Pelimuotoja

Jutustelu peleistä.

Moderators: laturi, Gary, Federal, Juppo, laturi, Federal, Gary, Juppo, laturi, Juppo, Gary, Federal

User avatar
Federal
sihteeri
sihteeri
Posts: 2056
Joined: Fri 24 Aug, 2007 18:16:45
Location: Ilmajoki

Pelimuotoja

Post by Federal »

Täällä tosiaankin listattuna näitä eri pelimuotoja, mitä tuolla Rikiuksen mäellä ollaan pelailtu.

Perusmättö
Tämä pelimuoto ei varmaankaan pahemmin esittelyjä kaipaa. Porukat jaetaan puoliksi, jonka jälkeen mennään aloituspaikkoihin. Peli käyntiin viheltämällä/radiolla/huutamalla ja toinen joukkue eliminoidaan viimeiseen mieheen asti sovituilla rajoilla. Rajojen koko riippuu tietenkin täysin pelaajamäärästä. Hihanauhat suositeltavat isolla porukalla.

Salkku
Molemmat joukkueet menevät suurinpiirtein yhtä kauas sovittuun paikkaan asetetusta salkusta. Yleensä salkku on siis keskellä pihaa. Peli käyntiin, jonka jälkeen molemmat joukkueet yrittävät saada salkkua haltuunsa, tai eliminoida vastustajat. Jos ja kun toinen joukkue saa vietyä salkun vastustajan spawniin, on peli ohi.

Lipunryöstö
Molemmat joukkueet vievät lippunsa pelialueen vastakkaisiin reunoihin ja sopivat noin 50 metrin päähän spawninsa. Tavoitteena joukkueilla on varastaa vastustajan lippu ja tuoda se omaan tukikohtaan oman lipun vierelle. Tämän jälkeen peli on ohi. Peli siis loppuu kun molemmat liput ovat samassa tukikohdassa. Lääkintämies sääntö suositeltava. Spawnista, eli uudelleensyntymispaikasta saa poistua, kun sinne on saapunut yhteensä 3 ihmistä. Tämä sääntö tietenkin muutettavissa. Aikaraja suositeltavissa.

Pilotti
Metsään on pudonnut pilotti, joka täytyy hakea omaan spawniin. Toisen joukkueen tehtävä on pelastaa pilotti tuoden sen omassa spawnissa sijaitsevalle helikopterille. Toinen joukkue taas yrittää raahata pilotin omaan spawniinsa ja eliminoida hänet siellä. Pilotti ei pysty kävelemään, vaan hänet on raahattava/kannettava. Hän on myös tarvittaessa kykenevä ampumaan pistoolillaan, kunhan hänet on saatu pelastajajoukkeen käsiin. Pilotti voi myös ampua kaappaajiaan, mutta hän haavoittuu uudelleen yhdestä kuulan osumasta. Peli on ohi, kun pilotti on pelastettu/eliminoitu.

Pihan valtaus
Tehdään kaksi/kolme joukkuetta. Yksi joukkue puolustaa sovittua aluetta vihollisilta. Kaksi muuta joukkuetta laitetaan pelialueen molempiin laitoihin, joista sitten lähtevän noin 10 minuutin sisällä hyökkäämään puolustettavalle alueelle. Peli loppuu, kun puolustajat on eliminoitu, tai hyökkäjien molemmat joukkueet on eliminoitu. Puolustajille mielellään lääkintämies. Puolustajille ja molemmille hyökkääville joukkueille mielellään omat nauhat.

Pommi (Liian raju nimi? :D)
Pelaajat jaetaan kahteen joukkueeseen. Toinen joukkue saa "pommin", eli melko painavan metallisen laukun. Valitaan kaksi tai kolme pommitettavaa paikkaa, joita sitten toinen joukkue puolustaa. Pommi-joukkue lähtee metsään noin kymmeneksi minuutiksi, jonka jälkeen lähtee hyökkäämään paikkoihin, joita sitten tämä toinen joukkue puolustaa. Pommi asetetaan johonkin sovituista paikoista esim. bunkkeriin ja pommin kantaja asettaa herätyskelloon aikaa noin 5 minuuttia. Peli loppuu kun pommi "räjähtää" tai kun kaikki hyökkääjät on eliminoitu tai pommi purettu. Jos pommin kantajaan osuu, hän pudottaa pommin maahan.

