AK-sarjalaisten tulenvalitsimen kiristys

Kaikki varustukseen liittyvä jutustelu

Moderators: Gary, Federal

Post Reply
User avatar
Kristian Koskela
swatti-hatti
swatti-hatti
Posts: 105
Joined: Wed 17 Jun, 2009 20:39:40
Location: Seinäjoki

AK-sarjalaisten tulenvalitsimen kiristys

Post by Kristian Koskela »

Minun AK74 tulenvalitsin on löystynyt kohtuullisen pahasti. Miten ja mistä sen saa kiristettyä?

Edit. Muokkailin ketjun otsikkoa uudelleenkäytettäväksi. Vanha otsikko: "CM.031 tulenvalitsimen kiristys." - laturi
Kaikki överiksi!
Vulcan
sohvakenraali
sohvakenraali
Posts: 814
Joined: Sat 15 Sep, 2007 18:15:41
Location: Jalasjärvi

Post by Vulcan »

Siinä tulenvalitsimessa on sellainen irroitettava "mötikkä", joka pitää ottaa pois. Mötikän alla löytyy ruuvi tähtipäälle, jota kiristämällä se tulenvalitsin sitten kiristyy.

Omassa AKS-74U:ssa mötikän sai talttapäällä kammettua siitä tulenvalitsimesta irti, ilman että mötikkä mitenkää vaurioituu, vaikka välillä vähä tuntui muulta.
Lauri "Vulcan" Seppälä
User avatar
Kristian Koskela
swatti-hatti
swatti-hatti
Posts: 105
Joined: Wed 17 Jun, 2009 20:39:40
Location: Seinäjoki

Post by Kristian Koskela »

Okei, kiitti, tuo toimi!
Kaikki överiksi!
User avatar
laturi
puheenjohtaja
puheenjohtaja
Posts: 1484
Joined: Wed 19 Dec, 2007 19:47:13
Location: Kauhajoki

Re: AK-sarjalaisten tulenvalitsimen kiristys

Post by laturi »

Itsellä ongelmana Maruin ak:ssa, että ase ampuu sarjalla semiä, semillä sarjaa, varmistinta ei löydy välillä mistään ja muutenkin tulimoodit ovat sekaisin. Ongelman totesin olevan löyhässä vaihtimessa/tulenvalitsimessa, jossa on klappia niin, että itse akseli ei pyöritä tulimoodin vaihdon mekanismiä niinkuin pitäisi.

Pitäisi siis saada itse vaihdinsalpa niin hyvin yhteyteen itse akseliin ja mekanismiin, jotta vaihtimen asennot loksahtaisivat oikeasti kohdalleen, eikä vain pelkkä vaihdinsalpa. Maruin ak:ssa oli jo itsessään mukana ruuvin alla eräänlainen karhennettu prikka, mutta se ei tunnu enää toimivan vaikka vaihtimen ruuvia kuinka kiristäisi. Olen kokeillut lisäksi vaihtaa toisestakin AK-sarjalaisesta näitä vaihtimen osia ja pikkunippeleitä ristiin, ja silti itse vaihdin salvan ja mekanismin väliin jää ratkaiseva klappi, mikä aiheuttaa ongelmat vaihtaessa tulimoodia.

Vinkkejä, neuvoja, vastaavia kokemuksia, kuinka korjata?
Lauri Mäenpää
Hallituksen puheenjohtaja
Post Reply