Pelimuotoja

Jutustelu peleistä.

Moderators: laturi, Gary, Federal, Juppo, laturi, Federal, Gary, Juppo, laturi, Juppo, Gary, Federal

james_bundy
verkkari-vemputtaja
verkkari-vemputtaja
Posts: 64
Joined: Sun 01 Mar, 2009 10:19:46

Post by james_bundy »

Dodih eilisen betonin illan innoittamana sitten kokosin/kehittelin zombie peleihin muutamia sääntöjä. Oli muutes pojat hauskaa betonin alakerrassa nurkassa kyhnytä kahen muun tyypin kanssa odotellen kymmentä zombia! :D


zombie pelejen ohjeet/säännöt V.1

Eli idea on näin syksyiselle pimeälle ajalle varsin hauska teemapainotteinen pelimuoto.

Ihmisten on selviydyttävä aikamäärä X (esim: 30min) voittaakseen pelin. Zombien on tietenkin tämän aikamäärän kuluessa tartutettava ihmiset zombien joukkueeseen koskettamalla käsin tai bofferiaseella mihin tahansa ihmistä. (paitsi aseeseen) Ennen pelin alkua valitaan kaksi henkilöä zombieksi. Kun ihminen muuttuu zombieksi lähtee hän respalle, jättää aseistuksensa(6mm aseet) ja jatkaa peliä zombina.

Ihmiset:
-Yksi osuma muuttaa zombiksi
-osuman saanut respan kautta zombeilemaan
-Ihmisille määritetään liikkumisrajat
-Zombeja ei voi puukottaa
-Ihmisillä vain vemput tai c02/gbb/nbb pyssyt
-Jos kaikille ei vemppuja tai kaasutoimisia riitä,niin alle m100 pyssyt semillä.
- Omatekoiset kranaatit kiellettyjä koska pimeässä ei näe minne kranaatti tippuu.
- Deepfire,escort,madbull ja airsoftinnovations kranaatit sallittuja
- 40mm kranaatit sallittuja


Zombiet:
-2-6 osmaa eliminoi zombin.
-Osumat oman harkinnan mukaan rehellisyyttä noudattaen.
-Zombeille sallitaan pehmeät bofferiaseet
-zombit eivät saa käyttää MITÄÄN 6mm airsoft asetta
-Uudelleensyntyminen respan kautta
-Zombeilla ei liikkumisrajoja
-Et voi muuttua zombista takaisin ihmiseksi.

(c) James_Bundy
User avatar
wolwes
swatti-hatti
swatti-hatti
Posts: 83
Joined: Sat 10 Jan, 2009 20:55:48
Location: seinäjoki

uutta ideaa

Post by wolwes »

eli tuossa hieman metsästelin netistä ja lisäilin omia ideoita ja summa on tämä eli muutama uusi pelimuoto joita voisi kokeilla.

puolustus peli liikuteltavalla puolustuskohteella

"Normaalissa" hyökkäys-puolustus pelissä toinen joukkue on määrätty johonkin paikkaan, tavoitteenaan puolustaa sitä hyökkääjä-osapuolta vastaan. Liikkuvassa puolustuksessa on yhä hyökkäävä ja puolustava joukkue, mutta puolustavan joukkueen pelaajat saavat sijoittua parhaaksi katsomalleen paikalle ilman tarkkoja aluerajoja. Hyökkääjät lähtevät ennalta määrätystä aloituspaikasta kohti kohdealuetta jolla puolustajat mahdollisesti voivat olla. Tällöin hyökkääjät ovat pelin alkamisesta asti vihollisen alueella, joka lisää jännitettä peliin. Viholliskosketukset leviävät myös ympäri pelialuetta, eikä taistelu jää(toivottavasti) pelkäksi asemasodaksi kohdealueen reunoille.


Taistelupari

Pareittain pelattava peli, aikalailla free for all-tyylinen pelimuoto jossa kuljetaan taistelupareittain ja pitää tuhota kaikki muut pelaajat. Aloitetaan omavalinnaiselta aloituspaikalta. Ei pitäisi olla ongelmia vihollisen tunnistamisessa. Aloitus toimitetaan organisaattorin pillin kautta

Sniper hunt

Pienehkö porukka menee pelialueelle piiloon ja muut lähtee metsästämään heitä.

