Pelimuotoja

Jutustelu peleistä.

Moderators: Gary, Federal

User avatar
MikaLinna
sohvakenraali
sohvakenraali
Posts: 2405
Joined: Fri 24 Aug, 2007 22:35:39
Location: Jalasjärvi
Contact:

Post by MikaLinna »

Pommi-Lippu
Eli yksinkertaistettuna pommin ja lipun vienti ennalta määrättyihin paikkoihin.
2 joukkuetta joista toinen puolustaa ja toinen hyökkää. Peliaika esim. 15 minuuttia.

Hyökkääjät
=========
Hyökkäävä osapuoli lähtee joltain ennalta määrätyltä aloituspaikalta. Tehtävänä tuodan pommi taloon (tai jonnekin muualle ennalta sovittuun paikkaan) ja virittää se sekä suojata sitä 2 minuuttia. Tarkoittaa käytännössä että pommin asettaminen pitää tapahtuva 13 minuutin sisällä ettei erä lopu kesken.

Pommin lisäksi hyökkääjien pitää saada lippu vietyä sovittuun paikkan ja suojattua erän loppuun saakka.

Puolustajat
=========
Puolustajat jäävät pihaan alussa tai lähtevät jostain piha-alueen läheltä. Tehtävänä estää pommin tuonti tai jos pommi tulee niin purkaa viritys. Lisäksi puolustajat voivat hakea lipun.

Pelin kulku
========
Peli päättyy hyökkääjien voittoon JOS
- pommi saadaan vietyä oikeaan paikkaan ja se räjähtää (se 2 min suoja-aika)
- lippu on ennen pommin räjähtämistä saatu oikealle paikalle

Peli päättyy puolustajien voittoon JOS
- pommia ei saada paikoilleen ajoissa
- pommi saadaan puolustajien haltuun
- pommi saadaan purettua ennen erän loppua ja otettua haltuun
- saadaan kaapattua hyökkääjien lippu
- hyökkääjät eivät ehdi laittaa lippua paikoilleen ennen pelin loppumista

Pelasimme tätä yhden illan ja moodi toimi loistavasti :)
http://www.otit.fi/~kuutti/jvi.soft/tap ... p?event=85
Team Linna :)
Mika Linna, GSM 050 3601046, mika.linna@gmail.com
Gary
sohvakenraali
sohvakenraali
Posts: 2209
Joined: Fri 24 Aug, 2007 17:21:18
Location: Jalasjärvi,Oulu

Post by Gary »

Paikan valtaus

Molemmilla joukkeilla lippu, joka tulee viedä ennalta määrättyyn paikkaan/pisteeseen. Jos lippu on paikallaan 5 minuuttia, joukkue voittaa.

Toinen joukkue voi heittää/kaataa lipun maahan, jolloin aika nollaantuu. Vastustajan lippua ei saa viedä paikan lähistöltä tai yrittää piilottaa. Lipun omistava joukkue voi nostaa lipun takaisin pystyyn, jolloin aika alkaa taas alusta. Eliminoitu pelaaja voi kuljettaa lipun omalle respalle, tästä voi olla hyötyä esimerkiksi silloin jos lippu jää vihollisen hallitsemalle alueelle.

Pelissä on käytössä uudelleensyntyminen 5 hengen ryhmissä. Alun lähtöpaikat ovat sijoitettu vihollisen tavoitepisteen takamaastoon siten, että joukkue saa ensin haltuunsa vihollisen tavoitepisteen. Respapaikat joko samalle suunnalle, tai jonnekkin eripaikkaan. Respaus on sallittua myös vaikka vihollista olisi respapisteen lähistöllä.

Rikiuksella pelattiin seuraavasti:

1.joukkue: Tavoite hevostallin pommihuoneen ikkunasta lippu ulospäin näkyvillä. Respa-alue offgame. Lähtöpaikka talon takaa n.30m

2.joukkue: Tavoite talon keskihuoneen pihalle näkyvä ikkuna, lippu näkyvillä pihaan. Respa-alue pohjoisen metsässä oleva aita. Lähtöpaikka hevostallin takaa n.30m

Kranaatteja käytettiin siten, että maasta sai poimia käytetyn kranaatin mukaan ja respalla käynnin jälkeen sitä sai taas käyttää. (Tätä ei ollut ilmeisesti kaikki ymmärtäneet, koska saluunan yläkerrasta oli heitetty sama kranaatti heti takaisin...)