Aukon valtaus
Aukion "huipulle" linnoittautuu pieni ryhmittymä, jonka kimppuun loput hyökkäävät. Peli on ohi, kun metsä-aukko on vallattu saamalla sinne yksi hyökkäävä pelaaja.

VIP
Valitaan yksi henkilö VIP:ksi. Toisen joukkueen tehtävä on saattaa VIP turvallisesti sovittuun määränpäähän, kun taas toinen joukkue yrittää eliminoida tämän. Peli on ohi kun VIP on eliminoitu/saatu turvallisesti määränpäähänsä.

Uusista pelimuodoista voi vapaasti ilmoitella täällä.
Joni Viitala
Yhdistyksen sihteeri
Gary
sohvakenraali
sohvakenraali
Posts: 2209
Joined: Fri 24 Aug, 2007 17:21:18
Location: Jalasjärvi,Oulu

Post by Gary »

Merkkaus
Pelaajat jaetaan 4 joukkueeseen, ei hihanauhoja. Aloituksessa joukkueet seisovat mustan boksin joka sivulla selät keskellepäin. Pillin vihellyksestä jokainen joukkue ryntää poispäin muista joukkueista, kunnes pilliin vihelletään pian uudestaan, jolloin voi aloittaa ampumisen.

Joukkueen täytyy pysyä yhdessä. Aina kun pelaaja saa osuman hän kävelee käsi ylhäällä ampujan luokse kosketus etäisyydelle, jonka jälkeen hän herää henkiin ampujan joukkueeseen.

Peli loppuu kun jäljellä on ainoastaan yksi joukkue. Tämä on erittäin nopea peli ja sopii parhaiten päivän viimeisiksi peleiksi.
Kari Knuuttila
gary @ jvisoft net

web-ylläpitäjä
webmaster@jvisoft.net
User avatar
roskaposti
Kaasukalle
Kaasukalle
Posts: 116
Joined: Sun 26 Aug, 2007 20:13:26
Location: Jalasjärvi
Contact:

Re: Pelimuotoja

Post by roskaposti »

Federal wrote: Perusmättö
Tämä pelimuoto ei varmaankaan pahemmin esittelyjä kaipaa. Porukat jaetaan puoliksi, jonka jälkeen mennään aloituspaikkoihin. Peli käyntiin viheltämällä/radiolla/huutamalla ja toinen joukkue eliminoidaan viimeiseen mieheen asti sovituilla rajoilla. Rajojen koko riippuu tietenkin täysin pelaajamäärästä. Hihanauhat suositeltavat isolla porukalla.
Minusta tota mättöö vois pelata joskus tuola metsässä. :-)

-Tämä ny ei kyllä kuulu tähän ketjuun ollenkaa. Pidetään asia pohjasena, Gary
User avatar
Tmu
kapiainen
kapiainen
Posts: 327
Joined: Fri 24 Aug, 2007 17:25:52

Post by Tmu »

Pako

Pienen osan pelaajista (vangit) tulee päästä tietyn alueen läpi jota vartijat vartioi. Vangeilla ei ole joko ollenkaan aseita tai korkeintaan muutama haulikko tai pistooli. Vartijoilla aseistusta ei rajoiteta. Voittajia ovat vangeista ne jotka pääsevät tavoitepisteeseen(useampia?) tietyn ajan kuluessa.

Soluttautuja

Perinteisen lipunryöstön variaatio jossa pelinvalvoja/kuvaaja tms. valitsee molemmista joukkueista yhden pelaajan joka toimii muiden tietämättä vihollisen kätyrinä. Noin 5 minuutin kuluttua pelistä kätyrit saavat alkaa toimia vihollisia vastaan. Pelinvalvoja käy ennen erän alkua kertomassa molemmille joukkueille kuka on heidän vastapuolen soluttautujansa.
Vulcan
sohvakenraali
sohvakenraali
Posts: 814
Joined: Sat 15 Sep, 2007 18:15:41
Location: Jalasjärvi

Post by Vulcan »

Tuo Soluttautuja toimi todella hyvin pommin kanssa tänään! Oli hauskaa vaikka en itse ollut koskaan soluttautuja.
-jm-
sohvakenraali
sohvakenraali
Posts: 1898
Joined: Sat 25 Aug, 2007 17:16:24
Location: Jalasjärvi

Post by -jm- »

Edit: Miten hiivatissa lihavoitte pelimoodin "otsikon"? Ei wanha osaa...