HQ

esim toteutus näin. Pelinvetäjä hortoilee ympäri aluetta ja pysähtyy random paikkoihin, jolloin on koskettava siihen x aikana jolloin oma tiimi saa pisteen. (vaatii kovaa suojatulta ja nopeaa liikettä ;>)


Laittakaas ihmeessä omia mielipiteitä ja ajatuksia että olisiko joskus kokeilemisen arvoisia.
pexi69
verkkari-vemputtaja
verkkari-vemputtaja
Posts: 78
Joined: Mon 11 Aug, 2008 13:38:14

Post by pexi69 »

Hq:hun muutama lisäys
-Pelinvetäjä osoittaa paikan jota pidettävä hallussa esim. 5 tai 10 min. Vetäjä poistuu paikalta kun ensimmäinen joukkue on paikalla. Tämä ihan siitä syystä että ehtii seuraavaan HQ:hun ja pois kuulryöpyn alta.
Voisi toimia myös ennalta sovituilla pisteillä jotka sitten ilmoitetaan satunnaisessa järjestyksessä huutamalla.
Sanguis Imperium-When everything else fails, they call us.
User avatar
Darzeia
verkkari-vemputtaja
verkkari-vemputtaja
Posts: 79
Joined: Tue 02 Jun, 2009 23:16:22
Location: Peräseinäjoki

Post by Darzeia »

Ehkä tuohon hq:hun vieläkin sellanen lisäksi että se tiimi joka on ensimmäisenä paikalla, täytyy puolustaa sitä 5 min. Jos puolustajat häviävät, saa vastapuoli siitä pisteen, mutta jos ensimmäiset paikalla olevat eli puolustajat saavat pidettyä paikan 5 min, saavat he pisteen. Tämä tietenkin kaikkien tuntemasta pelistä. :wink:
Vaati pelinjohtajalta tarkkaavaisuutta ja radioita olisi hyvä käyttää. Respaamiseen pitäisi ehkä keksiä vielä jotain. Voitaisiin koittaa tätä nyt lauantaina?
User avatar
Federal
sihteeri
sihteeri
Posts: 2056
Joined: Fri 24 Aug, 2007 18:16:45
Location: Ilmajoki

Post by Federal »

Ite oon vetänyt yhdet HQ:t näin:

Käytössä oli yksi yhdistyksen kellosalkku, josta sovittiin toiselle osapuolelle kellon punainen puoli ja toiselle sininen puoli. Ite toimin pelinjohtajana ja vein salkun sattumanvaraisesti yhteen pisteeseen. Vihelsin pelin käyntiin ja huusin hetken päästä megafoniin paikan missä salkku on. Sen mukaan osapuolet tiesivät tulla salkulle ja pistämään kellon tikittämään omalle osapuolelle. Muutaman minuutin päästä tulin laittamaan kellon pois päältä ja siirsin taas uuteen paikkaan ja huusin megafonilla sijainnin. Tätä pelattiin noin parikymmentä minuuttia ja toinen osapuoli taisi voittaa niukasti parilla minuutilla. Vaikutti hauskalta peliltä ja tuun varmasti vetämään toistekkin.
Joni Viitala
Yhdistyksen sihteeri
User avatar
dwoe
Kaasukalle
Kaasukalle
Posts: 160
Joined: Wed 29 Aug, 2007 23:27:40

Post by dwoe »

Pistejahti

Pelin ideana on löytää pelialueelle piilotettuja objekteja mahdollisimman paljon. Kukin objekti on tietyn pistemäärän arvoinen. Piilotettujen objektien määrän ja niiden arvon päättää pelinjohtaja, mutta mitä enemmän on objekteja sen parempi. Pisteet voivat olla esimerkiksi 1, 2 ja 5 pistettä riippuen objektista.

Pelaajat jaetaan 2 joukkueeseen. Kummallakin joukkueella on jatkuva kolmen hengen respa. Peliaika objektien määrästä riippuen, 20-40min. Kun joukkueet ovat siirtyneet lähtöpaikoilleen (jotka toimivat myös respoina) pelinjohtaja mahdollisimman pikaisesti piilottaa objektit piha-alueen läheisyyteen. Piilopaikkojen vaikeus nousee objektien pistearvon noustessa. Piilopaikkojen täytyy kumminkin olla sellaisia, että ne ovat mahdollisia löytää (esimerkiksi 1 pisteen arvoinen esine voi olla hyvinkin näkyvillä, vaikkapa mustan boksin päällä, kun taas 5 pisteen "jackpot" on vaikkapa sniputornin yläkerroksessa).