Mahdollisena muutoksena sääntöihin ehdotettiin mm.
-Voitto kun oma lippu ollut pystyssä vähintään 5 minuuttia JA vastustajan lippu ei paikallaan. Oma lippu täytyy siis olla pystyssä vielä silloinkin kun vastustajan lippu saadaan kaadettua.
Kari Knuuttila
gary @ jvisoft net

web-ylläpitäjä
webmaster@jvisoft.net
Vulcan
sohvakenraali
sohvakenraali
Posts: 814
Joined: Sat 15 Sep, 2007 18:15:41
Location: Jalasjärvi

Post by Vulcan »

Ajattelin laittaa tänne suunnittelemaani pelimuotoa, joka on vähän muunnelmaa tuosta "Pako" pelimuodosta.
Huom. Tarkoitettu yöpeleihin.

Pimiähippa

Pakenijoiden päämäärä: Selviä määrätty peliaika aseistuksenasi vain puukko.

Etsijöiden päämäärä: Etsi ja tuhoa jokainen pakenija lampun ja aseesi avulla.

Tähänhän voisi vielä keksiä jotain lisätehtäviä kumpaisellekkin ouolelle. Esim. puukota etsijöiden ilkeä johtaja tai suojele häntä. Jokaisella etsijällä olisi suotava olla lamppu ja herrasmiessäännöt olisivat hyvät pitää mielessä. Peliaika ei saisi olla liian suuri jotteivat offarilla hengaavat pitkästy.

On myös pelillisesti hyvä muistaa, että kun sinut on puukotettu ei tuskankarjahduksia saa suustasi kaikua, kun lähdet hiippailemaan offarille.

Jotta peli olisi reilu olisi mittasuhteet oltava jotain luokkaa 1:5 tai sitten kokemuksien pohjalta muokattuna.

Myös erilaisia voittotapoja voisi olla. Esim. Pakenijat häviävät, jos 2 on saatu kiinni tai etsijät häviävät, jos 5 on puukotettu.

Tähän voi vielä jotain päälle ideoida, jos mieleen juolahtaa.
Lauri "Vulcan" Seppälä
User avatar
Kosassa
Posts: 4
Joined: Mon 03 Nov, 2008 08:42:57
Location: Juankoski

Post by Kosassa »

Hyviä pelimuotoja!

Onko kenelläkään mitään sitä vastaan, että kopioin tästä aiheesta suoraan peliohjeita forumiimme www.ksairsoft.net ? Kiitos hyvistä vinkeistä!
Gary
sohvakenraali
sohvakenraali
Posts: 2209
Joined: Fri 24 Aug, 2007 17:21:18
Location: Jalasjärvi,Oulu

Post by Gary »

Kosassa wrote:Hyviä pelimuotoja!

Onko kenelläkään mitään sitä vastaan, että kopioin tästä aiheesta suoraan peliohjeita forumiimme www.ksairsoft.net ? Kiitos hyvistä vinkeistä!
Ei ole, kopioi pois vaan. Hienoa jos nämä muillekkin kelpaavat!

Lisätäämpä vielä eilisistä peleistä:

Tavaran etsiminen

Pelialueelle keskeisille paikoille on piilotettu hyökkäävän joukkueen toimesta 3-5 esinettä sopiville paikoille. Hyökkäävä joukkue pyrkii noutamaan nämä esineet omaan aloitus/respaus paikkaansa.

Puolustava joukkue ei tiedä mitä esineitä haetaan, mutta tietää alueen jossa nämä ovat.

Respa hyökkäävällä osastolla kauempana alueesta kuin puolustavalla. Respaus 3+ henkeä kerrallaan. Puolustajat respaavat 5+ henkeä kerrallaan.

HUOMIOITA:
Esineet piilottaa sellainen henkilö (tai pelinjohtaja) joka tajuaa peli-idean, eikä pyri laittamaan niitä omalle joukkueelleen edullisimpiin paikkoihin.

