Korpikärhämät 7 - 8. kesäkuuta
Pelialueen karttaa tutkaillessa tuli mieleen, jaetaanko organisaation puolesta partionjohtajille ja joukkeenjohtajille toiminta-alueen kartat? Entäpä välineet koordinaattien määrittämiseen?
Niin ja kuinka tarkoin pelialue tullaan määrittämään, yhdistyksen sivujen kautta nähtävä karttalinkki on ei kerro rajoista mitään.
Niin ja kuinka tarkoin pelialue tullaan määrittämään, yhdistyksen sivujen kautta nähtävä karttalinkki on ei kerro rajoista mitään.
-Minkä ketteryydessä häviän, sen painossa voitan-
Gary teki kartan jossa on normaalia tiheämmät koordinaattiasteikot joten koordinaattien lukemiseen ei tarvitse mitään apuvälinettä. Hieman helpotusta kun kuitenkin matkassa on varmaan monen tasoista suunnistajaa. Rajat on merkitty viivalla karttaan, joten jokainen on itse vastuussa rajojen sisällä liikkumisesta. Kartat pitää jokaisen partio pystyä tulostaa itse. Tulostettava malli tulee ladattavaksi näillä näppäimillä.
Koitetaan pysyä yhden sortin radioissa, että tiedonkulku pelaa. Mikäli saat radiot helposti niin eipä siitä haittaakaan varmaan ole varmuuden vuoksi mukaan ottaa. Mutta koittakaa kysellä niitä VHF-kapuloita tutuilta hirvimiehiltä.
Huomenna lisää päivitystä asioihin. Nyt pötkölle->
Koitetaan pysyä yhden sortin radioissa, että tiedonkulku pelaa. Mikäli saat radiot helposti niin eipä siitä haittaakaan varmaan ole varmuuden vuoksi mukaan ottaa. Mutta koittakaa kysellä niitä VHF-kapuloita tutuilta hirvimiehiltä.
Huomenna lisää päivitystä asioihin. Nyt pötkölle->
Eipä siitä varmaan haittaakaan ole vaikka kartan tähän jo julkaiseekin. Suosittelen värillistä tulostetta, mustavalkoisesta tulee aika epäselvä.
http://www.otit.fi/~kuutti/upload/ketunpesanneva.pdf
Koordinaatit ovat täysin keksittyjä, eivätkä siis perustu mihinkään järjestelmään(KKJ, MGRS jne). Ruutujen jako on 1cm välein. 1cm eli yksi ruutu on 100m matka maastossa ( 1:10 000).
Koordinaatit ajateltiin otettavaksi nykyaikaisesti IP eli ensin itä- ja sitten länsikoordinaatti 3 numeron tarkkuudella.
esim. Kääntöympyrän koordinaatit ovat: 322 449
http://www.otit.fi/~kuutti/upload/ketunpesanneva.pdf
Koordinaatit ovat täysin keksittyjä, eivätkä siis perustu mihinkään järjestelmään(KKJ, MGRS jne). Ruutujen jako on 1cm välein. 1cm eli yksi ruutu on 100m matka maastossa ( 1:10 000).
Koordinaatit ajateltiin otettavaksi nykyaikaisesti IP eli ensin itä- ja sitten länsikoordinaatti 3 numeron tarkkuudella.
esim. Kääntöympyrän koordinaatit ovat: 322 449
edit:
Pieniä päivityksiä keittämiseen/tulen käyttöön
Ohjeita
Ajo-ohjeet, aikataulu ja saapuminen
Alkubrief pidetään alueen perällä sijaitsevassa kääntöympyrässä. Paikalla viimeistään klo 16.00. Peli alkaa kun alkumuodollisuudet on hoidettu.
Googlen ajo-ohjeet keskustan ABC:ltä: Reitti
HUOM! Googlen kartoissa reititys bugi, kannattaa jatkaa hirvijärventieltä suoraan Tuiskunperäntielle(Hirvijärventie tekee 90 asteen mutkan oikealle), toisinkuin googlen reitti näyttää. Tuiskunperäntie pökkää suoraan pelialueelle johtavan metsäautotien alkuun, jonka päässä on kyseinen kääntöympyrä.
Ajo aikaa ABC:ltä alueelle kannattaa varata n. 20min
Peli loppuu Sunnuntaina klo 14.00. Tämän jälkeen pisteiden lasku ja loppubriiffaukset.