Kun pelaaja löytää ja ottaa objektin kantoonsa hän ei saa ampua sitä kantaessaan. Mikäli kantaja saa osuman, tulee hänen pudottaa objekti siihen paikkaan, ei heitetä eteenpäin. Sama pätee kaikkiin objekteihin paitsi arvokkaimpaan "jackpotiin", jonka kantamiseen tarvitaan kaksi henkilöä, joista kumpikaan ei saa ampua. Löydetyt objektit on kuljetettava omalle respalleen ennenkuin ne lasketaan saaduiksi pisteiksi.

Pelin lopuksi kummankin joukkueen kerätyt pisteet lasketaan ja enemmän pisteitä kerännyt joukkue voittaa pelin.
Matti "dwoe" Alho
Gary
sohvakenraali
sohvakenraali
Posts: 2209
Joined: Fri 24 Aug, 2007 17:21:18
Location: Jalasjärvi,Oulu

Re: Pelimuotoja

Post by Gary »

Ilmapallohippa
Joukkue 1: n.60-70% pelaajista
-Tehtävä kuljettaa ilmapalloja aukonpuskasta, joelta tai kauempaa taloon.

Joukkue 2: loput pelaajista
-Ampua mahdollisimman moni palloista kuljetuksen aikana.

Kuljetus:
1-2 kuljetuskeppiä, noin 1 metrin mittaisia. Kepin molemmissa päissä lyhyet narut joihin kumpaankin voi sitoa yhden pallon. Palloja ei saa kuljettaa muutoin.

Pallot asetetaan talossa johonkin suojaisaan huoneeseen tai kaappiin. Vastapuoli ei saa käydä rikkomassa perille tuotuja palloja. Jokaisesta ehjästä pallosta saa yhden pisteen.

Respoja ja muita mausteita sopivasti pelinjohtajan mukaan.
Kari Knuuttila
gary @ jvisoft net

web-ylläpitäjä
webmaster@jvisoft.net
Soosi-
sn1per
sn1per
Posts: 247
Joined: Fri 23 Nov, 2007 06:35:58

Re: Pelimuotoja

Post by Soosi- »

Mietin tälläistä pelimuotoa, mikä voisi lisätä vaihtoehtoista taktikointia.
Nimetään nyt vaikka ryhmäralliksi:

Pelaajat jaetaan ryhmiin 5-10hlö.
1 x Ryhmänjohtaja, toimii kentällä liikkuvana spawnina ryhmällensä (läpsystä takaisin peliin oltuasi 2-5min poissa pelistä), jos et tiedä missä rj menee spawnaat joukkueen omalta aloituspaikalta). Hihanauhan lisäksi vaikka vihreä nauha. Ase ampuu semiä.

1-7 x Jääkäri, tavallinen pelaaja joka voi vaihtaa elossa ollessaan rooliansa ainoastaan oman ryhmän lääkintämieheksi koska tahansa. Ase ampuu semiä Esim. oman ryhmän lämäri makaa maassa osuman saaneena, ottaa lämäriltä hänen pr-nauhan omaan käteensä ja parantaa nyt jääkärin maasta.

1-2 xLääkintämies, voi parantaa kenet tahansa niin monesti kuin kerkeää. Lääkintä tapahtuu korkeasta polviasennosta koskemalla pelaajaan joka on maannut maassa osuman saaneena vähintään 30s-1min. Voi vaihtaa roolinsa jääkäriksi antamalla pr-nauhansa oman ryhmän jääkärille, myös itse osuman saaneena. Ase ampuu semiä.

1 x Tulituki, tavallinen pelaaja sarjatuliaseen kanssa (sisällä semi), ei voi vaihtaa rooliansa kenenkään kanssa pelin aikana.

Lisäksi tuohonhan nyt voi ympätä sitten salkkua, pommia tai pihan valtausta kuten haluaa. Kranaatit käytössä sisätiloissa.
User avatar
roskaposti
Kaasukalle
Kaasukalle
Posts: 116
Joined: Sun 26 Aug, 2007 20:13:26
Location: Jalasjärvi
Contact:

Re: Pelimuotoja

Post by roskaposti »

Tälläänen tuli tuolta netin syövereistä vastaan. Videon nimi tosin oli vähä harhaanjohtava, kyseessä on kuitenkin pelimuoto. :-)
http://www.youtube.com/watch?v=SF0uGk9RiIM
User avatar
MikaLinna
sohvakenraali
sohvakenraali
Posts: 2405
Joined: Fri 24 Aug, 2007 22:35:39
Location: Jalasjärvi
Contact:

Re: Pelimuotoja

Post by MikaLinna »

Sissihuoltoa ahkiolla

Kaksi samansuuruista osapuolta. Tehtävänä kuljettaa ahkiollinen tarvikkeita kohteeseen kulkien annettujen reittipisteiden kautta. Toinen osapuoli saa alussa ahkion ja tarvikeet hoidettavikseen ja toinen osapuoli lähtee alussa iskemään kuljetusta vastaan. Jatkuva respa. Voi olla sitenkin että on vain yksi pioneeri/insinööri per joukkue, joka vain voi ahkiosta pudonneet tavarat nostaa sinne takaisin ja tällä tavalla vaikeuttaa pelaamista.