Esineet laitettu sopivan haasteellisiin paikkoihin, esim. Rikiuksella rakennusten sisälle.
Kari Knuuttila
gary @ jvisoft net

web-ylläpitäjä
webmaster@jvisoft.net
-jm-
sohvakenraali
sohvakenraali
Posts: 1898
Joined: Sat 25 Aug, 2007 17:16:24
Location: Jalasjärvi

Post by -jm- »

Talosalkku
Tänään kokeilimme salkun erilaista muotoa, jonka Stan, Revental ja Soosi kehittivät "lennossa".
Salkku sijoitettiin päärakennuksen sisälle, kutakuinkin puoliväliin rakennuksen pituussuunnassa.
Heitteet olivat käytössä, 5 heitettä/osapuoli.
Osapuolet lähtivät liikkeelle päärakennuksen vastakkaisista päädyistä.
Osapuolten tehtävä oli saada salkku haltuun ja toimittaa se vastustajan lähtöpisteeseen.

Ensimmäisessä erässä taloon sai mennä ikkunasta tai ovesta, eikä pelialuetta rajattu. Salkkukin piti viedä eri pisteeseeen kuin mikä oli vastustajan lähtöpaikka.
Muissa erissä salkku piti toimittaa vastustajan lähtöpisteeseen ja pelialuetta rajattiin pelaajamäärän vuoksi siten, että kuusiaita ja talon takaseinästä lähtevä linja olivat rajoina.
Päärakennukseen ja päärakennuksesta ei saanut liikkua kuin oviaukoista, ikkunoista pystyi vain ampumaan tai heittämään heitteitä.
Heitteiden käyttöäkin kokeilimme laajentaa, heitteen sai pudottaa esteen taakse pihamaalla tai alakautta vierittää kulman taakse.
Offarinkin siirsinne jossain vaiheessa kuusiaidan taakse, näin säästyi paljon turhia askeleita.

Kokemukset olivat vallan viihdyttäviä.
Pelimuoto ei ehkä sovi kovin isoille pelaajamäärille, 8vs8 pelit olivat mukavan nopeita ja värikkäitä.
-Minkä ketteryydessä häviän, sen painossa voitan-
Vulcan
sohvakenraali
sohvakenraali
Posts: 814
Joined: Sat 15 Sep, 2007 18:15:41
Location: Jalasjärvi

Post by Vulcan »

Joo hauska ja jännä uusi tuttavuus pelimuotona. Toivottavasti muutkin saavat nähdä -JM-:n esimerkillisen kranaatti eliminoinnista pihamaalla;)
Lauri "Vulcan" Seppälä
User avatar
MikaLinna
sohvakenraali
sohvakenraali
Posts: 2405
Joined: Fri 24 Aug, 2007 22:35:39
Location: Jalasjärvi
Contact:

Post by MikaLinna »

TRIPLALIPPU
Toinen joukkue "puolustaa", toinen hyökkäävä osapuoli. Jatkuva respaus, peliaika noin 45 min, isommalla porukalla jopa 60 min.
Peli suosii isoa pelaajamäärää.

Puolustajat
- vievät 3 lippua oman lähialueen (tänään metsä oli puolustajien lähtöalue) ulkopuolelle. Liput pitää olla pystyssä, vähintään 10m lähialueen reunasta ja lippujen välinen etäisyys vähintään 20 m.
- puolustajat aloittava pelin 4 min ennen hyökkääjiä
- puolustajat eivät saa mennä päärakennuksen, muuten alue vapaa
- respa omalla lähialueella (tänään ison kiven läheisyydessä), 2 kerrallaan

Hyökkääjät
- aloittavat pelin 4 min puolustajien jälkeen
- etsivät kaikki 3 lippua ja tuovat ne pihaan tynnreille
- saavat käyttää koko aluetta, myös päärakennusta
- respa oli offarin läheisyydessä

Pelin päättyminen
- hyökkääjät voittavat jos saavat kaikki liput pihaan ennen aikarajan täyttymistä
- puolustajat voittavat jos saavat estettyä lippujen viennin aikarajaan saakka

Parannettaavaa
- jos vähän pelaajia, puolustajat vievät liput asemaan ja sen jälkeen jäävät leireilemään lippujen lähelle
-> ehkä 20 min pelin alusta puolustajien pitäisi siirtää liput pelinjohdon ilmoittamaan paikkaan (voisi olla kirjekuorikin jossa sijainti minne pitää viedä), tällä saataisiin puolustajatkin liikkumaan = pitää kokeilla arvottavilla kuorilla jolloin pelinjohtokaan ei tiedä mihin puolustajien pitää liput siirtää ja kuinka kauan pelin alusta :thumbsup
Team Linna :)
Mika Linna, GSM 050 3601046, mika.linna@gmail.com
Vulcan
sohvakenraali
sohvakenraali
Posts: 814
Joined: Sat 15 Sep, 2007 18:15:41
Location: Jalasjärvi

