Hei,
Mulla olis tuollainen kivääri ja sen kanssa on mystisiä ongelmia. En tiedä johtuuko akusta vai jostain muusta. Aluksi luulin, ettei moottori toimi enää, mutta toimimattomuuden syyksi paljastui uudet sulakkeet (15A). Järjestään ne eivät yhdistäneet ollenkaan tai jännitetaso oli laskenut alle 5v. Kummallisia putkia...
Kivääri vaatii melkoisen virta määrän pyörittääkseen koneistoa. Olen purkinut ja kasannut koneiston jo montaa kertaa ja ihmetellyt.
Jos kivääri sattuu laukeamaan, ei sen tulivalitsin kuitenkaan toimi täysin. Aseessahan on 1,3 ja sarjatuliasennot.
Ampuu yksittäistä, mutta 3 tulitus ampuu sarjaa. Välillä käy niin, että 10-15 laukauksen jälkeen tulee täysi stoppi. Akkukin hieman lämpeää jo noissa laukauksissa.
Tuota v8 koneistoahan ei käytetä missään muualla kuin tuossa type89ssa. Koneisto on silleen simppeli eikä siinä ole mitään ihmeellistä. Rattaat on kunnossa ja kaikkien osien pitäisi olla tallessa ja paikoillaan (ainakin kun vertaa otettuihin kuviin). Ainut kummallisuus tosiaan 2/3v koneisiin on tuo 3 pursketuli. Koneistossa on tuolle oma pieni kolmen pykälä kieleke. Kaikki liikku ja toimii kun on auki. Lisäksi koottuna pystyy joten kuten ruukkarilla pyörittää koneistoa niin että se virittyy ja laukeaa... Oon nyt pari viikkoa tutkinu kapistusta.
Onko nimh akku nicd akkua huonompi kun vaaditaan kovempaa kertavirtaa? Alkuperäinen 600mAh akku toimii paremmin kuin 1400-1600mAh nimh.
Oonkohan hakoteillä?
Ase on aika vanha eikä sitä ole käytetty nyt moneen vuoteen, mutta noin 7000 bb on ammuttu.
Gearbox 8 (Marui Type 89 - kivääri) ja hieman akuistakin
Re: Gearbox 8 (Marui Type 89 - kivääri) ja hieman akuistakin
En nyt oikein muuta osaa sanoa kuin että akuissa on hemmetisti eroja.
Olen käyttänyt vuodesta 2010 lähtien lipo-akkuja, ne on huomattavasti NiMh ja NiCd akkuja parempia, sietävät pakkaskelejäkin.
Ennen lipoihin siirtymistä tuli ostettua jos jonkinlaista, vissiin enimmäkseen NiMh akkuja ja niissä oli hirmuisesti yksilöeroja.
Olen käyttänyt vuodesta 2010 lähtien lipo-akkuja, ne on huomattavasti NiMh ja NiCd akkuja parempia, sietävät pakkaskelejäkin.
Ennen lipoihin siirtymistä tuli ostettua jos jonkinlaista, vissiin enimmäkseen NiMh akkuja ja niissä oli hirmuisesti yksilöeroja.
-Minkä ketteryydessä häviän, sen painossa voitan-
Re: Gearbox 8 (Marui Type 89 - kivääri) ja hieman akuistakin
Ensin, mä en ole ikinä avannut kyseistä laatikkoa.
laatikkohan on kuin ver.2 muutamalla pienellä muutoksella. (jousia ja ihme cutlever) ja jotain muuta pientä.
Esimmäiseksi katsoisin shimmityksen jos laatikko tarvii pyörimiseen huomattavasti virtaa, internetin ihmeellisestä maailmasta löytyy ohjeita shimmitykseen jos sitä ei osaa tehdä.
3 pursketulen toiminta, tarkistaisin et kaikki osat ja jouset on oikeissa paikoissa jos näin on niin melko varmasti cutlever on kulunut, eli osta uusi cutlever.
Tosiaan kannattaa sijoittaa lipo akkuihin ja laturiin, lipo akkujen merkitys korostuu jos meinaa läpi talven pelata.
laatikkohan on kuin ver.2 muutamalla pienellä muutoksella. (jousia ja ihme cutlever) ja jotain muuta pientä.
Esimmäiseksi katsoisin shimmityksen jos laatikko tarvii pyörimiseen huomattavasti virtaa, internetin ihmeellisestä maailmasta löytyy ohjeita shimmitykseen jos sitä ei osaa tehdä.
3 pursketulen toiminta, tarkistaisin et kaikki osat ja jouset on oikeissa paikoissa jos näin on niin melko varmasti cutlever on kulunut, eli osta uusi cutlever.
Tosiaan kannattaa sijoittaa lipo akkuihin ja laturiin, lipo akkujen merkitys korostuu jos meinaa läpi talven pelata.
- Attachments
-
- 4.JPG (49.95 KiB) Viewed 7229 times
Mika Ojanperä (Mikki)
Pappa-tiimi
mika.ojanpera (@) netikka.fi
Pappa-tiimi
mika.ojanpera (@) netikka.fi
Re: Gearbox 8 (Marui Type 89 - kivääri) ja hieman akuistakin
Tuossa pyhänä jo ihmettelin mikä vika on kun 3-tuli ei enää toimi. Sitten lopulta tosiaan selvisi, että se viimeisin hakanen on sen verran kulunut, että luiskahtaa ohi ja ampuu sitä "kolmatta" kuulaa uudelleen ja uudelleen.