Pelasimme tätä lauantaina 22.1.2011 reilun 20 pelaajaan voimin eli 10+10 joukkueilla ja tuntui toimivan hyvin. Molemmilla kerroilla aika loppui kesken ja eka erässä ilman ahkiota lähtenyt joukkue sen lopulta nappasi melkein kohteeseen saakka. Toisessa erässä ahkion alussa saanut joukkue sai sitä puolustettua loppuun saakka ja pääsivät melkein perille. Isommalla pelaajamäärällä ehkä 2 insinööriä/pioneeria tähän lisäisin. Lauantain pelissä ainoa reittisääntö oli että ahkion pitää kiertää Miran koti ympäri, muuten reitti oli vapaa. Ahkiota piti vetää, ei saanut kantaa.

Vaikeutta voisi lisätä 2 tai kolmen ahkion letkalla...ahkiota meillä esitti tavallinen pulkka.
Team Linna :)
Mika Linna, GSM 050 3601046, mika.linna@gmail.com
User avatar
Federal
sihteeri
sihteeri
Posts: 2056
Joined: Fri 24 Aug, 2007 18:16:45
Location: Ilmajoki

Re: Pelimuotoja

Post by Federal »

Ryhmäsalkku

Pelaajat jaetaan tasaisesti pieniin ryhmiin (3-5 pelaajaa/ryhmä). Ryhmien aloituspaikat ovat suurinpiirtein yhtä kaukana keskipihasta ja muista kilpailevista ryhmistä. Pelinjohtaja piilottaa salkun jonnekkin piha-alueelle niin hyvään paikkaan, ettei sitä löydä heti ilman sen kummempaa etsimistä. Jokaisen ryhmän tehtävä on löytää salkku ja viedä lähtöpaikkaansa, jolloin kyseinen ryhmä voittaa ja peli on ohi. Jokaiselle ryhmälle jaetaan kolme ensisidettä, joilla pystyy sitomaan kenet tahansa muun oman ryhmän jäsenen, mutta ei itseään. Jos sidottu pelaaja saa toisen osuman, on suuntana offari. Ryhmän on pysyttävä kuulo/näköetäisyydellä toisistaan. Salkun luonnollisesti piilottaa mielellään joku joka ei itse pelaa.

Kokemuksia

Pelattiin K-15 pelipäivänä 21.1.2012. Pelaajia oli yhteensä 24, jolloin saatiin kuusi ryhmää. Ryhmissä oli 3-5 pelaajaa. Kuusi ryhmää oli ehkä vähän liikaa, ehkä yhden ryhmän vähennys olisi ollut hyvä. Neljä voisi olla toimivin. Kokeiltiin myös aluksi lääkintämiehellä, joka pystyi ainoastaan parantamaan peliin. Osoittautui kuitenkin hankalaksi kun haavoittunut pelaaja sitoi ryhmän taisteluun pysyvästi ja jätti itse objektin suorittamisen haastavaksi.

Lipun vienti

Molemmilla joukkueilla on oma lippunsa, jotka on tarkoitus saada vihollisen lähtöpaikkaan. Toinen joukkue aloittaa joen rannasta ja toinen kaatuneilta puilta. Voittaja on se joukkue, joka saa lipun lähemmäs vihollisen aloituspaikkaa. Lipun kantaja ei saa ampua.

Kokemuksia

Pelattiin myös 21.2.2012. Pelaajia oli noin 50 ja nämä jaettiin puoliksi molempiin joukkueisiin. Toinen joukkue ei lähtenyt kuljettamaan lippua ollenkaan, vaan jäi odottamaan toisten tuomaa lippua. Tämän takia sääntömuutoksena tuo "lähemmäs vihollisen lähtöpaikkaa", että peli saadaan yleensäkkin toimimaan ja porukka liikkeelle.
Joni Viitala
Yhdistyksen sihteeri
Top-soldier
verkkari-vemputtaja
verkkari-vemputtaja
Posts: 20
Joined: Fri 13 Jan, 2012 15:22:45
Location: Jalasjärvi

Re: Pelimuotoja

Post by Top-soldier »

Ikkunalippu

Porukka jaetaan kolmeen eri osapuoleen: 30%, 30%, 40%.
Isoin ryhmä (puolustajat) ovat talossa ja karsinametsässä.
Pienemmät ryhmät (hyökkääjät) lähtevät isoilta kiviltä kolmostien läheltä ja aukon reunalta.