Post by Vulcan »

Lipunkantaja

Ideana on saada kaikki kolme lippua oman joukkueen haltuun. Voittaja siis on se, joka ensimmäisenä liput muilta kahdelta tiimiltä anastaa pitäen tietysti oman lippunsa hallussa. Liput pitää tuoda omaan spawniin.

Tiimit aloittavat eripuolilta pelialuetta ja joukkue valitsee keskuudestaan yhden lipunkantajan. Lipunkantaja saa ampua, jos vain kykenee. Kun lipunkantaja eliminoitiin, kantajan on määrä pudottaa lippu ja aloittaa respalle lampsiminen.

Respata saa yksi henkilö kerrallaan ennalta määrätystä paikasta.

Varastetut liput saa tuoda oman tukikohtaan suojaan, mutta oman lipun pitää kulkea hyökkäävän partion mukana. Ryhmä saa jakaantua puolustavaan ja hyökkäävään partioon.

Pelimuotoa voidaan pelata muunnelluilla lipunmäärillä tai respasäännöillä.

Edit. Päivitin sääntöjä.
Last edited by Vulcan on Sun 08 Feb, 2009 22:31:52, edited 2 times in total.
Lauri "Vulcan" Seppälä
Gary
sohvakenraali
sohvakenraali
Posts: 2209
Joined: Fri 24 Aug, 2007 17:21:18
Location: Jalasjärvi,Oulu

Post by Gary »

Jalkapallo

Pelissä kaksi tasavahvaa osapuolta, molemmilla välitön respa.

Lippu tai vastaava näkyvä kohde(Jalkapallo?) on tiellä pystyssä tarkalleen puolivälissä tiimien respojen välissä. Lippua saa liikuttaa ainoastaan tiellä eteen tai taaksepäin. Molemmat tiimit yrittävät liikuttaa lippua poispäin omasta "maalistaan" kohti vastustajan maalialuetta.

Peli loppuu jos toinen tiimi saa lipun vastustajan maalialueelle tai aikaraja 15 minuuttia tulee täyteen.

Lähtötilanne on siis suunnilleen seuraava:

<>=====|-|======%======|-|=====<>

<> Respa
|-| Maalialue
% Lippu

Peli sopii todennäköisesti parhaiten Kiimakalliolle tai Vuohiluomalle, ehkäpä Rikiuksellakin onnistuisi, välimatkat vain ovat todennäköisesti turhan lyhyet. Välimatka lipulta maalialueelle pitäisi olla vähintään 50 metriä, ettei peli mene aivan pelkäksi räiskinnäksi.
Kari Knuuttila
gary @ jvisoft net

web-ylläpitäjä
webmaster@jvisoft.net
User avatar
Kristian Koskela
swatti-hatti
swatti-hatti
Posts: 105
Joined: Wed 17 Jun, 2009 20:39:40
Location: Seinäjoki

Post by Kristian Koskela »

Mistä olette saaneet noin paljon hyviä pelimuotoja? Omasta päästä keksinyt?
Olisiko pari tietokonepeleistä "adoptoitua" pelimuotoa mitenkään kelvollisia?

Zombie Survival
Pelaajat kahteen tiimiin, zombeihin ja ihmisiin. Ihmiset puolustaisivat jotain rakennusta tai vastaavaa erittäin, erittäin rajallisin asein, haulikoin, pistoolein ja sähköasein, mutta vähin kudein. Peli loppuisi, kun zombit saavat kiinni jokaisen ihmisen. Kun zombi puukottaa ihmisen, tämä poistuu ja tulee takaisin zombina yrittäen puukotta selviytyjiä. Tuota on pelattu kaverinkanssa Half Life 2 pelissä ja on ollut todella hauskaa. :thumbsup

