Joo...joskus demokratiassa tulee hyviä ja joskus vähän heikompia päätöksiä - mutta eihän tähän maailman tarvitse (=eikä saa) kaatua, asiassa on monta puolta - jopa positiivisia asioita kun jaksaa tämän minun sepustuksen lukea loppuun asti. Koko K-iltapäivä ajatus on joskus minun suusta tainnut lähteä, mutta en pidä sitä silti hyvänä ratkaisuna ja äänestin itse toisen vaihtoehdon puolesta. Mutta tässä tapauksessa enemmistön päätös on se joka nyt käyttöön tulee ja itse myös siihen taivun mutisematta ja pelinjohtajana huolehdin että päätöstä myös noudatetaan, kunnes hallitus toisin minua ohjeistaa.
Mutta asialla on kaksi puolta. Nuoremmat pelaajat tarvitsevat ohjausta ja opetusta että heidän pelilliset taidot pystyisvät kasvamaan. Pelkkä viikottainen pelaaminen ei riitä, pitää olla muutakin ohjattua toimintaa. Nuorempien pelaajien kohdalla se ongelma korostuu nimenomaan "kasa-palloista" eli ryhmä pelaajia on koko ajan liian pienellä alueella, äänekkäästi sekä pelillisesti antavat hieman huonosti apua muulle joukkueelle. Tämä "häröily" pelikentällä on käsittääkseni juuri se asia joka vanhempaa pelaajakuntaa hieman vie muiden lajien pariin sekä tietenkin tässä lajissa tarvittavien armeija-touhujen tuntemattomuus (ryhmän liikkuminen. parityöskentely, taktiset pelikuviot jne.). Mutta jos vastassa onkin reenannut ja hyvin harjoitellut porukka, se tuokin lisää mielenkiintoa osallistua noihin peleihin. Kevään pelikoulun jälkeen oli selvästi melkoista tason nousua pelitaidoissa havaittavissa niiden kohdalta, jotka pelikouluun osalistuivat ja jotka siitä myös oppia aidosti hakivat = itse ainakin juuri näiltä pelaajilta olen viime aikoina saanut kaikkein kovimman vastuksen - jos ei Kallea ryhmineen lasktea
Yrityksistä huolimatta (pelikoulut, ohjatut reenipäivät yms.) emme ole kuitenkaan saaneet nuorempia ja vähemmän pelanneita käyttämään näitä mahdollisuuksia riittävästi hyväkseen, mikä nyt sitten osaltaan on johtanut näihin uusiin K-pelipäiviin. Airsoftia pitää ehkä ajatella urheilulajina siinä kuin muitakin; jokaisessa lajissa on ne omat niksinsä jotka oppii tekemällä sekä muiden opastamana. Nyt meillä hieman tökkii tämä opastuspuoli johon on syytä myös tarttua jatkossa, näin yksittäisenä pelaajana asiaa ajattelisin. Kaikenlaista kummi-toimintaa on yritetty kehitellä, mutta niissä se ongelma on aina sama - kaikki kaatuu muutaman aktiivin harteille ja tällöin heidän pelit jäävät sitten pelaamatta.
Mutta - ajatellaan positiivisesti kuitenkin! Koska muutoshan astuu voimaan vasta tammikuussa ja JOS sen kanssa tulee ongelmia, on hallituksella mahdollisuus keskeyttää tämän säännön käyttö tarvittaessa aika nopeastikin. Itseä myös hieman harmittaa juuri näiden nuorempien pelaajien kautta, joille päivä Rikiuksella on viikon kohokohta. Lähdetään kuitenkin siitä, että saamme näitä kohokohtia ja onnistuneita pelipäiviä jatkossakin aikaiseksi - keksitään tilalle jotain uutta mistä on oikeasti hyötyä.
ELI,
mehän voimme tätä asiaa lähteä purkamaan niinkin, että silloin kun on K-pelit - mitä jos pitäisimme silloin iltapäivällä epävirallista pelikoulua vaikka kerran kuussa, jos vain saamme jotenkin nuo aluerajat K-pelaajien kanssa sopusoinnussa järjestymään. En pysty lupaamaan että se onnistuu, mutta voin yrittää aiheesta keskustella sekä miettiä myös mahdollisista korvaavaa aluetta pelikoululle sekä löytää sitä aktiivista porukkaa kouluttamaan nuorempia ja aloittaineita pelaajia = jos tämä koetaan tarpeelliseksi.
Keväällä on jälleen kokous. Toivottavasti saamme silloin enemmän nuorempia pelaajia mukaan keskustelemaan miten näitä pelejä pitäisi oikeasti järjestää. Pitää myös muistaa että meillä Suomessa tosiaan vielä on mahdollista alle 18-vuotiaiden lajia harrastaa ja sen eteen yhdistys tekee varmasti kaiken mahdollisen. Ja itsellä ainakin on ajatuksena järjestää ensi kesän korvalla parikin peliä, joissa on K-yläraja - eli yöpeliä nuoremmalla porukalla vanhempien pelaajien opastuksella ja ohjautuksella
Nuoremmille pieni vinkki: kannattaa aktivoitua tämän foorumin käyttöön - täällä on paljon asiaa mitä ei Rikiuksella kerrota.
Vinkki 2: kannattaa tiimiytyä/ryhmittyä - harjoittelemalla oman porukan kanssa taidot kasvaa kummasti. Lauantai on pelipäivä, viikolla on aikaa kuivaharjoitella (=ilman asetta HUOM!) erilaisia etenemiskuvioita jne. sekä miettiä ihan paperillakin, kuinka vouisi liikkua ryhmänä ja lukea tältä foorumilta lisää ohjeita
Hyvä tästä tulee, käännetään se hyväksi