Pelin tavoitteena on kuljettaa lippu karsinametsästä taloon.Hyökkäävä joukkue, joka saa laitettua lipun yläkerran karsinametsän puoleisesta päätyikkunasta, voittaa pelin.

-Puolustajilla muutama lämärinauha pelaajamäärän mukaan
-Hyökkääjillä loputon respa kolme kerrallaan lähtöpaikoilla

Kehitysideoita otetaan vastaan
“Let your plans be dark and impenetrable as night, and when you move, fall like a thunderbolt.”
―Sun Tzu, The Art of War
User avatar
laturi
puheenjohtaja
puheenjohtaja
Posts: 1489
Joined: Wed 19 Dec, 2007 19:47:13
Location: Kauhajoki

Re: Pelimuotoja

Post by laturi »

Rekry-kannu

Lisäilen tänne BlackWolf-tiimin keksimän pelin, ja nimeän sen alustavasti rekry-kannuksi.

-Osapuolet lähtee offarilta ja karsinalta.
-Piipulla ja hevostallin päädyssä kannut, joista jompi kumpi pitää saada kuljetettua vihollisen lähtöpaikan läheiseen pisteeseen.
-Kannun vienti pisteet kioski ja mirankoti.
-Kummankin kannun vieressä n.3 miestä(aluksi puolueettomia), jotka voi rekrytä omalle puolelleen koskettamalla.
-Peliaika n.20-30min. Muuten peli loppuu kun toinen osapuoli saa kannun kohteeseen.
-Kummallakin osapuolella käytössä 1 respa
Lauri Mäenpää
Hallituksen puheenjohtaja
S4kk3
verkkari-vemputtaja
verkkari-vemputtaja
Posts: 38
Joined: Mon 03 Sep, 2012 19:34:15
Location: Seinäjoki

Re: Pelimuotoja

Post by S4kk3 »

Partisaanien metsästys

Eli tarkoitus hyödyntää pilotti pelimuotoa ja partisaani pelimuotoa.

- Alussa on kolme osapuolta eli partisaanit, partisaanien vangitsijat ja partisaanien avustajat. Kukin osapuoli lähtee eri paikasta eli partisaanit, joihin valitaan noin 3-5 henkeä, lähtevät jostain vietnamista tai aukolta. Kumpikaan osapuoli ei tiedä mistä. Vangitsijoiden respa on offarilla, mistä he aloittavat pelin. Avustajien respa on joen varressa tai jossain siellä päin ja aloittavat pelinsä sieltä.
- Pelinkesto: 30-60 min eli pitkä peli.
- Jatkuva respa avustajilla ja vangitsijoilla noin kolme kerrallaan. Partisaaneilla ei ole respaa eli osuman ottaessaan he haavoittuvat ja heidät voidaan joko vangita tai avustajat voivat kosketuksella parantaa heidät ja auttaa heitä jatkamaan matkaansa kohti pelastusta. Vangittu tulee siirtää tilanteen rauhoituttua vankilaan, josta ei voi pelastaa kyseistä partisaania.
- Pelinidea lyhyesti: Tosiaan alussa valitaan pieni partisaani porukka, joka menee aukolle tai vietnamiin. Ryhmän tarkoitus on selviytyä avustajien respalle ja toisten tarkoitus vangita koko porukka. Eli molempien joukkueiden kannattaa tosiaan liikkua ja haravoida maastoa eli ei niin paljon paikallaan junnaamista.

Tuossa on minun ideani pelimuodoksi. Kertokaahan mielipiteenne. Voi olla, että ei tuo toimi, mutta ehdotin nyt kumminkin.
Saku Ollikainen
-jm-
sohvakenraali
sohvakenraali
Posts: 1898
Joined: Sat 25 Aug, 2007 17:16:24
Location: Jalasjärvi

Re: Pelimuotoja

Post by -jm- »

S4kk3 wrote:Kertokaahan mielipiteenne. Voi olla, että ei tuo toimi, mutta ehdotin nyt kumminkin.
Kokeilemallahan tämäkin selviää, ei sitä oikein ennemmin osaa sanoa.
-Minkä ketteryydessä häviän, sen painossa voitan-
Post Reply