Conguest
Lipunvaltausta, jossa lippua ei viedä minnekkään, vaan tiettyjä pisteitä vallataan. Kun piste on vallattu, sinne saa respata. Pisteen voisi kait vallata esimerkiksi pitämällä sotilas 60sec lipun vieressä.
User avatar
Kristian Koskela
swatti-hatti
swatti-hatti
Posts: 105
Joined: Wed 17 Jun, 2009 20:39:40
Location: Seinäjoki

Post by Kristian Koskela »

Tuossa lauantaina pelattiin jotain vanginvapautusta tms. Vaikutti kivalta pelimuodolta. Sitä miettiessäni ja SWAT4 pelatessani tuli mieleeni jonkinlainen pelimuoto. Aloin miettimään, olisihan tuota Swattia jännä koittaa joskus airsoftissakin. Ko pelissä on kolme osapuolta, siviilit, rikolliset ja yybertaktiset SWATit, jotka liikkuvat 5 hengen ryhmänä (1 johtaja, punainen- ja sininen 2 hengen tiimi). SWATit yrittävät tietenkin pelastaa päivän ja toimittaa konnat oikeuden eteen ja sitäkautta kiven sisään.. Pilessä saa pisteitä pelastetuista siviileistä ja vangituista kriminaaleista. Onhan tietokonepelissä kaikkea kivaa, mitä ei peliin voisi saada mukaan, kuten Flashbang- Sting ja CSkranaatit. Toisaalta nuo CSkranaatit voisi saada joilain savuilla aikaiseksi ja Flashkranaateiksi kelpaisi varmaan yhdistyksen puupalikat. Nuo tiimit voisi varmaan jakaa siten, että Swateiksi laittaisi ns. taitavamman porukan, siviileiksi muutama halukas ja rikollisiksi loput. Liekö pöllömpi idea? Onko muilla haluja koittaa?

Tulipas sekavaa tekstiä.. Omat ajatukseni kirjoitin.
Kaikki överiksi!
User avatar
Mattiboy
swatti-hatti
swatti-hatti
Posts: 98
Joined: Wed 24 Jun, 2009 16:47:43
Location: Ilmajoki

Post by Mattiboy »

Rekrytointia vois pelailla sopivan kokoisella porukalla pitkästä aikaa.

Ei pelitoivomuksia tähän ketjuun, kiitos. -Gary
Tulta vain, täälä ei ammuksia säästellä!
User avatar
Darzeia
verkkari-vemputtaja
verkkari-vemputtaja
Posts: 79
Joined: Tue 02 Jun, 2009 23:16:22
Location: Peräseinäjoki

Post by Darzeia »

Free-for-all
En tiedä kuinka onnistuisi, mutta ainakin meillä pienellä porukalla oli oikein mukavaa. Eli siis kaikki vastaan kaikki. Pelaajia lähtisi vaikka 10 sekunnin välein eri suuntiin ja sitten vain yrittää pelata itsensä parhaaksi. Toisaalta pitää osata olla hiljaa ja varsinkin isolla porukalla tulee helposti ketjureaktio, kun yksi avaa tulen jotain kohti, häntä aletaan tulittaa jne jne... Tämähän johtaa siihen että kaikki istuvat vain hiljaa jossain nurkassa, mutta ehkä tähän voisi ottaa jonkinlaisen kannustuksen liikkua ja saavuttaa jokin tavoite. Rakennukset voisi ottaa myös pois käytöstä (tai Kiimakalliolla). No kukin muokatkoon parhaansa mukaan jos mielii.

Very important object
En parempaa nimeä keksinyt. :-) No juolahti vaan mieleen kun VIP pitää viedä vihollisen tukikohdasta omaan tukikohtaan, niin otetaan VIP:in tilalle jokin esine, joka pitää napata ja viedä. Esine tekee siitä haastavampaa sillä esine ei osaa juosta tai ampua, mutta sen pitäisi olla jokin iso esine, esim. lippu, ettei sitä voi kuljettaa taskussa. Jonkinlaiset respat varmaan olisi hyvät.
User avatar
Mattiboy
swatti-hatti
swatti-hatti
Posts: 98
Joined: Wed 24 Jun, 2009 16:47:43
Location: Ilmajoki

Post by Mattiboy »

Gangsta Fight


Perusmättö, mutta pistoolit vain käytössä.
Siis pistoolin omaavat saavat vain pelata.
Tulta vain, täälä ei ammuksia säästellä!
Post Reply