Edit II: Kiitos Federal, wanhakin oppi lihavoinnin.

Snipun metsästys.


Mahtaisiko pienemmällä porukalla toimia pelimoodi, jossa tarkka-ampuja suojamiehensä kanssa pitäisi etsiä ja eliminoida.
Tuolloin tarkka-ampujalla pitäisi olla kunnon snipu, jolla pystyisi pudottamaan etsijöitä äänettömästi pidemmältäkin matkalta.

Vaarana on että etsintä pitkittyy ja peli käy tylsäksi jos tarkka-ampuja paria ei löydy, eikä sitä myöten pelissä synny toimintaa.

Moodi saattaisi toimia, jos snipuparille annettaisiin hieman aikaa etsiä tuliasema ja etsijöille annettaisiin rajattu sektori etsinätalueeksi.
Last edited by -jm- on Wed 10 Oct, 2007 23:09:44, edited 2 times in total.
-Minkä ketteryydessä häviän, sen painossa voitan-
User avatar
Federal
sihteeri
sihteeri
Posts: 2056
Joined: Fri 24 Aug, 2007 18:16:45
Location: Ilmajoki

Post by Federal »

-jm- wrote:Edit: Miten hiivatissa lihavoitte pelimoodin "otsikon"? Ei wanha osaa...

Snipun metsästys.


Mahtaisiko pienemmällä porukalla toimia pelimoodi, jossa tarkka-ampuja suojamiehensä kanssa pitäisi etsiä ja eliminoida.
Tuolloin tarkka-ampujalla pitäisi olla kunnon snipu, jolla pystyisi pudottamaan etsijöitä äänettömästi pidemmältäkin matkalta.

Vaarana on että etsintä pitkittyy ja peli käy tylsäksi jos tarkka-ampuja paria ei löydy, eikä sitä myöten pelissä synny toimintaa.

Moodi saattaisi toimia, jos snipuparille annettaisiin hieman aikaa etsiä tuliasema ja etsijöille annettaisiin rajattu sektori etsinätalueeksi.
Tuolla yläpalkissa on tuo lihavoitu "B". Maalaa lihavoitava teksti ja paina tuota nappulaa.

Tuo on tosiaan myös aika suosittu pelimuoto. Lekan foorumeilla taisi olla joskus vilkasta keskustelua aiheesta, mutta en nyt äkkiseltään aihetta löytänyt. Taisipa olla vielä oma skenaarionsakkin tälle joskus. Taisi kulkea nimellä "Sniperhunt" tai jotain vastaavaa.

Ainut vika taitaa olla siinä, että tällä hetkellä Jalasjärvellä ei ole tarpeeksi tehokkaita kiväärejä pudottamaan ja yllättämään kauempaa. Nyt löytyy yksi 300% vesuri, jonka avulla tuota peliä voisi pelatakkin. Mielestäni tuohon tarkka-ampujien ryhmään kuitenkin tarvittaisiin vielä useampi. Ghilliet kaikilla olisi aika fiksua.
Joni Viitala
Yhdistyksen sihteeri
User avatar
Vepemise
Kaasukalle
Kaasukalle
Posts: 130
Joined: Mon 17 Sep, 2007 22:10:23
Location: Kurikka

Post by Vepemise »

Tuo -jm-:n idea on kyllä ihan toteuttamiskelpoinen. Pienellä porukalla toimii, koska ei käy liian haastavaksi/mahdottomaksi tarkk'ampujalle tai hänen parilleen. Mutta kuten merkkaus, ei toimi sellaisissa porukoissa, mitä viimelauantaina paikalla nähtiin. Voisihan sitä joskus kokeilla?
Vesa "Vepe" Perkiö
User avatar
Limppu
swatti-hatti
swatti-hatti
Posts: 98
Joined: Sun 23 Sep, 2007 21:04:48
Location: Seinäjoki, kärjen kansaliittotasavalta

Post by Limppu »

