Minun AK74 tulenvalitsin on löystynyt kohtuullisen pahasti. Miten ja mistä sen saa kiristettyä?
Edit. Muokkailin ketjun otsikkoa uudelleenkäytettäväksi. Vanha otsikko: "CM.031 tulenvalitsimen kiristys." - laturi
AK-sarjalaisten tulenvalitsimen kiristys
- Kristian Koskela
- swatti-hatti
- Posts: 105
- Joined: Wed 17 Jun, 2009 20:39:40
- Location: Seinäjoki
AK-sarjalaisten tulenvalitsimen kiristys
Kaikki överiksi!
Siinä tulenvalitsimessa on sellainen irroitettava "mötikkä", joka pitää ottaa pois. Mötikän alla löytyy ruuvi tähtipäälle, jota kiristämällä se tulenvalitsin sitten kiristyy.
Omassa AKS-74U:ssa mötikän sai talttapäällä kammettua siitä tulenvalitsimesta irti, ilman että mötikkä mitenkää vaurioituu, vaikka välillä vähä tuntui muulta.
Omassa AKS-74U:ssa mötikän sai talttapäällä kammettua siitä tulenvalitsimesta irti, ilman että mötikkä mitenkää vaurioituu, vaikka välillä vähä tuntui muulta.
Lauri "Vulcan" Seppälä
- Kristian Koskela
- swatti-hatti
- Posts: 105
- Joined: Wed 17 Jun, 2009 20:39:40
- Location: Seinäjoki
Re: AK-sarjalaisten tulenvalitsimen kiristys
Itsellä ongelmana Maruin ak:ssa, että ase ampuu sarjalla semiä, semillä sarjaa, varmistinta ei löydy välillä mistään ja muutenkin tulimoodit ovat sekaisin. Ongelman totesin olevan löyhässä vaihtimessa/tulenvalitsimessa, jossa on klappia niin, että itse akseli ei pyöritä tulimoodin vaihdon mekanismiä niinkuin pitäisi.
Pitäisi siis saada itse vaihdinsalpa niin hyvin yhteyteen itse akseliin ja mekanismiin, jotta vaihtimen asennot loksahtaisivat oikeasti kohdalleen, eikä vain pelkkä vaihdinsalpa. Maruin ak:ssa oli jo itsessään mukana ruuvin alla eräänlainen karhennettu prikka, mutta se ei tunnu enää toimivan vaikka vaihtimen ruuvia kuinka kiristäisi. Olen kokeillut lisäksi vaihtaa toisestakin AK-sarjalaisesta näitä vaihtimen osia ja pikkunippeleitä ristiin, ja silti itse vaihdin salvan ja mekanismin väliin jää ratkaiseva klappi, mikä aiheuttaa ongelmat vaihtaessa tulimoodia.
Vinkkejä, neuvoja, vastaavia kokemuksia, kuinka korjata?
Pitäisi siis saada itse vaihdinsalpa niin hyvin yhteyteen itse akseliin ja mekanismiin, jotta vaihtimen asennot loksahtaisivat oikeasti kohdalleen, eikä vain pelkkä vaihdinsalpa. Maruin ak:ssa oli jo itsessään mukana ruuvin alla eräänlainen karhennettu prikka, mutta se ei tunnu enää toimivan vaikka vaihtimen ruuvia kuinka kiristäisi. Olen kokeillut lisäksi vaihtaa toisestakin AK-sarjalaisesta näitä vaihtimen osia ja pikkunippeleitä ristiin, ja silti itse vaihdin salvan ja mekanismin väliin jää ratkaiseva klappi, mikä aiheuttaa ongelmat vaihtaessa tulimoodia.
Vinkkejä, neuvoja, vastaavia kokemuksia, kuinka korjata?
Lauri Mäenpää
Hallituksen puheenjohtaja
Hallituksen puheenjohtaja