Peliopas
Hyödyllistä tietoa skenaarion tuleville löytyy yhdistyksen pelioppaasta, erityisesti sisseily ja partiointi osioista: http://www.otit.fi/~kuutti/upload/Peliopas.pdf
Kartta
Alueen kartta, joita täytyy löytyä vähintään 2kpl / partio voi ladata ja tulostaa osoitteesta: http://www.otit.fi/~kuutti/upload/ketunpesanneva.pdf kartta on hyvä sulkea muovipussiin tai vastaavaan.
Tulostettaessa kannattaa katsoa, että sivun skaalaus on 100%, näyttäisi ainakin itsellä pienentävän 95%, jolloin ruutu ei vastaa enää täysin 1cm.
Koordinaatit ovat täysin keksittyjä, eivätkä siis ole suoraan minkään järjestelmän (KKJ, MGRS jne) koordinaatteja. Koordinaattien luku kuitenkin tapahtuu vastaavasti kuin Suomeenkin käyttöön tulevissa NATO kartoissa, sekä siviilipuolen EUREF-FIN kartoissa. Ruutujen jako on 1cm välein. 1cm eli yksi ruutu on 100m matka maastossa ( 1:10 000).
Koordinaatit ajateltiin otettavaksi nykyaikaisesti IP eli ensin itä- ja sitten pohjoiskoordinaatti 3 numeron tarkkuudella.
esim. Kääntöympyrän koordinaatit ovat: 322 449
Johtaminen
Joukkueenjohtaja voi liikkua jonkin partion mukana, tai pysytellä leirissä oman valintansa mukaan. Joukkueenjohtaja vastaa kaikkien partioiden toiminnasta. Joukkueenjohtaja pitää kirjaa kommunikoinnistaan partioiden kanssa.
Partionjohtaja johtaa omaa partiotaan joukkueenjohtajan ohjeiden mukaisesti. Partionjohtaja tiedottaa joukkueenjohtajaa partion tekemisistä ja havainnoista joukkueenjohtajan ohjeiden mukaisesti.
Partionjohtajalle jaetaan A6-vihko lokin pitoa varten. Siihen kirjataan ainakin seuraavat asiat:
Kommunikointi
Radioyhteytenä käytetään VHF puhelimia ja varayhteytenä kännykän tekstiviestejä. Ryhmä voi käyttää PMR puhelimia keskinäiseen kommunikointiinsa.
Eliminoituminen ja respaus
Ensimmäinen osuma mihin tahansa varusteeseen tai ruumiinosaan eliminoi pelaajan. Jos partiosta kuolee jäseniä enemmän kuin partiolla on lääkintämiesnauhoja, ts. partio ei voi enää parantaa kaikkia jäseniään, koko partio eliminoituu. Toisilta partioilta ei voi lainata lääkintämiesnauhoja. Eliminoituneena päähän laitetaan oranssi tai punainen pipo, lakki, huivi tai nauha.
Respaaminen tapahtuu joltain pelialueella olevalta respauspisteeltä (R-piste). Pisteitä on eri puolella aluetta 6 kappaletta. Respauksen yhteydessä partio kirjoittaa R-pisteellä olevaan lokiin kellonajan ja partion nimen. Henkiin herääminen tapahtuu välittömästi tämän jälkeen. R-piste on punainen n. vyötärön korkuinen keppi, jonka päässä on pieni levy.
Mikäli näkyvissä on toinen partio, respaus tehdään vasta kun tämä partio on poistunut lähistöltä. Eliminoituneena tehdyistä havainnoista ei tiedoteta eteenpäin joukkueelle.
R-pisteellä käydessä käytetyt lääkintämiesnauhat nollaantuvat. Nauhat voi käydä nollaamassa myös vaikka kaikki partion jäsenet olisivat "hengissä". Lääkintämiesnauhojen nollaamista ei tarvitse kirjata lokiin.
Tehtäväpisteet
Tehtäväpisteitä tiedustellaan joukkueenjohtajan käskyjen mukaan. Tehtäväpiste on puuhun tai muualle näkyvälle paikalle sidottu A4-lappu. Tehtäväpiste otetaan mukaan, eikä sitä jätetä maastoon.
Kätköt
Maastoon on piilotettu muutamia pahvilaatikoita joiden sijainteja voi saada selville tehtäväpisteiltä. Laatikot on toimitettava joukkueenjohtajalle avaamattomina. Laatikot on kuljetettava näkyvillä, eikä niitä saa kätkeä esimerkiksi reppuun tai jättää maastoon.
