelemään.

PS. Kannattaa kattoa sen vaseliinin sopivuus muoviosille ettei tuu ylläreitä seuraavan kerran kun boksia avaat.
User avatar
razorpojka
kapiainen
kapiainen
Posts: 361
Joined: Sun 26 Aug, 2007 16:48:40
Location: Helsinki

Post by razorpojka »

Guarderin FTU-kitin mukana tulee purkki rasvaa. Se on ainaki toiminu hyvin.
DDR on paras :D ja Serbia :DDD
Gary
sohvakenraali
sohvakenraali
Posts: 2209
Joined: Fri 24 Aug, 2007 17:21:18
Location: Jalasjärvi,Oulu

Post by Gary »

Itse ostin Neste Mäkelältä jotain graffiitti pohjasta vaseliiniä tms. En ole vielä rataslaatikkoon katsonut, mutta hyvin on pyörinyt, eikä ollut kallista kun normaalissa rasvaprässin tuubissa on. Kestää isältä pojalle! :-) Voin katsoa sen rasvan tyypin kunhan käyn kotosalla.

Itse olen kyllä sylinterinkin rasvannut, toki se sieltä vähän räkii rasvaa piipun suuntaan, joten sitä joutuu muutamia kertoja puhdistamaan alussa silikonin kanssa. Kuitenkin vähintäänkin männän uriin kannattaa rasvaa pistää kunnolla ja joustakin voi vähän rasvata. Myös rattaiden hampaat on hyvä voidella ja tietenkin akselit. Itse laitoin rasvaa aika reippaasti laatikon sisään.
Kari Knuuttila
gary @ jvisoft net

web-ylläpitäjä
webmaster@jvisoft.net
User avatar
Tmu
kapiainen
kapiainen
Posts: 327
Joined: Fri 24 Aug, 2007 17:25:52

Post by Tmu »

Ostin just keskiseltä jotain molybdeeni ja lithium pohjasta vaseliinia. Selasin eilen internettejä ja noi ainekset sielä tuntu nousevan keskusteluis esiin. Tefloni oli kans yks mistä sielä puhuttiin mutta täs rasvas ei sitä sentään näytä olevan.. Teboil Universal M lukee mustan pötkylän kyljessä.
Gary
sohvakenraali
sohvakenraali
Posts: 2209
Joined: Fri 24 Aug, 2007 17:21:18
Location: Jalasjärvi,Oulu

Post by Gary »

Saatoin muuten muistaa väärin tuon, ettei vaan oo lithium pohjasta se omaki rasva sittenki.. no pitää tarkistella.
Kari Knuuttila
gary @ jvisoft net

web-ylläpitäjä
webmaster@jvisoft.net
User avatar
MikaLinna
sohvakenraali
sohvakenraali
Posts: 2405
Joined: Fri 24 Aug, 2007 22:35:39
Location: Jalasjärvi
Contact:

Post by MikaLinna »

www.softaaja.fi -lehden uusimmasta numerosta lainattua sivulta 44-45

Rasvattavia kohteita näyttäisi olevan männänpää sekä sylinterin sisäpinta (vähän mutta riittävästi).
Lainaus
"Kun sylinteri on rasvattu, voidaan testata sen tiiviys. Tämä tapahtuu tukkimalla sylinterinpään aukko sormella ja yrittämällä painaa mäntää nopeasti syinterin sisään. Jos rasvaa on tarpeeksi, pitäisi männän painamiseen tarvita huomattavasti voimaa. Jos prosessi onnistuu ilman mainittavaa voimaa, rasvaa pitää lisätä."

=> tuon perusteella männänpää pitää aika hyvin rasvata ja samaa rasvaa tulee sitten väkisten tuosta männänpäästä sinne sylinteriin. Kulkeutuuko sitä sitten piippuun asti jää itselle kyllä epäselväksi. Samoin iso miinus pitää antaa siitä ettei jutussa ole minkäänlaista mainintaa rasvan laadusta, en ainakaan itse löytänyt vaikka jutun toisen kerran vielä luin :?

EDIT:
Jutun alkupuolella oli rasvoista erikseen juttua ja valkovaseliini on kait parasta...



Jutun mukaan muita rasvattavia kohteita ovat
- männän urille tehdyt kiskot
- mänän urat
- rattaiston akselit
- hammastuspinnat
- suutinlevyn liukupinnoille
- ratashakaan
- sylinterinpään kontaktipinnoille

Ehkä noihin samoihin paikkoihin itsekin olisin vaseliinia tökkiny mutta koitetaan nyt noilla G&P:n rasvoilla jahka tulevat. Se tässä itseäkin hieman jäi arveluttamaan että mitä tuo hoppi ja piippu tykkää jos tuolta koneistosta hieman sitä rasvaa sinne tulee - hetken päästä piippu varmaan aika kökkönen kun kuulatkaan (tahi lippaat) eivät aina ihan puhtaita ole?

Ruuvikiinnikettä pitäisi muistaa laittaa männänpään ruuviin...tai pikaliimaa ettei männänpää lähde irti.

No nyt moon viisastunu :lol:

Ps. jos joku on lukenu saman artikkelin niin kertokee miten se boksi ja rattaat on saatu noin puhtaiksi kuin niissä kuvissa...[/b]
Team Linna :)
Mika Linna, GSM 050 3601046, mika.linna@gmail.com
User avatar
Sniper11
verkkari-vemputtaja
verkkari-vemputtaja
Posts: 26
Joined: Mon 15 Oct, 2007 22:43:24
Location: Kihniö
Contact:

Post by Sniper11 »

Männänpäähän ja sylinteriin laitettavan vaseliinin on oltava tarpeeksi jäykkää tavaraa, jotta se ei mene piippuun asti. Itselläni on nykyään tapana rasvata rattaat ja mäntä molybdeenidisulfidilla, joka on ns. kuivavoitelu. Tämä tavara tekee ratasmelusta huomattavasti pienemmän kuuloista ja kestää isältä pojalle. Tämä rasva näyttää koneistossa vain kuivuneelle paskalle, mutta sitähän se ei ole :D . Toiminut erittäin hyvin ja sietää pakkasta, kulutusta, kuumuutta ja kaikkea muutakin(sotkee tosin sormet, pöydät jne. Kun tarttuu lähes kaikkeen paitsi ei itseensä). Sylinteriin ja männänpäähän olen pistänyt aina jäykkää kirkasta vaseliinia ja eipä ole tullut piipusta pihalle koskaan.

PS. Ne rattaat puhdistuu helposti hammasharjalla ja tärpätillä.
Post Reply