No tuo nyt ei varsin haittaa, mutta ihmeissäni olen tuosta akkuhommast. 1400-1600 nimh ei riitä pyörittämään. 600 nicd jaksoi kyllä.
No tuo nyt ei varsin haittaa, mutta ihmeissäni olen tuosta akkuhommast. 1400-1600 nimh ei riitä pyörittämään. 600 nicd jaksoi kyllä.
Re: Gearbox 8 (Marui Type 89 - kivääri) ja hieman akuistakin
Onko ne NiCd ja NiMh 8,4V:n vai 9,6V:n akkuja?
-Minkä ketteryydessä häviän, sen painossa voitan-
Re: Gearbox 8 (Marui Type 89 - kivääri) ja hieman akuistakin
8.4V, hyvin pyörittää MP5-PDK ja M16A4.
En keksi mitään syytä miksi olisi muuttunut raskaaksi. Akun kuormaton jännite on 9,3v ja muutaman laukauksen jälkeen se on 8,8v. Kunnes taas hiipii ylös päin.
Muutamat alle 10 laukausta ampuu komeasti ja sitten voimat loppuu.
En keksi mitään syytä miksi olisi muuttunut raskaaksi. Akun kuormaton jännite on 9,3v ja muutaman laukauksen jälkeen se on 8,8v. Kunnes taas hiipii ylös päin.
Muutamat alle 10 laukausta ampuu komeasti ja sitten voimat loppuu.
Re: Gearbox 8 (Marui Type 89 - kivääri) ja hieman akuistakin
En osaa aseita laittaa, enkä virittää, mutta kannattaa se shimmitys tsekata.
-Minkä ketteryydessä häviän, sen painossa voitan-
Re: Gearbox 8 (Marui Type 89 - kivääri) ja hieman akuistakin
Minäpä tutkin asiaa, rattaa kuitenkin tuntuu pyörivän "kevyesti", niitä pystyy ruukkarilla nätisti liikuttamaan.
Re: Gearbox 8 (Marui Type 89 - kivääri) ja hieman akuistakin
Yritän kovasti olla hihkumatta, mutta taisin saada pelin viime yönä toimimaan. Monenlaista ihmetystä oli. Ainakin yön testeissä 1,3 ja sarja toimivat.
Jumiutumisen syy oli moottorissa. Millin säätö ulos päin sai sen vörkkimään. Tätäkin olin jo tutkinut moneen kertaan, väliillä toimi hienosti ja välillä ei ollenkaan. Luulin jo että koneen rasvauksessa oli vika ->liikaa rasvaa. Vähästä oli kiinni.
Purske ei toiminut kun tuliasennon ratastus oli 1 pykälän pielessä. Sata kertaa kootessa kattoin, että noin se täytyy tulla. Sitten vahingossa huomasin, että kun laittoin epähuomiossa tuliasennon pikkasen sivuun purske toimii. Lopulta säädin ratastusta pykälän verran. Hakasessa ei ollut juuri kulumaa, mutta teroitin vielä viilalla reunat.
Eli nyt laulaa iloisesti taasen. Tälle päivää en ole testannut, joten voi olla ettei toimikaan. Ei olisi yllätys.
Tulipa avattua laatikko miljoonaan kertaan ja ihmeteltyä niiden saloja. Ainakin siellä on metallinen koneisto, mutta muovi "laakerit". Tulipa siinä sellainen parin kymmenen tunnin kurssi käytyä, joka olisi ratkennut 1mm ruuvin käännöllä. :
Jumiutumisen syy oli moottorissa. Millin säätö ulos päin sai sen vörkkimään. Tätäkin olin jo tutkinut moneen kertaan, väliillä toimi hienosti ja välillä ei ollenkaan. Luulin jo että koneen rasvauksessa oli vika ->liikaa rasvaa. Vähästä oli kiinni.
Purske ei toiminut kun tuliasennon ratastus oli 1 pykälän pielessä. Sata kertaa kootessa kattoin, että noin se täytyy tulla. Sitten vahingossa huomasin, että kun laittoin epähuomiossa tuliasennon pikkasen sivuun purske toimii. Lopulta säädin ratastusta pykälän verran. Hakasessa ei ollut juuri kulumaa, mutta teroitin vielä viilalla reunat.
Eli nyt laulaa iloisesti taasen. Tälle päivää en ole testannut, joten voi olla ettei toimikaan. Ei olisi yllätys.
Tulipa avattua laatikko miljoonaan kertaan ja ihmeteltyä niiden saloja. Ainakin siellä on metallinen koneisto, mutta muovi "laakerit". Tulipa siinä sellainen parin kymmenen tunnin kurssi käytyä, joka olisi ratkennut 1mm ruuvin käännöllä. :
Re: Gearbox 8 (Marui Type 89 - kivääri) ja hieman akuistakin
Hieno homma!
Ne muovilaakerit kannattaa varmaan vaihtaa jossain vaiheessa metallisiin.
Muutakin voi olla syytä vaihdella jossain vaiheessa kestävämpiin, mutta mun osaaminen ei riitä neuvomiseen.
Ne muovilaakerit kannattaa varmaan vaihtaa jossain vaiheessa metallisiin.
Muutakin voi olla syytä vaihdella jossain vaiheessa kestävämpiin, mutta mun osaaminen ei riitä neuvomiseen.
-Minkä ketteryydessä häviän, sen painossa voitan-