Vihollinen voi kaapata laatikon mikäli se eliminoi laatikon kantajan.
Ruokahuolto
Jokainen huolehtii omista ruokatarpeista. Ainoastaan kunnon trangian käyttö sallittua kuivasta kelistä johtuen, tällöinkin paikka tulee katsoa erittäin tarkkaan, ts. puhdistettu/paljas avokallio, hiekka tms. paikka. Pikagrillit ja vastaavat ovat siis ehdottomasti kiellettyjä.
Kuumaa trangiaa ei saa jättää yksin vaikka partio joutuisi hyökkäyksen kohteeksi.
Alueelle tuodaan 1000 litran vesipönttö jolta voi omat juomapullot käydä täydentämässä. Partion jäsenet voivat täyttää pullonsa myös eliminoituneena. Vedenottopisteellä on siis sallittua järjestää väijytyksiä ym.
VAROITUKSIA
Johtuen pitkistä helteistä maasto on erittäin kuivaa. Täten tulta ei saa tehdä kuin trangiaan ja senkin kanssa on oltava varovainen ja alusta katsottava tarkasti. Keittämisen jälkeen ja ennen alustaa olisi hyvä vähän kastella ja katsoa ettei se vain lähde kytemään.
Myös tupakkimiehet muistavat tumpata natsat sopivaan paikkaan ja mielellään kostuttavat ne vedellä tai syljellä.
Pieniä päivityksiä keittämiseen/tulen käyttöön
Ohjeita
Ajo-ohjeet, aikataulu ja saapuminen
Alkubrief pidetään alueen perällä sijaitsevassa kääntöympyrässä. Paikalla viimeistään klo 16.00. Peli alkaa kun alkumuodollisuudet on hoidettu.
Googlen ajo-ohjeet keskustan ABC:ltä: Reitti
HUOM! Googlen kartoissa reititys bugi, kannattaa jatkaa hirvijärventieltä suoraan Tuiskunperäntielle(Hirvijärventie tekee 90 asteen mutkan oikealle), toisinkuin googlen reitti näyttää. Tuiskunperäntie pökkää suoraan pelialueelle johtavan metsäautotien alkuun, jonka päässä on kyseinen kääntöympyrä.
Ajo aikaa ABC:ltä alueelle kannattaa varata n. 20min
Peli loppuu Sunnuntaina klo 14.00. Tämän jälkeen pisteiden lasku ja loppubriiffaukset.
Peliopas
Hyödyllistä tietoa skenaarion tuleville löytyy yhdistyksen pelioppaasta, erityisesti sisseily ja partiointi osioista: http://www.otit.fi/~kuutti/upload/Peliopas.pdf
Kartta
Alueen kartta, joita täytyy löytyä vähintään 2kpl / partio voi ladata ja tulostaa osoitteesta: http://www.otit.fi/~kuutti/upload/ketunpesanneva.pdf kartta on hyvä sulkea muovipussiin tai vastaavaan.
Tulostettaessa kannattaa katsoa, että sivun skaalaus on 100%, näyttäisi ainakin itsellä pienentävän 95%, jolloin ruutu ei vastaa enää täysin 1cm.
Koordinaatit ovat täysin keksittyjä, eivätkä siis ole suoraan minkään järjestelmän (KKJ, MGRS jne) koordinaatteja. Koordinaattien luku kuitenkin tapahtuu vastaavasti kuin Suomeenkin käyttöön tulevissa NATO kartoissa, sekä siviilipuolen EUREF-FIN kartoissa. Ruutujen jako on 1cm välein. 1cm eli yksi ruutu on 100m matka maastossa ( 1:10 000).
Koordinaatit ajateltiin otettavaksi nykyaikaisesti IP eli ensin itä- ja sitten pohjoiskoordinaatti 3 numeron tarkkuudella.
esim. Kääntöympyrän koordinaatit ovat: 322 449
Johtaminen
Joukkueenjohtaja voi liikkua jonkin partion mukana, tai pysytellä leirissä oman valintansa mukaan. Joukkueenjohtaja vastaa kaikkien partioiden toiminnasta. Joukkueenjohtaja pitää kirjaa kommunikoinnistaan partioiden kanssa.