Kyllähän tuota sniperhunttia on tullu harrastettua aika monestikkin. Itse kun omistan siihen sopivan aseen ja asusteen. Tosin siinä on juuri se ongelma että se käy pitkäksi. Kerran vastustaja teki alhaisen tempun ja soitti minulle kesken pelin ja juuri silloin kun olin ampumaetäisyydellä :D.
Voi ristuksen ristus.
black_classic
Posts: 9
Joined: Tue 11 Dec, 2007 17:50:24
Location: Jalasjärvi, Hirvijärven Kansantasavalta

Post by black_classic »

Zombien Yö


Viiden hengen ryhmä yrittää selvitä pelastavalle helikopterille
tai "yön" yli

loput ovat "zombeja" jotka pystyy eliminoimaan vain päähän
(tai muuhun sovittuun kehon osaan) ampumalla.
Osa "zombeista" osaisi käyttää aseita ja osa eliminoisi
koskettamalla ja "zombien" ei välttämättä tarvitsisi olla kauhean
hitaita. Viiden hengen ryhmällä voisi olla ylimääräisiä aseita (lainattuja,
jos joku haluaa antaa) tai jotain erkoiskykyjä/ tarvikkeita
Esim. happoa(vettä) tai lamppu jota "zombit" pelkäisivät
tai mitä mieleen tupsahtaa.

Olen hullu tiedän sen.
Juha"wolverine"Mäki- Ventelä
User avatar
Limppu
swatti-hatti
swatti-hatti
Posts: 98
Joined: Sun 23 Sep, 2007 21:04:48
Location: Seinäjoki, kärjen kansaliittotasavalta

Post by Limppu »

Höm. Tota me ollaan oltu vähän yksinkertaisemmassa muodossa nimeltä zombie hunt. Siinä muutama aseistettu "zombinmetsästäjä" yrittää selvitä zombilaumasta. Zombit eivät voi eliminoida muutakuin puukottamalla. Zombin eliminointiin tarvii noin 2-5 osumaa (riippuu paljon väkeä). Tätä aina oltiin kun betonilla alkoi hämärtää ja porukat lähti. Oli muutes pirun jännää siellä :).
Voi ristuksen ristus.
Serial Number
verkkari-vemputtaja
verkkari-vemputtaja
Posts: 66
Joined: Sat 25 Aug, 2007 21:36:12

Post by Serial Number »

Itse kannattaisin ainakin maskittomana (lasit käytössä) tuota monta osumaa-käytäntöä päähän ampumisen sijaan.

Kävisihän tuon kokeilu silloin kun on vain vähän porukkaa tai hämärää, mutta keskellä päivää peli jossa harvoilla on aseet ei välttämättä saa kannatusta.
Vulcan
sohvakenraali
sohvakenraali
Posts: 814
Joined: Sat 15 Sep, 2007 18:15:41
Location: Jalasjärvi

Post by Vulcan »

Zombie hunt olis muuten jännää ens la! Silloon ku alkaa vähä jo hämärtään. Ja viel jos zombeilla ois jonkimooset respat. Siis survivorien pitää selvitä joku 20-30min? Zombit myös juoksisivat kuin normaalit ihmiset.

Edit. Samaa mieltä edellisen kanssa.
Lauri "Vulcan" Seppälä
User avatar
Limppu
swatti-hatti
swatti-hatti
Posts: 98
Joined: Sun 23 Sep, 2007 21:04:48
Location: Seinäjoki, kärjen kansaliittotasavalta

Post by Limppu »

Tuo 30-40 min vois olla iha hyvä. Tosin semmoinen rajoitus olisi hyvä että vain kertatuli. Harmikseni itse en pääse koska menemme oulun suunnalle joulunviettoon.
Voi ristuksen ristus.
Vulcan
sohvakenraali
sohvakenraali
Posts: 814
Joined: Sat 15 Sep, 2007 18:15:41
Location: Jalasjärvi

Post by Vulcan »

Joo tuo tulimoodi sääntö kuulostaisi aika reilulta. Ja koska aivonsyöjät eivät tuliaseita voi käyttää olisi reilua, ettei mitään yläkertoja miehitetä tai, että selviytyjien pitää päästä johonkin pisteeseen.
Lauri "Vulcan" Seppälä
Post Reply