Partionjohtaja johtaa omaa partiotaan joukkueenjohtajan ohjeiden mukaisesti. Partionjohtaja tiedottaa joukkueenjohtajaa partion tekemisistä ja havainnoista joukkueenjohtajan ohjeiden mukaisesti.
Partionjohtajalle jaetaan A6-vihko lokin pitoa varten. Siihen kirjataan ainakin seuraavat asiat:
- Sijainti ja tilanne 1 tunnin välein.
- Saapumiset tukikohtaan ja tehtäviin lähdöt.
- Saapumiset tehtäväpisteille yms.
- Partion jäsenten eliminoitumiset.
- Partion respaaminen R-pisteeltä.
- Havainnot vihollisesta.
Kommunikointi
Radioyhteytenä käytetään VHF puhelimia ja varayhteytenä kännykän tekstiviestejä. Ryhmä voi käyttää PMR puhelimia keskinäiseen kommunikointiinsa.
Eliminoituminen ja respaus
Ensimmäinen osuma mihin tahansa varusteeseen tai ruumiinosaan eliminoi pelaajan. Jos partiosta kuolee jäseniä enemmän kuin partiolla on lääkintämiesnauhoja, ts. partio ei voi enää parantaa kaikkia jäseniään, koko partio eliminoituu. Toisilta partioilta ei voi lainata lääkintämiesnauhoja. Eliminoituneena päähän laitetaan oranssi tai punainen pipo, lakki, huivi tai nauha.
Respaaminen tapahtuu joltain pelialueella olevalta respauspisteeltä (R-piste). Pisteitä on eri puolella aluetta 6 kappaletta. Respauksen yhteydessä partio kirjoittaa R-pisteellä olevaan lokiin kellonajan ja partion nimen. Henkiin herääminen tapahtuu välittömästi tämän jälkeen. R-piste on punainen n. vyötärön korkuinen keppi, jonka päässä on pieni levy.
Mikäli näkyvissä on toinen partio, respaus tehdään vasta kun tämä partio on poistunut lähistöltä. Eliminoituneena tehdyistä havainnoista ei tiedoteta eteenpäin joukkueelle.
R-pisteellä käydessä käytetyt lääkintämiesnauhat nollaantuvat. Nauhat voi käydä nollaamassa myös vaikka kaikki partion jäsenet olisivat "hengissä". Lääkintämiesnauhojen nollaamista ei tarvitse kirjata lokiin.
Tehtäväpisteet
Tehtäväpisteitä tiedustellaan joukkueenjohtajan käskyjen mukaan. Tehtäväpiste on puuhun tai muualle näkyvälle paikalle sidottu A4-lappu. Tehtäväpiste otetaan mukaan, eikä sitä jätetä maastoon.
Kätköt
Maastoon on piilotettu muutamia pahvilaatikoita joiden sijainteja voi saada selville tehtäväpisteiltä. Laatikot on toimitettava joukkueenjohtajalle avaamattomina. Laatikot on kuljetettava näkyvillä, eikä niitä saa kätkeä esimerkiksi reppuun tai jättää maastoon.
Vihollinen voi kaapata laatikon mikäli se eliminoi laatikon kantajan.
Ruokahuolto
Jokainen huolehtii omista ruokatarpeista. Ainoastaan kunnon trangian käyttö sallittua kuivasta kelistä johtuen, tällöinkin paikka tulee katsoa erittäin tarkkaan, ts. puhdistettu/paljas avokallio, hiekka tms. paikka. Pikagrillit ja vastaavat ovat siis ehdottomasti kiellettyjä.
Kuumaa trangiaa ei saa jättää yksin vaikka partio joutuisi hyökkäyksen kohteeksi.
Alueelle tuodaan 1000 litran vesipönttö jolta voi omat juomapullot käydä täydentämässä. Partion jäsenet voivat täyttää pullonsa myös eliminoituneena. Vedenottopisteellä on siis sallittua järjestää väijytyksiä ym.
VAROITUKSIA
Johtuen pitkistä helteistä maasto on erittäin kuivaa. Täten tulta ei saa tehdä kuin trangiaan ja senkin kanssa on oltava varovainen ja alusta katsottava tarkasti. Keittämisen jälkeen ja ennen alustaa olisi hyvä vähän kastella ja katsoa ettei se vain lähde kytemään.
Myös tupakkimiehet muistavat tumpata natsat sopivaan paikkaan ja mielellään kostuttavat ne vedellä tai syljellä.